Gå til innhold

Trenger råd - Tektro bremser (olje)

U1ven

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er veldig vant til gamledagse bremseskiver, som jeg har tidligere selv byttet på sykkel og bil. Nå har dog den nye bysykkelen min fått dårligere og dårligere bremser. Jeg har bremser av typen "Tektro mineral oil" (som det står), og lurer på hva jeg må gjøre for at bremsene skal bli god som ny igjen. 

Er det kun refilling av olje jeg trenger å gjøre (isåfall hvilket produkt trenger jeg?). Noe jeg må stramme til etc? 

Takk på forhånd for råd :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som et kjent problem med Tektro bremser ... er nok snakk om oljelekkasje.

Hender det at du tar av hjulene ? .... og at du snur sykkelen opp/ned når du gjør det ?

Jeg har selv Tektro på min bysykkel , og har vært plaget med det samme som du.

Ble etterhvert så ille at jeg leverte de inn til der jeg kjøpte sykkelen , og de satte på en ny (fram) brems , som har funket bra.

Jeg må uansett fylle på olje med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Kan du prøve dette :

2enyuzs.jpg

1 her skal det være 3 skruer - 2 småe og en stor. Du må bruke Torx for å løsne og fjerne den store , de to småe skal du ikke røre.

Fyll på med olje - vent til oljen siger ned - fyll på mere olje.

Når oljen ikke siger  mere ned - pump med bremsehendelen helt til oljen siger ned.

Gjør dette så mange ganger at bremsehendelen tar i nesten umiddelbart.

Hvis det er vanskelig å komme til og  fylle olje 2 : bruk umbrako til å løsne fra styret .

Hvis dette ikke funker , sjekk om bremseklossene er utslitt.

Typiske tegn på at de er utslitt, er at det kommer skrapelyder nå du bremser ( metall mot metall ).

Endret av johome
Lenke til kommentar

Pumpet med hendelen og refillet jevnlig nå, ganske nøyaktig på denne måten: 

Har sett veldig lite luft som kommer gjennom da, kun olja som "spretter opp" når hendelen trekkes inn. Bremseklossene ser gode og inntakte ut, veldig nær bremseskiva på begge sider. 

Mulig jeg prøver å skru av bremsene på ene hjulet i morra, men veldig rart at jeg ikke fikser problemet med trikset over.

Stod kanskje i 5 minutter å pumpet med ene hendelen, men det ble aldri noe strammere heller :[

Lenke til kommentar

Jeg gjør det nesten på samme måte som videoen viser , men tar ikke av topplokket.

Det jeg mener er at du tar av skruen - fyller på olje gjennom det lille hullet - helt til det nesten renner over.

Pump så med bremsehendelen noen ganger - vent - hvis mulig fyll på mere olje - og pump enda mere helt til det ikke er mulig å fylle på olje.

Har brukt den metoden i flere år og det funker hver eneste gang :)

Lenke til kommentar

Som noen nevte over så har Tektro m. flere problemer med hydrauliske bremser i budsjettklassen. Den eneste fabrikanten som ser ut til å behærske dette godt er Shimano. Det er mange som skifter til Shimano BR-M395 eller M355 og opplever bedre bremsekraft og pålitelighet. Man trenger ikke skifte hele settet da man får kjøpt frem/bak separat. Ikke koster de mye heller hvis man leter på de rette stedene, men de er veldig populære og mange utsalgssteder går tomme veldig fort. Prisen ligger på ca 200-250kr, med kaliper, hendel og slange.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Den videoen som linker til er utvilsomt den mest korrekte måten å gjøre på.

Fremgangsmåten min funker også. Den svampaktige følelsen man får når det er luft i systemet merker jeg ingenting til.

TS bør nok uansett finne frem til en metode som funker. Kan nesten garantere at oljelekkasje vil dukke opp igjen på Tektro

Har Shimano og  Formula bremser på andre sykler , og de er stort sett pottetette.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp! Setter veldig stor pris på det!

Jeg skal forsøke en gang til i dag ved å kun fjerne den ene, store torx skruen som tidligere avbildet (johome). Om dette heller ikke skulle gjøre susen vil jeg vurdere å kjøpe nye bremser som henvist av Chip. Bleed kit hadde vært morsomt og vil vurderes, men vurderer Shimano bremsene (eller andre aktuelle) for permanent løsning.

Tar gjerne imot tips om forhandlere i Trondheim eller omegn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...