Gå til innhold

Samsung har lansert en SSD på saftige 4 TB for forbrukere

Anbefalte innlegg

4k ytelsen går jo nedover i raid?

Jøss, hvor har du vært de siste 20 åra? Slik har det ALLTID vært. Både med sas/sataharddisker og ssder ;)

Vi snakker om 4k random read @ QD=1

Ved høyere kø, så øker den natruligvis.

Edit: Glemte at du bare bryr deg om enteprise benchmarks og skyhøy kø, som ingen forbrukere har sjans til å komme i nærheten av :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som spill-SSD vil jeg ikke anbefale noen under 512GB SSD om dagen, med mindre man vil kjøpe fler 256GB (dog kan det skape problemer om spillene oppdateres og øker i størrelse i større grad enn på en enkelt, større SSD).

Lærte dyrt for noen år siden, da SSDer var mindre og dyrere, at 128 ikke holder lenge. Har den som D disk nå, og en 258 som C. De to sammen holder for meg enn da lenge i hvert fall. :)
Lenke til kommentar

Hva med å kjøre 8x 1TB 2.5" disker i raid 10, det gir dere plenty med lagringsplass og mye mye bedre ytelse. Overgangen til SSD blir da minimal, i allefall for spel.

Her er det 12x ssd r0 ;)

Men det utgjer jo ingen forskjell om du ikkje har 10G nettverk eller driver på med databaser. Eller eventuelt har mykje mail som du søker hyppig i :p Men gøy er det! Har prøvd det same til SQL Server. Ikkje ofte CPU blir flaskehalsen i datavarehus :p

Lenke til kommentar

Hva med å kjøre 8x 1TB 2.5" disker i raid 10, det gir dere plenty med lagringsplass og mye mye bedre ytelse. Overgangen til SSD blir da minimal, i allefall for spel.

Her er det 12x ssd r0 ;)

Men det utgjer jo ingen forskjell om du ikkje har 10G nettverk eller driver på med databaser. Eller eventuelt har mykje mail som du søker hyppig i :p Men gøy er det! Har prøvd det same til SQL Server. Ikkje ofte CPU blir flaskehalsen i datavarehus :p

Har 10GB lan ;)

Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen jeg kan bytte ut mine snurredisker med SSD'er, men bør helst få 8TB SSD til firesifret, om ikke annet... Uansett et skritt i riktig retning :)

Med en god porsjon tålmodighet så kommer det. .. omtrent samtidig som 8 TB HDD kan fås for et tresifret beløp. :p

Lenke til kommentar

Ja, som spill-SSD vil jeg ikke anbefale noen under 512GB SSD om dagen, med mindre man vil kjøpe fler 256GB (dog kan det skape problemer om spillene oppdateres og øker i størrelse i større grad enn på en enkelt, større SSD).

Lærte dyrt for noen år siden, da SSDer var mindre og dyrere, at 128 ikke holder lenge. Har den som D disk nå, og en 258 som C. De to sammen holder for meg enn da lenge i hvert fall. :)

Jeg tok konsekvensen, og svidde av endel på 8x 840 PRO 512GB, som sitter på en Areca (jeg er mini-Nizzen :) ). Rett nok kjører jeg raid 6, men det holder med 3TB til spill osv en stund til, bare jeg får ryddet opp i dl-mappen jeg plasserte på disken, som nå har rundet 2TB...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen jeg kan bytte ut mine snurredisker med SSD'er, men bør helst få 8TB SSD til firesifret, om ikke annet... Uansett et skritt i riktig retning :)

Med en god porsjon tålmodighet så kommer det. .. omtrent samtidig som 8 TB HDD kan fås for et tresifret beløp. :p

Joa, men jeg mistenker at SSD er litt tryggere på sikt enn HDD. Har RMAet en god del HDD'er som har sunget på siste verset, men selv min gamle Vertex 3 120GB lever i beste velgående. Verdien av ørten TB data er noe som må tas med i beregningene. 15-20k for et par-tre slike en gang i fremtiden er ikke så mye i den store sammenhengen for noe som vil vare i mange år.

Lenke til kommentar

Det er en lang tid før ssd kan ta over enda. Ssd til masselagring har ikke noen serlige fordeler foran hdd bortsett fra fysisk størrelse.

Man har vel 10 tb til halve prisen.

Stemmer det ja. I ein anna setting er dei nyttige, men for ein forbrukar som virkelig trenger høg fart og mykje plass vil jo et vanlig RAID oppsett være et bedre alternativ. Har du på den andre sida ei bedrift som trenger ein hurtig cache for ein database eller webserver eller byggeservere so er det jo ei grei løysing.

Lenke til kommentar

Husker jeg betalte nærmere 2000kr for min 80GB SSD.

nei, denne er nok grei til spilling ol, da spillene gjerne tar opp mot 50-100gb nå om dagene.

Husker jeg betalte 3300,- for 3GB 3,5" Western Digital. Insert next old price memory: _____

Lenke til kommentar

Det er en lang tid før ssd kan ta over enda. Ssd til masselagring har ikke noen serlige fordeler foran hdd bortsett fra fysisk størrelse.

Man har vel 10 tb til halve prisen.

Stemmer det ja. I ein anna setting er dei nyttige, men for ein forbrukar som virkelig trenger høg fart og mykje plass vil jo et vanlig RAID oppsett være et bedre alternativ. Har du på den andre sida ei bedrift som trenger ein hurtig cache for ein database eller webserver eller byggeservere so er det jo ei grei løysing.

RAID-oppsett er vel strengt tatt ikke noe vanlige forbrukere driver med i det hele og store.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mer spent på hva prisen blir på 1TB 960 PRO og 960 EVO når de kommer.

Samsung sm961nvme 1TB OEM  koster 300£. Jeg har 2 stk av dem, og måtte da selvfølgelig betale moms og frakt i tillegg.

Da regner jeg med at Samsung 960pro 1TB koster ca det samme når den kommer til Norge. Kanskje litt mere om man ser på 950pro 512 VS sm951nvme 512.

Veldig sansynlig vil prisen være rundt 5000kr :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...