Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gammel far dårlig helse/syn/m billappen

Anbefalte innlegg

Hei, min far ble nylig 60 år gammel, han er veldig gjerrig, sta og vet alltid hva som er "best" når det gjelder kjøring. I dag skjedde det hele 3 ganger der han ikke følger med/har oversikt på fotgjengere som skal krysse veien og ender opp med brå stopp. Dette er til fare for andre bilister og seg selv etter min mening, jeg unngår å sitte på med han. Dette har skjedd flere det siste året.  Hadde han tatt en oppkjøring idag ville han strøket med glans.

Er det noen måte å få han til å miste førerkortet sitt?...tanken er godt ment, passe på andre folk og min far... Det blir vel vanskelig, av en merkelig grunn  har også min farfar på 90 fremdeles førerkortet selv om han rygger i diverse gjenstander i ny og ne.. burde levert lappen for mange år siden..

Håper slikt kan bli fulgt opp bedre etterhvert, er for mye rart på veien i disse tider, hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 63a39...808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en vanlig telefon til politiet hvor du spør om det er mulig å løse dette via anonymt tips? Feks at han bare var observert av en tilfeldig for uaktsom kjøring. Da spørs det om de har noe å ta han på, dvs. helsen. Kan være vanskelig å gjøre noe om de ikke har noe å ta han på spesifikt.

Lenke til kommentar

Å foreslå å tyste til politiet (anonymt!) forteller dessverre klart og tydelig hva slags menneske man er. Ingen anstendige mennesker tyster anonymt. Slik er det bare, 
Må en ta affære, må  det selvfølgelig gjøres åpent og med rak rygg. Hadde faren vært over 75, kunne en ha snakket med fastlegen hans, men normalt er dette ikke aktuelt for 60-åringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kjenner kanskje fenomenet at man gjør det dårligere når noen ser på?

Eller at man lett begår nye feil etter en hendelse, pga. stress?

Jeg sier ikke at din far er en god eller dårlig sjåfør. Jeg vet ingenting om det. Men det er ikke sikkert at din mistanke er rett. Du kan ha fått et feil inntrykk av noen isolerte hendelser. Ikke gjør noe drastisk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du kan hjelpe han til å få optimalisert synet og få ham til å ta kjøretimer for å friske opp litt. Du kan fortelle om din bekymring og kanskje fortelle at du synes han bør begrense bilkjøringen.

Om han er i en situasjon hvor han MÅ ha bil til nærbutikken så er det jo drepen å miste lappen for da må man gjerne flytte i tillegg.

Det å ønske at ens egen far skal miste lappen er å gå altfor langt i første omgang.

Når uhellene først er ute så forstår han selv at noe må gjøres, og noen grep må tas. Feks. at han selv finner ut at han ikke bør kjøre på de mest krevende stedene og legger kjøringen sin etter ferdighetene.

Lenke til kommentar

*snip*

Jeg tenker at det er helt på sin plass å ønske at begge to leverer fra seg lappen, før de skader eller dreper noen.

Å foreslå å tyste til politiet (anonymt!) forteller dessverre klart og tydelig hva slags menneske man er. Ingen anstendige mennesker tyster anonymt. [..] 

[..] Det å ønske at ens egen far skal miste lappen er å gå altfor langt i første omgang. [..]

Trådstarter vil bare det beste for sin far og farfar - nemlig at de ikke lenger skal ferdes i trafikken hvor de før eller senere kommer til å kjøre på noen. Her handler det ikke om å ta noen, men å sørge for at ingen blir lemlestet eller drept i trafikken.

Du kjenner kanskje fenomenet at man gjør det dårligere når noen ser på?

Eller at man lett begår nye feil etter en hendelse, pga. stress?

Samme faen det vel, er man såpass dårlig sjåfør at man nesten kjører på folk bør man ikke ha lappen.

Det er jo mulig å bli henvist til synstest av fastlege. Det virker på meg som det kan være periferisynet som er problemet.

Du kan hjelpe han til å få optimalisert synet og få ham til å ta kjøretimer for å friske opp litt. Du kan fortelle om din bekymring og kanskje fortelle at du synes han bør begrense bilkjøringen. [..] Når uhellene først er ute så forstår han selv at noe må gjøres, og noen grep må tas. Feks. at han selv finner ut at han ikke bør kjøre på de mest krevende stedene og legger kjøringen sin etter ferdighetene.

Gode forslag, men da må vedkommende det gjelder ha selvinnsikt og være ydmyk nok til å kunne ta det til seg ..

[..] Om han er i en situasjon hvor han MÅ ha bil til nærbutikken så er det jo drepen å miste lappen for da må man gjerne flytte i tillegg. [..]

Det er ingen menneskerett å ha lappen (hvor man risikerer å kjøre ned folk). Da får man heller ta buss.

[..] Når uhellene først er ute så forstår han selv at noe må gjøres, og noen grep må tas. Feks. at han selv finner ut at han ikke bør kjøre på de mest krevende stedene og legger kjøringen sin etter ferdighetene.

I følge trådstarter har han ikke lært leksa si enda til tross for flere nestenulykker. Altså er han ikke særlig ydmyk, men heller arrogant og skråsikker på egne ferdigheter.

EDIT: Hadde det vært meg, og jeg hadde visst om farlige sjåfører, så hadde jeg ringt purken på dagen.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Hei, min far ble nylig 60 år gammel, han er veldig gjerrig, sta og vet alltid hva som er "best" når det gjelder kjøring. I dag skjedde det hele 3 ganger der han ikke følger med/har oversikt på fotgjengere som skal krysse veien og ender opp med brå stopp. Dette er til fare for andre bilister og seg selv etter min mening, jeg unngår å sitte på med han. Dette har skjedd flere det siste året.  Hadde han tatt en oppkjøring idag ville han strøket med glans.

Er det noen måte å få han til å miste førerkortet sitt?...tanken er godt ment, passe på andre folk og min far... Det blir vel vanskelig, av en merkelig grunn  har også min farfar på 90 fremdeles førerkortet selv om han rygger i diverse gjenstander i ny og ne.. burde levert lappen for mange år siden..

Håper slikt kan bli fulgt opp bedre etterhvert, er for mye rart på veien i disse tider, hva tenker dere?

Hvordan ville reagert om jeg sørget for du mister lappen :tease:

Send han til en som har peiling på syn, han trenger kanskje bare ett par med briller.

Lenke til kommentar

Hvordan ville reagert om jeg sørget for du mister lappen :tease:

Send han til en som har peiling på syn, han trenger kanskje bare ett par med briller.

nightowl: Er du feil fri i trafikken?

Du skrev"Samme faen det vel, er man såpass dårlig sjåfør at man nesten kjører på folk bør man ikke ha lappen"

Hvodan vet du at du er så mye bedre :)

Lenke til kommentar

nightowl: Er du feil fri i trafikken?

Du skrev"Samme faen det vel, er man såpass dårlig sjåfør at man nesten kjører på folk bør man ikke ha lappen"

Hvodan vet du at du er så mye bedre :)

Nope, jeg er ikke feilfri, men likevel flink nok til å aldri ha vært nær å kjøre ned noen.

Lenke til kommentar

Det har jeg. :)

Selvfølgelig! Alle som har kjørt noen år, vet med seg selv at med litt uflaks hadde det smelt flere ganger. De som hevder det motsatte, enten lyver eller har liten trafikkforståelse. Jeg vet ikke hva som er verst?

Uflaks kan alle ha: en nær slektning av meg drepte en mopedist med lastebilen. (Det fans tilfeldigvis vitner, så lappen ble ikke tatt.)

Naturligvis fins det folk som ikke er skikket til å kjøre, men vanligvis representerer ikke de eldre noen stor fare i trafikken. De unge er verre, som ventelig er – de mangler jo erfaring. De eldre kompenserer for nedsatte ferdigheter ved å unngå kompliserte situasjoner og være forsiktigere. Legene har en vanskelig balansegang når de skal plukke ut bilførere som har blitt for avfeldige, men min erfaring er at de gjør en god jobb.

Lenke til kommentar

[..] Alle som har kjørt noen år, vet med seg selv at med litt uflaks hadde det smelt flere ganger. De som hevder det motsatte, enten lyver eller har liten trafikkforståelse. [..]

Her var temaet "Har du vært nær ved å kjøre ned noen hvor det var din skyld?" ikke "Har du opplevd en farlig trafikksituasjon?".

Jeg har i hvertfall aldri opplevd en situasjon hvor jeg har holdt på å kjøre ned noen og det var min skyld. Farlige situasjoner derimot som er skapt av andre har jeg opplevd flere ganger, og heldigvis har det gått bra.

Lenke til kommentar

[..] Alle som har kjørt noen år, vet med seg selv at med litt uflaks hadde det smelt flere ganger. De som hevder det motsatte, enten lyver eller har liten trafikkforståelse. [..]

Her var temaet "Har du vært nær ved å kjøre ned noen hvor det var din skyld?" ikke "Har du opplevd en farlig trafikksituasjon?". Jeg har i hvertfall aldri opplevd en situasjon hvor jeg har holdt på å kjøre ned noen og det var min skyld. Farlige situasjoner derimot som er skapt av andre har jeg opplevd flere ganger, og heldigvis har det gått bra.

Jeg tror ikke på deg. Utallige ganger har jeg visst for meg selv at hadde det ligget et menneske i vegen i denne svingen, hadde jeg ikke klart å få stoppet. En har plikt til å kunne stoppe på den oversiktlige vegstrekning (hele – tidligere var det tredjeparten av synlig veg), så en påkjørsel hadde vært min skyld. En skal kjøre meget sakte i krappe svinger på landeveger om en skal følge trafikkreglene til punkt og prikke.

Lenke til kommentar

Rent generelt er det i første rekke fastlegens ansvar å vurdere hvorvidt pasientens sykdom eller generelle helsetilstand tilsier at han/hun kan fortsette å kjøre bil.  Om det er tvil rundt dette kan legen henvise pasienten videre til optiker, psykolog eller spesialist, eller ta avgjørelsen selv.

Dessverre er dette noe leger ofte ikke er bevisste på, eller vet om, og om de er klar over det vegrer de seg ofte for å ta tak i det.  Førerkortet er ofte en av pasientens kjæreste eiendeler og bare antydningen om at det kan være på tide å tenke på å legge det bort fører gjerne til vanskelige konfrontasjoner.  Selv i tilfeller hvor pasienter har fått en demensdiagnose forlater de ofte legekontoret med førerkort intakt.

Mitt råd vil være å snakke med din fars fastlege, forklare problemet og be ham eller henne innstendig om å ta tak i saken neste gang behøver en time.  Du kan evt. påpeke at når nå legen har blitt oppmerksom på at et problem eksisterer, vil han eller hun også ha et visst medansvar om en ulykke skulle skje på et senere tidspunkt.

Politiet vil neppe bry seg, eller ha tid til å bry seg, med mindre din far faktisk skaper en ulykke eller de blir tipset om at han har skapt en farlig situasjon.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Gode forslag, men da må vedkommende det gjelder ha selvinnsikt og være ydmyk nok til å kunne ta det til seg ..

Man skal ikke være ute i trafikken som sjåfør om man ikke kan se ordentlig eller opptre høvelig normalt.

Det å ha et sertifikat er ingen rettighet, det er et privilegie, men jeg ser uviljen med å levere det tilbake, men det må jo måles opp mot alle partes trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...