Simen1 Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Blir ikke noe patentstrid for QD-LED.Det kan jeg ikke skjønne ettersom LED er LED samme hvilket filter som sitter foran. Samsung har nettopo tatt patent på paneler bygget av fotovoltaiske QD. Dvs, ingen QD filter. Selve QDene blir led. Direkte sammenlignbart med OLED, hvor det er selve OLEDene som sender ut farget lys.Dette skjønner jeg heller ikke for slik jeg har forstått det så er QD filteret. QD og LED må gjerne kombineres tett akkurat som fosfor legges i et sjikt over LED, men så vidt jeg vet gir det ikke mening å blande filter og LED i samme sjikt. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Hvit er ikke hvit på LCD-skjermene som jeg har.LCD skjermer har jo ikke engang hvitt baklys Du må ha en ganske god LCD skjerm før hvitt er hvitt. Betyr ikke at den må være veldig dyr, men en Dell Ultrasharp til 2000 kr vil vise hvitt som hvitt. Du trenger egentlig en LG IPS som er kalibrert. Og dersom brukeren kan slippe å måtte kalibrere skjermen sin, så er jo det for brorparten av tekniske/økonomiske årsaker en stor fordel å få slippe. Da tenker jeg på brorparten som ikke er opptatt av helt optimal fargenøyaktighet. De fleste av oss jobber jo ikke i grafisk bransje og liknende (krevende brukere). Dell Ultrasharp skjermene er bra kalibrerte og gir bra bilde og nok nøyaktighet til forbrukere, men du må ha dyrere modeller om du er i grafisk bransje. Det jeg snakket om var at du sikkert kan få en skjerm som er billigere enn 2000 kr, men da er den gjerne ikke bra kalibrert ol. Dell, Apple, HP osv bruker jo alle LG IPS, da LG IPS er det eneste som brukes for gode IPS paneler. Det som gjør at skjermen din ikke er hvit er fargetemperatur. Target er vel rundt 6500K tror jeg. Altså ca den "fargen" lys solen sender ut. Vanligvis er skjermer kaldere (Høyere Kelvin er faktisk kaldere farge. Så 7500K er høyere enn 6500K, men fargen regnes som kaldere) Den er jo altså mer blå. Er skjermen mer gul er den varmere. For en visuell representasjon se her: https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-hertzsprung-russell-diagram-image26188086 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Hertzsprung-Russel_StarData.png Faktisk så oppleves ofte 7500K som mer hvit enn 6500K. Som du og kan se her, så er det mange av selv toppmodeller og dyre mobiler som ikke treffer målet om 6504K: 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Blir ikke noe patentstrid for QD-LED.Det kan jeg ikke skjønne ettersom LED er LED samme hvilket filter som sitter foran. Samsung har nettopo tatt patent på paneler bygget av fotovoltaiske QD. Dvs, ingen QD filter. Selve QDene blir led. Direkte sammenlignbart med OLED, hvor det er selve OLEDene som sender ut farget lys.Dette skjønner jeg heller ikke for slik jeg har forstått det så er QD filteret. QD og LED må gjerne kombineres tett akkurat som fosfor legges i et sjikt over LED, men så vidt jeg vet gir det ikke mening å blande filter og LED i samme sjikt. Det vi har i dag er jo TVer med Quantum Dot filter, hvis det kan kalles det. Det filtrerer jo ikke lys, det sender jo ut sitt eget lys. Det gjør jo som kjent at TVene får mer hvit bakgrunnslys, og når det så filtreres av fargefiltre blir fargene bedre. Det Samsung skal starte med nå, som de kaller Q-LED er jo disse blå LED-diodene, med samme QD lag etter det jeg har forstått. Målet her derimot er å skape rene grønne, blå og røde piksler. Altså likt som selskapets OLED skjermer, bare med LED teknologien de bruker i selskapets LCD TVer. LG på sin side derimot lager jo sine OLED TVer som QD LCD TVer. LG skaper et rent hvitt lys, som de så filtrerer. Jeg regner med det er det Nazgaroth mener med at de stenger med patenter. Samsung kan nok ikke gjøre dette pga patenter, og de klarer ikke å få sin vanlige OLED til å skalere opp til TV størrelse til en ok pris. Derfor må de gjøre noe annet. Samtidig som LG ikke klarerå lage til mobiler, da fargefilter, hvitt baklys osv trekker sterk ned lysstyrke, strømforbruk osv. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Hvit er ikke hvit på LCD-skjermene som jeg har.LCD skjermer har jo ikke engang hvitt baklys Du må ha en ganske god LCD skjerm før hvitt er hvitt. Betyr ikke at den må være veldig dyr, men en Dell Ultrasharp til 2000 kr vil vise hvitt som hvitt. Du trenger egentlig en LG IPS som er kalibrert. Og dersom brukeren kan slippe å måtte kalibrere skjermen sin, så er jo det for brorparten av tekniske/økonomiske årsaker en stor fordel å få slippe. Da tenker jeg på brorparten som ikke er opptatt av helt optimal fargenøyaktighet. De fleste av oss jobber jo ikke i grafisk bransje og liknende (krevende brukere). Dell Ultrasharp skjermene er bra kalibrerte og gir bra bilde og nok nøyaktighet til forbrukere, men du må ha dyrere modeller om du er i grafisk bransje. Det jeg snakket om var at du sikkert kan få en skjerm som er billigere enn 2000 kr, men da er den gjerne ikke bra kalibrert ol. Dell, Apple, HP osv bruker jo alle LG IPS, da LG IPS er det eneste som brukes for gode IPS paneler. Det som gjør at skjermen din ikke er hvit er fargetemperatur. Target er vel rundt 6500K tror jeg. Altså ca den "fargen" lys solen sender ut. Vanligvis er skjermer kaldere (Høyere Kelvin er faktisk kaldere farge. Så 7500K er høyere enn 6500K, men fargen regnes som kaldere) Den er jo altså mer blå. Er skjermen mer gul er den varmere. For en visuell representasjon se her: https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-hertzsprung-russell-diagram-image26188086 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Hertzsprung-Russel_StarData.png Faktisk så oppleves ofte 7500K som mer hvit enn 6500K. Som du og kan se her, så er det mange av selv toppmodeller og dyre mobiler som ikke treffer målet om 6504K: Takker igjen. Nå har jeg et bedre forhold til Kelvin i skjermer håper jeg. Forstår jo det med mer energi i gammalys enn infrarødt lys i fra fysikken f.eks. Men, visste ikke helt at Kelvin hadde en slik relasjon, men det er vel logisk, i og med at temperatur i fysikken måles i Kelvin. Bra analogi med de stjernetemperaturene (og typene stjerner). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Det vi har i dag er jo TVer med Quantum Dot filter, hvis det kan kalles det. Det filtrerer jo ikke lys, det sender jo ut sitt eget lys. Det gjør jo som kjent at TVene får mer hvit bakgrunnslys, og når det så filtreres av fargefiltre blir fargene bedre. Så quantum dot filter er ikke et filter? Det henger ikke på greip. Jeg tror du misforstår begrepet filter her. Filter i QD sammenheng er et belegg (=filter) som legges oppå LED-ens silisium-overflate. Dette er et fargefilter som endrer fargesammensetningen fra ganske ensfarget blått til en fin balanse av alle fargene, omtrent tilsvarende solas spekter på dagtid. Det er ikke et filter i betydningen et eget lag i panel-stacken. QD er altså et filter og kan ikke sende ut eget lys. Det er avhengig av en lyskilde, som i dette tilfellet er montert så tett at de oppleves som én enhet, QD-LED, om man holder komponenten å hånda. Edit: QD-filter har mye høyere transmisjonsevne enn det tradisjonelle fargefilter har. Tradisjonelle fargefilter blokkerer simpelt de uønskede bølgelengdene, mens QD endrer bølgelengdene. Det Samsung skal starte med nå, som de kaller Q-LED er jo disse blå LED-diodene, med samme QD lag etter det jeg har forstått. Målet her derimot er å skape rene grønne, blå og røde piksler. Altså likt som selskapets OLED skjermer, bare med LED teknologien de bruker i selskapets LCD TVer. Det høres logisk ut siden de da kan styre hver enkelt farge i baklyset lokalt. Men QD er fortsatt et filter, som modifiserer lyset fra en ensfarget blå LED til å bli en av primærfargene, altså med noe smalere spekter (hver for seg) enn de nåværende QD LED-ene. Men som sagt, QD er fortsatt et filter, som er montert på overflaten av lyskilden (LED-en). LG på sin side derimot lager jo sine OLED TVer som QD LCD TVer. LG skaper et rent hvitt lys, som de så filtrerer. Jeg regner med det er det Nazgaroth mener med at de stenger med patenter. Samsung kan nok ikke gjøre dette pga patenter, og de klarer ikke å få sin vanlige OLED til å skalere opp til TV størrelse til en ok pris. Derfor må de gjøre noe annet. Samtidig som LG ikke klarerå lage til mobiler, da fargefilter, hvitt baklys osv trekker sterk ned lysstyrke, strømforbruk osv. OLED fungerer annerledes. Det er så vidt jeg vet hverken QD-filter, tradisjonelle blokkerende filter eller andre filter i eller over LED-ene. Det er tre typer LED som skaper hver sine farger, uten bruk av noen type filter. Energimessig og transmisjonsmessig tipper jeg det kan sidestilles med QD-LED (både hvite og RGB). Forskjellen er at OLED er for eksempel 3*1920*1080 individuelt styrte LED, mens QD-LED-LCD fortsatt forblir en kombinasjon av baklys (f.eks 192x108 QD-LED) og et LCD-panel (f.eks 1920x1080 piksler * RGB). I denne kombinasjonen tapes mye lys i LCD-panelet, samt at sortnivå ikke kan styres med piksel-presisjon, men i soner. I tillegg har selv raske LCD-paneler treg respons sammenlignet med OLED. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 QD filteret endrer ikke fargen automatisk. Jeg er fult klar over at det ikke kan skape sitt eget lys i den forstand at det ikke trenger å lysskilde. Det filteret gjør er jo å absorbere lys fra de blå LED lysene bak, for så å sende ut rødt, grønt og blått som tilsammen lager hvitt. På norsk brukes ordet filter om noe som filtrerer ut noe (åpenbart nok). Det gjør jo ikke Quantum dot. Det tar inn lys, og sender litt annerledes lys ut. Så det var bare en liten digresjon på ordet filter, men det er nå helt greit å bruke det og, selv om det ikke sånn sett er helt riktig. Jeg tror ikke du helt forstår det jeg mener med Samsungs ny Q-LED: http://www.trustedreviews.com/news/samsung-s-next-gen-qled-tvs-incoming-due-2018-report http://www.tek.no/artikler/samsung-har-droppet-oled-men-skal-konkurrere-med-sin-egen-teknologi-kalt-qled/349349 Altså vanlige blå LEDs, med et Quantum Dot filter utpå dem. Det blir da like mange slike LEDer som det er i en OLED skjerm, og du kan få ren sort, som i OLED. Ingen polarisering, krystaller eller fargefiltre. Det kan konkurrere mot OLED. Du har rett i at LG White-OLED ikke er som QD LCD TVer. De har jo ikke noe bakgrunnsbelysning, QD eller noe. Så de er jo helt klart bedre. Likevel, LG bruker filtre: How LG White OLED worksWhite OLED, as used in TVs of LG and also sold to other players in the market, is using Red, Green and Blue OLED elements to create a pure white subpixel-base, and then applies color filters on top to create pure Red, Green and Blue subpixels which can be individually switched on and off.So out of the total luminance available for i.e. a Red subpixel, the panel blocks the Green and Blue wavelength in order to let Red pass through.In this process it used power to create white, just to discard the Green and Blue parts again to preserve a perfect Red. Dermed så ligner de litt på QD LCD TVene. Likevel, som du sier er det mange punkter som gjør den bedre, og du kan se av tykkelsen at det er massevis av filtre i LCD, mens OLED har så godt som ingenting. Likevel, Samsungs AMOLED bruker mindre strøm, blir lysere og er tynnere. Det er jo denne måten å gjøre det på som gjør at LG lager TVer og Samsung mobiler. Lenke til kommentar
Nazgarot Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 QD LCD og Q-LED kort forklart om jeg ikke var tydelig nok i tidligere innlegg: Samsungs QD LCD TVer med LED baklys: Filtrerer lyset fra LED baklys gjennom et QD-fargefilter. Dette slipper gjennom mer lys i ønsket bølgelengde (rene farger) og mindre/ikke noe i andre bølgelengder, i forhold til tradisjonelle fargefilter. Samsungs kommende Q-led: Trenger ikke baklys. Silisiumsbaserte QD-dioder (ikke tradisjonel LED, men fotovoltaiske QD matriser) produserer eget lys i en gitt bølgelengde. Dette gir renere farger, høyere lysstyrek og redusert effektforbruk da alt lys som genereres er i riktig farge. "Samsung’s current top-end TVs are based on Quantum Dot technology, but they use standard LED LCD technology. That means they require a backlight to illuminate the pixels. A QLED TV is also based on Quantum Dot technology but, by contrast, features an OLED display – hence 'QLED'. The great thing about OLED TVs is that their pixels are self-illuminating – i.e. they emit their own light, and don’t need a backlight." http://www.trustedreviews.com/news/samsung-s-next-gen-qled-tvs-incoming-due-2018-report Hvor godt det vil fungere gjenstår og se, men siden det er silisiumsbasert vil det sansynligvis være mye billigere å utvikle produksjon for dette enn for OLED, og billigere å produsere da det er relativt kjent produksjonsteknologi. -ED- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg