Gå til innhold

Tesla lanserer billigere Model X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal godt gjerast å finne betre bil til den prisen.  I alle fall om ein reknar med utgifter til drivstoff og bompengar.  I tillegg har Tesla ein kampanje fram til 15. juli der ein kan få 8000 kroner rabatt ved å kjøpe bilen gjennom referanse frå ein annan Tesla-eigar.

Endret av Gavekort
Fjernet referanse, se retningslinjer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor de selger en bil med samme batteri men med programvare som hindrer fullt utnyttelse av batteri.

Jeg hadde i alle fall sørget for at det ble fikset så fort jeg hadde fått bilen

Hadde i alle fall ikke betalt 77000 for en programvare oppdatering

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor de selger en bil med samme batteri men med programvare som hindrer fullt utnyttelse av batteri.

Jeg hadde i alle fall sørget for at det ble fikset så fort jeg hadde fått bilen

Hadde i alle fall ikke betalt 77000 for en programvare oppdatering

 

Det er jo som med nordmann motorene til BMW og resten av gjengen, justert ned av SW for å gjøre bilen billigere. 

 

Om en vill ha større batteri kjøper en jo en annen versjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor de selger en bil med samme batteri men med programvare som hindrer fullt utnyttelse av batteri.

Jeg hadde i alle fall sørget for at det ble fikset så fort jeg hadde fått bilen

Hadde i alle fall ikke betalt 77000 for en programvare oppdatering

 

Det var akkurat det same med store datamaskiner i gamle dagar, då dei kosta millionar. Du betalte 100.000 kroner for at ein pent kledd teknikar skulle komme for å ta ut skrujernet sitt frå spesialetuiet (det skulle sjå litt fancy ut når folk først punga ut 100.000 kroner), opne eit lite lok og vippe ein brytar. Dermed hadde du 2 KiB ekstra minne. Minnet var der heile tida, men kosta pengar å slå på. Prøvde du å gjere det sjølv, var det slutt på både garanti og service. Ikkje verd det.

 

Med propritær programvare i dag kan du ha noko av det same. Du kan gjerne installere programvaren, men får ikkje tilgang til alle funksjonane før du har betalt og tasta inn ein nøkkel.

 

Med Tesla er det litt verre. Programvaren til batterikontrollsystemet (BMS) er signert av Tesla for kvar bil, og det er ikkje mogeleg å installere ein versjon som ikkje er signert med rett nøkkel for din bil. Dermed får du ikkje endra kapasiteten sjølv, det må komme som ei oppdatering frå Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke hvorfor de selger en bil med samme batteri men med programvare som hindrer fullt utnyttelse av batteri.

Jeg hadde i alle fall sørget for at det ble fikset så fort jeg hadde fått bilen

Hadde i alle fall ikke betalt 77000 for en programvare oppdatering

 

Det var akkurat det same med store datamaskiner i gamle dagar, då dei kosta millionar. Du betalte 100.000 kroner for at ein pent kledd teknikar skulle komme for å ta ut skrujernet sitt frå spesialetuiet (det skulle sjå litt fancy ut når folk først punga ut 100.000 kroner), opne eit lite lok og vippe ein brytar. Dermed hadde du 2 KiB ekstra minne. Minnet var der heile tida, men kosta pengar å slå på. Prøvde du å gjere det sjølv, var det slutt på både garanti og service. Ikkje verd det.

 

Med propritær programvare i dag kan du ha noko av det same. Du kan gjerne installere programvaren, men får ikkje tilgang til alle funksjonane før du har betalt og tasta inn ein nøkkel.

 

Med Tesla er det litt verre. Programvaren til batterikontrollsystemet (BMS) er signert av Tesla for kvar bil, og det er ikkje mogeleg å installere ein versjon som ikkje er signert med rett nøkkel for din bil. Dermed får du ikkje endra kapasiteten sjølv, det må komme som ei oppdatering frå Tesla.

Stemmer, på software er dette vanlig men her er det også mer logisk.

For Tesla er dette litt risikabelt om noen hacker systemet, det å tro at det ikke kan hackes er naivt, men de regner vel med å ta dette med garantier osv, i motsetning til chip trimming som snyter staten for avgifter er hacing av batterikorntolleren neppe ulovlig i seg selv. hadde sikkert vært like greit å satt inn mer batteri på verksted.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor de selger en bil med samme batteri men med programvare som hindrer fullt utnyttelse av batteri.

Jeg hadde i alle fall sørget for at det ble fikset så fort jeg hadde fått bilen

Hadde i alle fall ikke betalt 77000 for en programvare oppdatering

 

I min første jobb for nesten 40 år siden solgte vi både 30MB og 60MB harddisker (ja, MEGA-byte) til våre minimaskiner. Samme hardware, men på den med 30MB lå det en skjult fil på 30MB.

 

Men det var enklere tider denne gangen: noen kunder klarte å slette denne filen og - vipps - så hadde de oppgradert harddisken

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

 

Den logiske forklaringen er at dollaren er blitt så dyr slik at mange som bestilte X har trukket seg da de ikke har råd, derfor leverer de ett billigere alternativ som folk kan leve med. 

 

Du er store i ordene, men tiden vill vise. Det er vell ingenting som tyder på at tesla går dunken. De bygger en av verdens største fabrikker og et lass av ladere.. 

Lenke til kommentar

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

 

Mulig, men isåfall har Musk lykkes med noe: å gjøre elbiler stuerent og akseptabelt blant folk flest. Det var nettopp konkurranse på elbil-markedet, med biler som faktisk kan brukes til noe, som manglet da Tesla startet opp. Og se hvor vi har kommet – hvor mange aktører som har blitt tvunget til å henge seg på!

 

Utviklingen er fantastisk, og uansett om Tesla selger godt eller dårlig om dagen, er det ingen tvil om at de har vært en vesentlig pådriver for elektriske drivlinjer!

Lenke til kommentar

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

 

Opel Ampera? Du tror at denne klatten her: http://img.gfx.no/1820/1820796/Opel-Ampera-E-299270.1000x562.jpg vil stoppe folk fra å kjøpe Tesla? Det er nok et par andre ting enn batterikraft som gjør at folk kjøper Tesla. Med din logikk så ville ingen kjøpt hverken luksus eller sportsbiler da det å komme fra A til B er alt som betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

 

Veldig pessimist da. Model 3 er reservert over alle forventinger og de selger bare flere og flere biler.

 

Tesla har noe unikt som de andre ikke har: Et stort ladenettverk. Der andre elbiler har 1-3 50 kW "hurtig"-ladere, kan Tesla skilte med 8-10 stk 120 kW ladere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

 

Veldig pessimist da. Model 3 er reservert over alle forventinger og de selger bare flere og flere biler.

 

Tesla har noe unikt som de andre ikke har: Et stort ladenettverk. Der andre elbiler har 1-3 50 kW "hurtig"-ladere, kan Tesla skilte med 8-10 stk 120 kW ladere.

Teslas superladere er snart utdaterte, vanlig ladestandard blir 150 kw fra 2017, Teslas er kun 120 kw. Myndighetene skal bygge 800 ladepunkter i Norge de neste årene, og tyskerne skal bygge 8000.

Lenke til kommentar

 

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

 

Opel Ampera? Du tror at denne klatten her: http://img.gfx.no/1820/1820796/Opel-Ampera-E-299270.1000x562.jpg vil stoppe folk fra å kjøpe Tesla? Det er nok et par andre ting enn batterikraft som gjør at folk kjøper Tesla. Med din logikk så ville ingen kjøpt hverken luksus eller sportsbiler da det å komme fra A til B er alt som betyr noe.

De som kjøper Tesla gjør de i stor grad fordi den har lengst rekkevidde av elbilene, men Ampera vil få omtrent like lang og koste halvparten. 0-100 på 7 sekunder holder for de fleste. Den vil nok også bli vesentlig billigere og leveres lenge før Modell 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes bare en eneste logisk forklaring på at Tesla gjør dette, og det er fordi de sliter med salget. Å senke prisen på bilene vil gjøre dem mindre eksklusive, derfor denne tullete løsningen.

 

Det logiske om dei slit med salet, ville vere å reklamere for bilane. Tesla brukar 6 dollar i marknadsføring pr bil dei sel. Dei har aldri køyrt reklamekampanjar på fjernsyn, internett eller i aviser. Til samanlikning brukar Tata Motors 3325 dollar pr Jaguar dei sel.

 

*

Tesla er uansett snart historie. De sliter med fallende salg, og vil nok aldri få Modell 3 i produksjon. Snart kommer Ampera-e med 60 kWt batteri. Den vil gjøre Tesla helt uinteressant for folk flest.

 

Ehm.. Du samanliknar ein Tesla med ein .. Opel. Ikkje heilt same klasse, er det? Opel Ampera-e er kanskje ein konkurrent til Nissan Leaf, men like mykje ein konkurrent til Tesla som Lada er ein konkurrent til Mercedes.
Lenke til kommentar

Teslas superladere er snart utdaterte, vanlig ladestandard blir 150 kw fra 2017, Teslas er kun 120 kw. Myndighetene skal bygge 800 ladepunkter i Norge de neste årene, og tyskerne skal bygge 8000.

 

I Noreg er det ingen som har fått støtte til no som kjem til å byggje ladarar med kapasitet over 50 kW.

 

Tesla sine kjem i pakkar på minst seks i slengen, som regel 8-12, medan andre ladestasjonar har maks to. Då skal det ingenting til før det vert kø, og lite er meir frustrerande enn kø når du veit at dei to før deg i køa sannsynlegvis vert ståande ein halvtime kvar før det er din tur. Gled deg når du kjem sist ut av ferja i Oppedal og alle før deg òg må lade før dei kan køyre vidare til Bergen. I tillegg er Tesla sine gratis. Det er berre å plugge i når du treng det. Ikkje styr med betaling eller frustrasjon over høg pris. Hurtiglading kostar fort like mykje som bensin.

Lenke til kommentar

De som kjøper Tesla gjør de i stor grad fordi den har lengst rekkevidde av elbilene, men Ampera vil få omtrent like lang og koste halvparten. 0-100 på 7 sekunder holder for de fleste. Den vil nok også bli vesentlig billigere og leveres lenge før Modell 3.

 

Har du ei kjelde på at Ampera-e kostar halvparten av Model 3? Den annonserte prisen er ganske lik Tesla Model 3. Tesla Model 3 er vesentleg meir avansert enn Opelen. Vi får sjå på leveringstidene. Dersom Opelen vert meir populær enn Tesla Model 3, har ikkje Opel sjans til å produsere batteri fort nok til å svare på kapasiteten til Tesla. GM har investert millionar i batteriproduksjon. Tesla har investert milliardar, og utvidar allereie fordi dei ser at det ikkje er nok.
Lenke til kommentar

Han mener nok at Ampera-E koster halvparten av TMS uten at den har vesentlig kortere rekkevidde. Og det er vel ikke totalt feil hvertfall.

 

Kva slags samanlikning er det? Ein Lada kostar under halvparten av ein Mercedes utan at han har vesentleg kortare rekkjevidde.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...