Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bare 16 prosent vil at radio flyttes over til DAB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal ikke radioen også digitaliseres? Det var litt mas da vi gikk fra AM til FM-radio og folk måtte skaffe seg nye mottakere, men det gikk over. Det var en også del stress da vi skulle over på digital-TV for noen år tilbake, men hvem vil nå tilbake til analoge PAL-sendinger? Skal vi droppe digitale medier som Blu-Ray og DVD og gå tlbake til analog VHS? Skal vi droppe CD og MP3 og gå tilbake til musikkassetter? Skal vi angre på GSM og gå tilbake til NMT?

Kan ikke fatte hvorfor man skal stoppe utviklingen på ett medie når alle andre blir utviklet og digitalisert? Dette har gått over så mange år, og det ville bli en kjempeutgift hvis man nå skulle endre og beholde FM-nettet. Det vil kreve masse oppgradering og vedlikehold som ikke er gjort fordi det er vedtatt at det skal nedlegges.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke radioen også digitaliseres? Det var litt mas da vi gikk fra AM til FM-radio og folk måtte skaffe seg nye mottakere, men det gikk over. Det var en også del stress da vi skulle over på digital-TV for noen år tilbake, men hvem vil nå tilbake til analoge PAL-sendinger? Skal vi droppe digitale medier som Blu-Ray og DVD og gå tlbake til analog VHS? Skal vi droppe CD og MP3 og gå tilbake til musikkassetter? Skal vi angre på GSM og gå tilbake til NMT?

Kan ikke fatte hvorfor man skal stoppe utviklingen på ett medie når alle andre blir utviklet og digitalisert? Dette har gått over så mange år, og det ville bli en kjempeutgift hvis man nå skulle endre og beholde FM-nettet. Det vil kreve masse oppgradering og vedlikehold som ikke er gjort fordi det er vedtatt at det skal nedlegges.

Alle disse andre overgangene du beskriver har medført forbedret kvalitet.

Overgangen fra FM til DAB skiller seg ut ved at lydkvaliteten reduseres.

DAB innføres for å få plass til flere kanaler og dermed større inntekter.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Javel, så slukk det jævla FM-nettet, da. Da skal lobbyen få se demokrati i praksis. De som fortsatt vil høre DAB kommer til å lage et kjøperush hos Elkjøp dagen etter slukking, og de som vil strømme lyd vil gjøre det. Da får vi se om det er noen fremtid for lineær kringkasting uten bilde.

Uansett, hva er det egentlig DAB-lobbyen prøver å få til? Prøver de å få oss til å bytte til DAB-radio, eller prøver de å få oss til å fortsatt lytte til radio etter at FM-nettet er slukket? Jeg føler mer og mer at overgangen til DAB ikke primært handler om å få oss til å kjøpe et nytt produkt på Elkjøp, men å holde liv i en mediekanal. For hva er meningen med radio? Hører vi på radio fordi radio er lett tilgjengelig på stereoanlegg/bil/mobil, eller gjør vi det fordi det vi er genuint interessert i det som sendes? Er radio interessant eller er det bare lett tilgjengelig bakgrunnsstøy? Er radio et solnedgangsprodukt som vil lide samme skjebne som lineær TV?

Ikke spør meg, jeg solgte radioen min i 1987.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Husk å resirkulere brukte FM-radioer. De kan leveres gratis til kommunens miljøstasjon, og til alle butikker som selger radioer. Da spares miljøet for giftstoffer samtidig som verdifulle råstoffer kan brukes på nytt.

Lenke til kommentar

DAB er utdatert før det kommer. og det bruker kremen av 4G båndet som mye bedre hadde blitt brukt til bedre båndbredde. Jeg vil ha Internett radio over 3G/4G nettet ikke DAB når det kommer. Slukking av FM det er for min del ok, med ett alternativ jeg kan bruke ute å kjøpe ny boks som f.eks plugge mobilen inn inn aux og spille videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

DAB er fint, men kun når det virker.

Jeg må ha adapter i bilen, og har måtte montert utvendig DAB-antenne, likevel må jeg jevnlig velge FM med bilens integrerte antenner for å kunne høre radiosignaler når vi kjører i Norge.

På kontoret må jeg av og til velge FM når det regner, da dempes DAB-signalene så mye at teleskopantennen ofte ikke er god nok.

Hvis jeg skal på fjelltur uten mobildekning vil jeg neste år ikke kunne få oppdaterte værmeldinger underveis.

Vil du i dag også slå av støtte for de gammeldagse 2G og 3G mobildata siden 4G er blitt ferdig utbygget? Da er det mange produkter (alarmer, sporingsutstyr, fjernstyring, GPS med ekstrafunksjoner, og gamle mobiltelefoner/nettbrett/laptoper som vil slutte å virke. Skal vi tviholde på gammeldags teknologi her, eller bare tvinge alle til å kjøpe nytt utstyr?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet Mari Hagerup tilbyr er ikke grunn nok til å introdusere DAB: Det finnes en bedre løsning enn DAB allerede. En løsning som både har mye bredere dekning enn DAB (til og med internasjonal dekning), og som tilbyr ubegrensede kanaler. Det heter Internet Radio. Det er i bruk i dag med flere og flere som tilbyr programmer, og flere lyttere. En del større billeverandører har allerede begynt å levere biler med et SIM-kort og Internet Radio. Mange hjem har en ekstra tablett eller rimelig datamaskin som gir adgang til Internet Radio allerede, gjerne med utsyr koblet til samme WiFi som Internet Radio, som tilbyr styring av høyttalere fra en app. DAB tilbyr ikke noen av disse mulighetene.

Fordelene med Internet Radio er mange, men det viktigste er å ikke (mis)bruke penger for en eldre teknologi som DAB som er på veien ut når en nyere teknologi er allerede på plass. Dette gjorde vi ved overgangen til moderne bredbåndsteknologier: På grunn av dårlig planlegging, manglende kunnskap og særinteresser fortsatte Norge å satse på ISDN når dagens system (ADSL) var allerede på plass. Det er et økonomisk tap for samfunnet på flere nivåer.

I tillegg til dens økonomiske konsekvenser, er DAB et samfunnsproblem og et slag mot ytringsfriheten (ytringsmuligheten) og mangfoldet. I dag har minoriteter mulighet til å ytre seg via sine egne kanaler. Lokale radioer som Radio Latin-Amerika, Radio Inter FM og andre har totalt sett sendinger i godt over 10 minoritetsspråk. Små studentgrupper, interessegrupper, ungdom med dårlig råd men med noe på hjertet og mange andre som har råd til FM og har Internet Radio sendinger ikke vil kunne sende på DAB. DAB kan bety slutten på mange små lokale og stort sett frivillige radiostasjoner.

DAB er rett og slett dyrt for radiostasjoner og for samfunnet!

DAB vil også bety et mindre fargerik radio-tilbud enn Internet som allerede florerer med radioer, podcasts, lydbøker og mer! Også internasjonale kanaler og podcasts. Min personlig utenlandsk favoritt er BBC podcasts. Jeg får den ikke via DAB.

Hva er vitsen med en gammel teknologi som koster mer og som reduserer mulighetene, når en nyere og bedre teknologi er på plass?

• Liker 4
Lenke til kommentar

"Men folk må ikke glemme at radio over DAB-systemet er veldig bra og gir et langt større kanaltilbud over hele landet."

DAB-systemet klarer vel ca 20 kanaler etter hva jeg har skjønt. Så hvis antall kanaler er det som er viktig, så er nettradio tingen. For øyeblikket ca 20-30 000 kanaler å velge mellom, bl.a. alle de norske.

Men nettradio har på mange måter samme bakdelen som DAB+ det bruker for mye strøm, noe som betyr at en radio som går i månedsvis på batteri er en tapt sak.

For radioer som er tilknyttet strømnettet er dette ikke noe problem, men for alle andre er det et stort problem. I dag kan du plassere kjøkkenradioen hvor du vil, da den går en evighet på et sett batteri. Neste høst må du finne en plass i nærheten av en kontakt.

Derfor er vi mange som heller bruker mobilens nettradio i kombinasjon med en liten ekstra høytaler som vår neste radio. Og når vi er på farten så bruker vi headset. I bilen kobler vi den til bilens system via bluetooth.

Jeg har nå brukt nettradio på mine daglig gå/løpeturer i en uke, og det har så langt brukt opp 350 MB av min kvote på 3072 MB pr mnd (3 GB som hos min operatør koster kr 149) så jeg tror ikke jeg skal bli ruinert av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan påvirkes inntektene til NRK av innføringen av DAB?

Innføring av DAB har i mange år vært en ekstra utgiftspost for NRK, og DAB er flere ganger blitt brukt som begrunnelse for å øke prisen på NRK-lisensen.

Siden det er mange år siden man ønsket at DAB skulle overta for FM så har Norkring kuttet ned på vedlikeholdet av FM-senderne, og dette medfører at man i dag har et kraftig etterslep som må betales for å fortsette med FM i overskuelig fremtid. Dermed har NRK endelig fått en unnskyldning for å slå av FM.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DAB er utdatert før det kommer. og det bruker kremen av 4G båndet som mye bedre hadde blitt brukt til bedre båndbredde. Jeg vil ha Internett radio over 3G/4G nettet ikke DAB når det kommer. Slukking av FM det er for min del ok, med ett alternativ jeg kan bruke ute å kjøpe ny boks som f.eks plugge mobilen inn inn aux og spille videre.

Kremen av 4G båndet ? Du har skikkelig god peiling forstår jeg. DAB i Europa ligger på 200 Mhz båndet. 4G bruker 800 Mhz (og 1800/2600) og det er snakk om bruke 700 Mhz i tillegg men dette benyttes av RiksTV frem til 2022 (tror jeg det var).

3G/4G kan aldri overta for radio, enten det er FM eller DAB, når det gjelder kapasitet. FM/DAB er broadcast mens 3G/4G er en-til-en kommunikasjon og krever betydelig mer kapasitet og båndbredde med dertil høyere kost.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Siden det er mange år siden man ønsket at DAB skulle overta for FM så har Norkring kuttet ned på vedlikeholdet av FM-senderne, og dette medfører at man i dag har et kraftig etterslep som må betales for å fortsette med FM i overskuelig fremtid. Dermed har NRK endelig fått en unnskyldning for å slå av FM.

Ingenting av det du sier her støtter den opprinnelige påstanden jeg svarte på: at NRK pusher DAB fordi flere kanaler gir dem høyere inntekter, og at det skulle være motivasjonen deres bak å støtte digitaliseringen av radionettet.

NRK trenger ikke "endelig en unnskyldning for å slå av FM". Unnskyldningen er at det er for dyrt å drifte to radionett i Norge, og siden DAB regnes for å være det overlegent beste alternativet av de to gir svaret seg selv. Det at man ikke kaster hundrevis av millioner etter et radionett man allerede har vedtatt å legge ned kan umulig være kontroversielt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med en gammel teknologi som koster mer og som reduserer mulighetene, når en nyere og bedre teknologi er på plass?

Du snakker om stråmann! Det er ingen som vil legge ned nettradio (NRK og P4 bruker det jo selv i stor skala), men det er ingen erstatning for DAB. DAB er heller ingen erstatning for nettradio. De utfyller hverandre, og det er helt unødvendig å sette dem opp mot hverandre slik du gjør. Hvis nettradio fungerer best for deg, så er det kjempefint. Enda bedre (for deg) er det hvis det ikke sitter en million andre og bruker båndbredde i mobilnettet samtidig, men heller hører det på DAB hvis det fungerer greit for dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil du i dag også slå av støtte for de gammeldagse 2G og 3G mobildata siden 4G er blitt ferdig utbygget? Da er det mange produkter (alarmer, sporingsutstyr, fjernstyring, GPS med ekstrafunksjoner, og gamle mobiltelefoner/nettbrett/laptoper som vil slutte å virke. Skal vi tviholde på gammeldags teknologi her, eller bare tvinge alle til å kjøpe nytt utstyr?

Telenor planlegger å kutte både 2G og 3G i overskuelig framtid: http://www.tu.no/artikler/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g/225725

Man kan ikke alltid vente til sistemann har slukket lyset før man drar ut pluggen på en teknologi, spesielt ikke når utviklingen går så fort som i dag. På et eller annet tidspunkt koster det mer enn det smaker, og da får man heller ta kostnaden med å oppgradere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

DAB er for dårlig bygget ut. Selv Riksendinger (NRK og P4 kanaler) forvinner i tide og utide både på E6 i Østlandsområdet mellom Oslo og Svinesund. Det samme gjelder for E16 mellom Kløfta og Kongsvinger samt fylkesvei 180 mellom Minnesund og Hurdal.

Små lommer hvor DAB mister signaler, men hvor FM virker utmerket. Dette gjelder med en orginal montert DAB spiller i en 2016 modell bil. Som andre også har påpekt så er ikke lyden fra DAB bedre enn FM, da DAB er ekstremt komprimert for å få plass til flest mulig kanaler i samme bandbredde.

DAB er dette århundrets største politiske bløff.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...