Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alternativ til psykolog

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt til å ta tak i det som har plaget meg i livet i de siste 10 år og se om jeg kan bli kvitt mine negative tankemåter, angst, depresjoner, sjalusiutbrudd, søvnløse netter og sånt...

Jeg fungerer littegrann i livet, har jobb og slikt men alt er ganske tungt til tider.

Men andre ganger er det veldig bra.

Har bestilt legetime og får kanskje en henvisning til psykolog derfra.

Men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil. De fleste jeg kjenner som har vært hos psykolog har fått angstmedisiner og lignende.

Jeg ønsker ikke å gå på dette. Problemene mine stammer alle fra tidligere traumer så det blir bare dumt å medisinere dem vekk. Så psykologen vil vel kanskje hjelpe meg å ta tak i disse i stedet?

Er det ingen andre former for terapi som er vanlig i norge? Der jeg kan bare betale 500-1000 kr pr time og komme å gå som jeg vil eller noe sånt. Altså, ikke noe privat psykolog-klinikk, det blir for dyrt, men noe som ligner.

Da med type fagfolk og terapauter som lærer meg CBT, "mindfullness", sette ting i perspektiv og lignende.

I USA er det vanlig å høre "my therapist said that I should blabla"

Det virker å være utrolig hverdagslig at folk i USA har jevnlige samtaler med en eller annen form for terapeut.

Hvor får man tak i en slik i norge som ikke koster skjorta?

Anonymous poster hash: 75d8c...2c8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er åpenbart at psykologer er de som har best utdanning og trening i samtaleterapi, ikke minst de som er kliniske spesialister. De har da minst fem års fordypning i psykoterapi - etter psykologstudiet. Psykologer kan ikek skrive ut medisiner, men i noen fylker er det en prøveordning med å kunne sykemelde.

Det betyr ikke at alle psykologer er like gode med alle personer eller alle problemer. Her kommer kjemi og at en finner tonen og tar hverandres poenger inn som en viktig faktor. En god nok match er avgjørende for å få effekt av behandlingen.

Det betyr ikke at at andre yrkesgrupper ikke har noe å bidra med. Moderne samtalebehandling er en 'ny' terapiform, det har vært praktisert i omlag 100-120 år, og sånn sett i sin spede begynnelse.

Vi er langt i fra i mål, både når det gjelder hva psykiske problem kommer av eller hvordan disse best kan avhjelpes. Det råder ikke en allmenn enighet om disse avgjørende spørsmålene, og derfor skal vi være ydmyke og åpne for at ingen ser hele bildet, men at mange kan ha sitt å bidra med.

Når det er sagt, så bør en være skeptisk til enhver som tilbyr helsetjenester. Du bør som hjelpesøker først og fremst benytte deg av offentlig godkjente aktører som benytter anerkjente metoder de har formell opplæring i. Med helseaktører uten godkjenning vet ikke brukeren hva disse faktisk kan og har trening i.  Det er mange sjarlataner og halvstuderte røvere som kan gjøre vondt verre, og det ofte til en høy pris.

Du vil heller ikke ha rett til erstatning for eventuell feilbehandling om du bruker ikke-godkjente behandlere. Psykologer, som leger, har lovpålagt forsikring som skal dekke eventuelle krav fra personer som har fått feil hjelp. Der ligger også en slags trygghet for den som søker helsehjelp.

Det er ikke dyrt med psykolog i Norge. Det koster drøye 2.000 i året. Det har så og si alle råd til.

Problemet er at det er så få psykologer som har frikortordning. Det er et valg politikerne har gjort. Hvis det er viktig for folk å få flere psykologer med frikort, bør en sjekke hvilke parti som går inn for det, og gi sin stemme til det partiet ved neste valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min søster fikk god hjelp av en psykiatrisk sykepleier da hun trengte hjelp. Så jeg ville undersøkt muligheten for å få snakke med en sykepleier med spesialisering innenfor psykisk helsearbeid. De kan veilede, gi støtte og gi deg en god oppfølging.

Lenke til kommentar

Ikke alle tåler meditasjon, og det er mennesker med visse psykiske lidelser som bør være varsom med meditasjon. Det er på ingen måte noe vidundermiddel det heller.

Har du noen eksempler på disse lidelsene?

Trådstarter her.

Har opplevd en del uting ved meditasjon.

Jeg har ved en anledning plutselig hørt et ufattelig høyt smell eller brøl og brått måttet avslutte.

(Exploding head syndrome)

Dette er riktignok når jeg mediterte på kvelden og holdt på å skli over i søvn.

Forsøkte å komme meg inn i en bevisst drøm.

Nå i nyere tid får jeg ikke sove etter å ha meditert, selv om jeg mediterer på ettermiddagen så får jeg ikke sove om natta. Bare 10 - 20 min meditasjon en dag så bråvåkner jeg gjerne 7-8 ganger før jeg endelig får sove om natten...

Derfor kommer jeg nok ikke til å behandle meg selv med dette.

Jeg klarer å bli helt rolig etter litt guided meditation på youtube men en times tid senere så er jeg tilbake i negativ tankespiral.

Lenke til kommentar

Flott at du søker hjelp for deg selv når du trenger det! Det virker imidlertid som om du har noen misforståelser knyttet til hva en psykolog gjør. 

Psykologer skriver ikke ut medisin, det gjør psykiatere. At noen skulle skrive ut angstmedisin som løsning på en angstlidelse er veldig usannsynlig og hvis det gjelder benzodiasepiner er det fullstendig uhørt.

Psykologer jobber bl.a. med CBT, mindfulness og "sette ting i perspektiv". 

Det er også veldig viktig når du er hos psykolog at du er ærlig med psykologen om hva du ønsker og forventer av terapien, og hvordan du opplever den. Psykologen vil ta deg på alvor. Psykologer opplever svært ofte at pasientene deres har opplevd traumer og de er ideelle til å snakke med om slike opplevelser.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men mener følgende:

Hvis man bare trenger noen å prate med, mener jeg at en alternativ samtaleterapeut er helt i orden og nyttig.

Hvis man ønsker "behandling", ville jeg ha brukt en sertifisert psykolog.

Lenke til kommentar

Ikke alle tåler meditasjon, og det er mennesker med visse psykiske lidelser som bør være varsom med meditasjon. Det er på ingen måte noe vidundermiddel det heller.

Har du noen eksempler på disse lidelsene?

Ja, alle tilstander der den viktigste mestringsmåten er å ta seg sammen (tilpasse seg). Psykosenære tilstander og reaksjoner på nylige sjokk og traumer.

Ved alle tilstander som handler om at personen holder et godt lokk på vanskelige reaksjoner og følelser bør en være forsiktig med å ventilere for mange og for sterke følelser på en gang. Meditasjon handler om å senke forsvaret og la det skje det som skjer; om å være i sine følelser. Det forutsetter at personen har styrke nok til å tåle det som da måtte komme.

Hos en psykolog vil en vanligvis få hjelp til å nærme seg det som er vanskelig i et tempo som en makter med, det som kalles å trappe ned forsvaret i stedet for å la forsvaret oversvømmes.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar.

Grunnen til at jeg har vurdert alternativ er jo for at jeg er redd for at mine problemer er for "milde".

Selv om det i korte perioder føles ut som jeg faller totalt sammen.

Det er umulig å framkalle en slik episode og det kan hende at jeg virker helt oppgående og frisk når jeg skal til psykologen. Føler jo akkurat nå at jeg har lyst til å avbestille legetimen. Men jeg vet jeg sitter med traumer som er mer eller mindre latent i kroppen.

Etter en veldig emosjonelt fraværende far, og blitt forsøkt voldtatt av en tidligere arbeidsgiver (fikk den ikke opp i 3 år etter dette ca) samt at en tidligere partner var utro med meg så stoler jeg ikke på noen og føler det ødelegger vennskap og forhold. Regner med jeg må klare å legge fram dette. Dette er vel mine større "traumer", selv om jeg har kommet meg videre i livet fra fæle episoder, så mangler jeg kanskje noe fra oppveksten.

Lenke til kommentar

Psykolog eller ikke, det kommer ikke nødvendigvis an på hva du har vært utsatt for, men hvordan du har taklet det du har vært igjennom; hvor preget du har blitt av utfordringene du har hatt.

Om du tar et par, tre timer hos psykolog ville jeg anta at dere sammen får et oversikt over hvordan det står til med deg og hva du trenger på veien videre. Det er vanskelig å vurdere seg selv på disse områdene, og derfor greit å få gått igjennom situasjonen din med en utenforstående, og så heller ta en avgjørelse etter det.

Lenke til kommentar

Hvor lett er det å få time hos psykolog? Jeg har inntrykk av at det er lett bare hvis man vil betale rundt 1100 kr pr time av egen lomme, men at man ellers må stå lenge på venteliste (for å kunne bruke frikort)?

Derfor kan det være lettere å finne en alternativ terapeut mens man eventuelt står på venteliste. Jeg har god erfaring med gestalt-terapi. det kostet 600 pr time, og var verdt hver eneste krone, mest pga at terapeuten var en fantastisk god lytter som jeg følte var genuint opptatt av å se meg og hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Du skal nok måtte vente i 6 - 12 måneder for å få time hos en psykolog med frikort. Hos de uten kan du få på noen uker.

Det kan være lurt å ringe rundt og høre på ventetider, og om du er heldig så har psykologen en avbestilt time som du kan få på kort varsel.

Alternative terapeuter har sjelden veldig lange ventelister, vil jeg tro. Om du velger en slik, så forhør deg med andre eller sjekk på nettet om eventuelle omtaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...