Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gammel far dårlig helse/syn/m billappen

Anbefalte innlegg

Å foreslå å tyste til politiet (anonymt!) forteller dessverre klart og tydelig hva slags menneske man er. Ingen anstendige mennesker tyster anonymt. Slik er det bare,

Må en ta affære, må det selvfølgelig gjøres åpent og med rak rygg. Hadde faren vært over 75, kunne en ha snakket med fastlegen hans, men normalt er dette ikke aktuelt for 60-åringer.

Selv om jeg er en som allerede har tatt et par ord med min egen bestefar om førerkortet hans uten å synes det var et stort problem kan jeg godt skjønne at folk vegrer seg for å ta denne samtalen med sine egne familiemedlemmer.

Heller et anonymt tips til de riktige instansene (lege/politi) enn at en person som er en farlig sjåfør får fortsette å kjøre.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å foreslå å tyste til politiet (anonymt!) forteller dessverre klart og tydelig hva slags menneske man er.

Anser du det sånn at det er viktigere for noen å få lov å kjøre selvstendig i trafikken når de er direkte trafikkfarlige og kan forårsake stor skade eller død for noen enn at man rapporterer det til politiet/lege slik at personen vernes mot seg selv ?

Lenke til kommentar

Å foreslå å tyste til politiet (anonymt!) forteller dessverre klart og tydelig hva slags menneske man er.

Anser du det sånn at det er viktigere for noen å få lov å kjøre selvstendig i trafikken når de er direkte trafikkfarlige og kan forårsake stor skade eller død for noen enn at man rapporterer det til politiet/lege slik at personen vernes mot seg selv ?

Jeg vet ikke om det er synet ditt eller forstanden din det er noe i veien med. Min neste setning, som du åpenbart ikke har fått med deg, var:

Må en ta affære, må  det selvfølgelig gjøres åpent og med rak rygg.

Jeg erkjenner at iblant må en ta ansvar. Ja, det koster litt: Den det går ut over blir sikkert sur, muligens andre også. Men å tipse anonymt, det er bare ytterst feigt og usselt. 

Å bare gjøre ting på den måten som er mest behagelig for en selv, og kanskje gripe til løgn om en blir spurt om en tystet, viser klart at vedkommende mangler alminnelig moral. 

Lenke til kommentar

Joda, jeg leste alt, men har nok et litt annet syn på dette enn deg. En mulighet er at legen kan tipses slik at personen blir innkalt til synstest. Poenget kan jo være å beholde et godt forhold til en person som ellers ville laget masse drama rundt dette. Det å være åpen, ærlig og direkte er ikke noe alle tåler, selv om man burde det om man var objektiv nok og så fareaspektet nok i forhold til den frihetsberøvelsen de fleste vil føle dette er. Det er jo klart verre for noen som bor grisgrendt framfor noen som bor i en bykjerne med god offentlig transport.

Slik sertifikatreglene normalt er i dag med hensyn på hvor lang gyldighet de har gis det stor frihet under ansvar i forhold til egenvurderig av evne. Dette er dømt til å medføre enkelte problemer i forhold til hvordan deler av større folkemengder normalt oppfører seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...