Gå til innhold

Ingenting å gjøre på jobb - min skyld?


Anbefalte innlegg

Hei! Akkurat nå i ferietidene er det ingenting å gjøre på jobb. Når det er noe som må gjøres så sender folk meg en kort beskrivelse så setter jeg i gang. Men nå har jeg ikke fått noe mail på tre dager.

Jeg koder støtteverktøy for ingeniører ute på felt, skriver SQL-spørringer samt tar ut rapporter. Jobber for en branch i et stort firma i norge. Så de har jo råa til litt dødvekt. Men ønsker likevel ikke å være det.

 

Jeg knoter litt rundt med det jeg har laget før, finner bugs, rydder litt i koden og leser meg opp på forskjellig IT-relatert og henger litt på stackexchange. Men det er begrenset hvor mye fornuftig man får til å bruke dødtiden på.

 

Men, jeg tjener mye penger på å sitte på kontoret / hjemme å egentlig ikke gjør en drit.

Det er veldig deprimerende og ubehagelig.

 

Hva annet fornuftig kan jeg gjøre? Er det virkelig sånn det er i IT-verdenen i store selskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et problem. Du skal ha noe å gjøre til enhver tid, og hvis du går tom for arbeidsoppgaver, så skal det ligge retningslinjer. Du burde gå til sjefen din og spørre om hva som er galt og om det er noe du kan gjøre. Vær hyggelig og konkret.

Lenke til kommentar

Fantatisk mulighet til å lære noe nytt.

 

Gå på pluralsight.com (el.) og ta et kurs eller to der. Samt eksperimenter litt med det du lærer.

Hva med å lære litt Azure? Det kan du alltids få bruk for senere og i jobben du har nå.

 

Eventuelt tenk på ting du kan automatisere. Enten for deg selv eller de du hjelper, og alt fra små enkle ting til litt større greier.

Lenke til kommentar

Tror dette er vanligere enn du tror i bedrifter. Mange bedrifter "stenger ned" om sommeren. 

 

Jeg jobber selv med drift, og hos oss har vi "produksjons stopp". Altså vi innfører ikke nye ting, gjør ikke store endringer, holder bare maskineriet i gang... Vi er få ressurser på jobb, så om noe går galt, kan det ta lang tid å fikse. 

Etter noen timer er jeg ferdig med de vanlige oppgavene nå om sommeren. Resten av dagen sitter jeg i labmiljø, tester og leker meg litt. Leser meg opp på fremtidige prosjekter/teknologier som kan være aktuelle for oss. Rydder litt det der ryddes kan (filserver/servere osv.). 

Lenke til kommentar

Fantatisk mulighet til å lære noe nytt.

 

Gå på pluralsight.com (el.) og ta et kurs eller to der. Samt eksperimenter litt med det du lærer.

Hva med å lære litt Azure? Det kan du alltids få bruk for senere og i jobben du har nå.

 

Jeg tror ikke dette er avgjørelser som den ansatte skal bestemme seg for å gjøre. Man bør heller ta en prat med sjefen, og fremme egenopplæring som en konstruktiv aktivitet.

Lenke til kommentar

 

Fantatisk mulighet til å lære noe nytt.

 

Gå på pluralsight.com (el.) og ta et kurs eller to der. Samt eksperimenter litt med det du lærer.

Hva med å lære litt Azure? Det kan du alltids få bruk for senere og i jobben du har nå.

 

Jeg tror ikke dette er avgjørelser som den ansatte skal bestemme seg for å gjøre. Man bør heller ta en prat med sjefen, og fremme egenopplæring som en konstruktiv aktivitet.

 

 

Hvis den ansatte ikke har nok arbeidsoppgaver grunner ferieavvikling er eget initiativ en positiv egenskap. Å lære noe nytt som man kan få bruk for i jobben er helt essensielt innen IT. Så lenge man løser sine vanlige arbeidsoppgaver er det ikke et problem.

Det forutsetter selvfølgelig at leder også er på ferie. Ellers vil det være naturlig å ta dette opp med vedkommende.

Lenke til kommentar

 

 

Fantatisk mulighet til å lære noe nytt.

 

Gå på pluralsight.com (el.) og ta et kurs eller to der. Samt eksperimenter litt med det du lærer.

Hva med å lære litt Azure? Det kan du alltids få bruk for senere og i jobben du har nå.

 

Jeg tror ikke dette er avgjørelser som den ansatte skal bestemme seg for å gjøre. Man bør heller ta en prat med sjefen, og fremme egenopplæring som en konstruktiv aktivitet.

 

 

Hvis den ansatte ikke har nok arbeidsoppgaver grunner ferieavvikling er eget initiativ en positiv egenskap. Å lære noe nytt som man kan få bruk for i jobben er helt essensielt innen IT. Så lenge man løser sine vanlige arbeidsoppgaver er det ikke et problem.

Det forutsetter selvfølgelig at leder også er på ferie. Ellers vil det være naturlig å ta dette opp med vedkommende.

 

 

Initiativ er bra, men man burde ikke begynne på en jobb med mindre sjefen har bedt om det, eller gitt grønt lys, fordi det er veldig mulig at sjefen har andre arbeidsoppgaver med høyere prioritet som venter på deg.

Lenke til kommentar

Men, jeg tjener mye penger på å sitte på kontoret / hjemme å egentlig ikke gjør en drit.

Det er veldig deprimerende og ubehagelig.

 

Hva annet fornuftig kan jeg gjøre? Er det virkelig sånn det er i IT-verdenen i store selskap?

 

Sånn er det i nesten alle bedrifter midt på sommeren. Folk har ferie og det er generelt lite å gjøre.

 

Hos meg er det også rolig om sommeren og jeg jobber litt kortere dager, har hjemmekontor hver dag, tar det generelt med ro og har null problemer med det. Jeg har fastlønn så med alt ekstraarbeidet jeg gjør ellers i året har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for å jobbe mindre nå i juli og likevel få full lønn.

 

Jeg mener arbeidsgivere er klare over at sommeren er rolig, og dersom de velger å ha ansatte i arbeid så er det deres ansvar å gjøre arbeidsdagen meningsfull. Dersom det er lite eller ingenting å gjøre, men de ha noen på jobb tilfelle det skjer noe mener jeg det bør løses med en type bakvakt der man har full lønn og trår til når det er noe. Men jeg er faktisk usikker på regelverket rundt dette, altså hvilke rettigheter man har som arbeidstager dersom man ikke er på ferie og er enten på jobb/hjemmekontor og ikke gjør noe som et resultat av manglende arbeidsoppgaver og/eller mangel på ledelse.

 

Du bør kontakte arbeidsgiver og spørre hva de forventer at du bruker tiden din på. Du må gjerne foreslå å bruke dødtid på egenutvikling så lenge det er relevant for stillingen. Hvis alle overordnede er på ferie og ikke svarer har jeg ikke noe godt forslag annet enn å prøve å gjøre det beste ut av det. Ta litt initiativ slik at du kan vise sjefen at du hvertfall har produsert noe når h*n kommer tilbake.

Lenke til kommentar

 

Initiativ er bra, men man burde ikke begynne på en jobb med mindre sjefen har bedt om det, eller gitt grønt lys, fordi det er veldig mulig at sjefen har andre arbeidsoppgaver med høyere prioritet som venter på deg.

 

Vi er nok enig. Men det kommer ann på stillingen man har.

Hvis man jobber i en stilling hvor sjefen vet mer om hva som skal gjøres så bør man selvfølgelig spørre sjefen hver eneste gang man begynner på noe nytt. Evnt ha en liste som sjefen oppdaterer ved behov.

 

De fleste jeg vet om har en jobb hvor de utmerket godt vet hva de bør prioritere. Om sjefen er på ferie og mengden jobb går ned, kan man uten problem ta initiativ til enten å lære seg relevant kunnskap eller forbedre/automatisere rutineoppgaver.

Lenke til kommentar

Kjent problem. Når man har mye å gjøre er det alltids noe man kunne tenke seg å bruke tid på, men som ikke passer inn i tidsskjema eller blir nedprioritert. Men når dødtiden er på plass er det lett at man føler seg rastløs, giddalaus og vet ikke hva man skal finne på.

 

Har vært borti lignende selv, men etter at jeg begynte å notere meg ned ting, kanskje starte så smått på et lite git repo jeg kan fullføre seinere, laste ned noen interessante videoer fra youtube eller lignende så er det lettere å holde "ballen i gang" og ikke stagnere.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...