Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bare 16 prosent vil at radio flyttes over til DAB

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg tunet innom FM noen minutter, og der får jeg tre streker på signalstyrke, på DAB+ på samme kanal (NRK P1) har jeg 6 streker...

Jeg kjøper ikke det argumentet til FM fantastene om at FM har bedre dekning.

Og ca. to innlegg etter at jeg nevner at FM nettet skal leve videre som lokalradio, det stenges kun for rikskanaler, så kommer samme røra om igjen om at "they wanna take muh FM away!!"

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger i frekvensen på FM, som ligger ca. 100 Mhz lavere enn DAB. Er jo simpelthen snakk om at kortere bølgelengder i DAB som er mer energirike når kortere.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok, glemte det da... :)

Men AM kommer aldri tilbake. DAB+ kan legges bak betalingsmur... det kan ikke AM, hvis man ikke kjører DRM30/DRM+ da, og da er det jo noen andre land som tjener på det...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Og musikk kan da folk høre på mange andre plattformer, enn via radio

Dommaren sæger at svaret er RETT! Lytt på nyhetene i stedet:)

Nyhetene? For folk i skog og fjell, er værmeldinger viktigst. For national sikkerhet, så er også batteri radio sikkerest, uten annen dekkning. Og etter signal om "lytt på radio", vil det bli sent ekstra nyhetssendinger.

Lenke til kommentar

Argumentet Mari Hagerup tilbyr er ikke grunn nok til å introdusere DAB: Det finnes en bedre løsning enn DAB allerede. En løsning som både har mye bredere dekning enn DAB (til og med internasjonal dekning), og som tilbyr ubegrensede kanaler. Det heter Internet Radio. Det er i bruk i dag med flere og flere som tilbyr programmer, og flere lyttere. En del større billeverandører har allerede begynt å levere biler med et SIM-kort og Internet Radio. Mange hjem har en ekstra tablett eller rimelig datamaskin som gir adgang til Internet Radio allerede, gjerne med utsyr koblet til samme WiFi som Internet Radio, som tilbyr styring av høyttalere fra en app. DAB tilbyr ikke noen av disse mulighetene.

I en bil høres dette ut som noe du ville få bot for; å styre radioen via en app på mobilen.  :rofl:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...