vinginma Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Er en student, og har sommerjobb på et hotell på Vestlandet. Fant jobbannonsen på nav.no, der sto stillingen som resepsjonist, og arbeidet er hovedsakelig i resepsjon, samt å hjelpe til i spisesal på hotellet når det trengs. Men nå har jeg jobbet på hotellet i over 20 dager, og jeg jobbet nesten bare som servitør. Føler meg lurt, men kan ikke si noe. Sjefen har veldig dårlig humør, og blir sur ganske ofte. Og arbeidsmiljøet er ikke noe hyggelig. Det er smertefullt å gå på jobb hver dag, og føler meg ulykkelig her. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Hvor lenge har du igjen før du er ferdig med sommerjobben? Lenke til kommentar
vinginma Skrevet 12. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2016 Hvor lenge har du igjen før du er ferdig med sommerjobben? Det er en måned til Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Det er en måned til Siden vi allerede er et stykke ut i juli er det nok litt sent å finne seg en ny sommerjobb. Det er alltid kjipt med sure sjefer, men det beste du kan gjøre nå er å fullføre med stil. Ikke gi sjefen en grunn til å ta deg på noe, gjør arbeidsoppgavene. Det vil bli krevende, men du har igjen for det senere, i tillegg til pengene du tjener. Det viktigste med å fullføre er at det vil ta seg godt ut på CVen, at du viser at du ikke er en "quitter". Hvis du ikke allerede gjør det, prøv å aktivisere deg når du ikke er på jobb. 3 Lenke til kommentar
vinginma Skrevet 12. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2016 Det er en måned til Siden vi allerede er et stykke ut i juli er det nok litt sent å finne seg en ny sommerjobb. Det er alltid kjipt med sure sjefer, men det beste du kan gjøre nå er å fullføre med stil. Ikke gi sjefen en grunn til å ta deg på noe, gjør arbeidsoppgavene. Det vil bli krevende, men du har igjen for det senere, i tillegg til pengene du tjener. Det viktigste med å fullføre er at det vil ta seg godt ut på CVen, at du viser at du ikke er en "quitter". Hvis du ikke allerede gjør det, prøv å aktivisere deg når du ikke er på jobb. Tusen takk for gode råd. Selv om dagene er litt harde, men har bestemt meg å holde ut. Bare håper at tiden kan gå fortere,så jeg kan dra herfra. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Har du kontrakt hvor arbeidsoppgavene er beskrevet? Lenke til kommentar
vinginma Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Har du kontrakt hvor arbeidsoppgavene er beskrevet? Beskrivelsen av arbeidsoppgavene var i e-posten de sendte til meg, og det meste er resepsjonsarbeid. Men i kontrakten står det bare stillingen som resepsjonist/servitør. Det er en grunn jeg ikke kan klage for mye, de kan vel benytte seg av det smutthullet i kontrakten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Har du kontrakt hvor arbeidsoppgavene er beskrevet? Beskrivelsen av arbeidsoppgavene var i e-posten de sendte til meg, og det meste er resepsjonsarbeid. Men i kontrakten står det bare stillingen som resepsjonist/servitør. Det er en grunn jeg ikke kan klage for mye, de kan vel benytte seg av det smutthullet i kontrakten. Det er jo ikke noe smutthull, du har selv skrevet under på å være servitør. Er det ikke definert mer enn det har den ok alt sitt på det rene. Det er veldig viktig å lese kontrakten skikkelig før en evt signerer. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Tusen takk for gode råd. Selv om dagene er litt harde, men har bestemt meg å holde ut. Bare håper at tiden kan gå fortere,så jeg kan dra herfra. Det er bra. Ta det som en "treningsøkt" på stayerevnen og psyken. Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere, mer robust mentalt sett. Og du har tross alt "bare" en mnd igjen før du er ferdig. Har også hatt kjipe sjefer, vet hvordan det er. Siste sommeren jeg jobbet i butikk, før jeg startet sommerjobbingen snakket hun om at det kanskje kunne være aktuelt at jeg fungerte som låseansvarlig om nødvendig (eller skiftleder). To uker senere fikk jeg kjeft fordi jeg ikke ryddet godtehylla (mens jeg satt i kassa) på nøyaktig den måten hun ville, enda jeg faktisk sto og ryddet hylla. Det at jeg brukte rolige perioder i løpet av kassevakten til å rydde hyller når det ikke var kunder å betjene istedenfor å sitte bak kassa og ikke gjøre noe som helst så hun fullstendig bort ifra. Men jeg sa ingenting, fortsatte å rydde (ville ikke gi henne noe å ta meg på), og da sommeren var over sa jeg opp stillingen, da jeg hadde sikret meg en mye mer relevant feriejobb, som også var langt bedre betalt. Da ble hun plutselig fortvilet over å miste meg, og selv om hun var kjip til tider fikk jeg en bra attest. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 (endret) Gjør det beste du kan, og ikke gjør ting du vet vil ergre sjefen selv om han er sur. Det kan være du ikke forstår væremåten hans. Unngå kontakt og jobb med de andre på restauranten istedet da. ikke klag eller noe, du er bare en sommervikar, prøv å få så godt ut av det som mulig. Ikke krangle på småting, å stå opp for masse rettigheter og juss for en måneds sommerjobb er å skyte deg selv i foten. Ikke snakk dritt om sjefen foran de andre heller, det ses fort på som veldig rart siden du er helt ny der. Gjør jobben du får beskjed om så godt du kan, så får han ingenting å "ta" deg på. Det er en jobb du sikkert aldri skal tilbake til, så å forsure miljøet enda mere med å være kranglete på alt mulig gjør deg ingen nytte. Endret 13. juli 2016 av Bytex Lenke til kommentar
vinginma Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Tusen takk for gode råd. Selv om dagene er litt harde, men har bestemt meg å holde ut. Bare håper at tiden kan gå fortere,så jeg kan dra herfra. Det er bra. Ta det som en "treningsøkt" på stayerevnen og psyken. Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere, mer robust mentalt sett. Og du har tross alt "bare" en mnd igjen før du er ferdig. Har også hatt kjipe sjefer, vet hvordan det er. Siste sommeren jeg jobbet i butikk, før jeg startet sommerjobbingen snakket hun om at det kanskje kunne være aktuelt at jeg fungerte som låseansvarlig om nødvendig (eller skiftleder). To uker senere fikk jeg kjeft fordi jeg ikke ryddet godtehylla (mens jeg satt i kassa) på nøyaktig den måten hun ville, enda jeg faktisk sto og ryddet hylla. Det at jeg brukte rolige perioder i løpet av kassevakten til å rydde hyller når det ikke var kunder å betjene istedenfor å sitte bak kassa og ikke gjøre noe som helst så hun fullstendig bort ifra. Men jeg sa ingenting, fortsatte å rydde (ville ikke gi henne noe å ta meg på), og da sommeren var over sa jeg opp stillingen, da jeg hadde sikret meg en mye mer relevant feriejobb, som også var langt bedre betalt. Da ble hun plutselig fortvilet over å miste meg, og selv om hun var kjip til tider fikk jeg en bra attest. Det er fint å høre din historie og dine erfaringer. Selv om jeg ikke er fornøyd pga arbeidsoppgavene faller ikke som avtalt, jobber jeg hardt likevel. Det er ikke slikt at jeg ikke kan jobbe på en restaurant, men de måtte si det klart før jeg kom hit. Hadde jeg visst at jeg kom til å jobbe på en restaurant på et tettsted i en fjord, hadde jeg valgt å jobbe på en restaurant i Oslo i steden. Da slippet jeg å reise så langt og å betale to husleier. Lenke til kommentar
vinginma Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Gjør det beste du kan, og ikke gjør ting du vet vil ergre sjefen selv om han er sur. Det kan være du ikke forstår væremåten hans. Unngå kontakt og jobb med de andre på restauranten istedet da. ikke klag eller noe, du er bare en sommervikar, prøv å få så godt ut av det som mulig. Ikke krangle på småting, å stå opp for masse rettigheter og juss for en måneds sommerjobb er å skyte deg selv i foten. Ikke snakk dritt om sjefen foran de andre heller, det ses fort på som veldig rart siden du er helt ny der. Gjør jobben du får beskjed om så godt du kan, så får han ingenting å "ta" deg på. Det er en jobb du sikkert aldri skal tilbake til, så å forsure miljøet enda mere med å være kranglete på alt mulig gjør deg ingen nytte. Takk for gode råd. Jeg skjønner det veldig godt. Jeg har ikke klaget noe til sjefen, for ikke å nevne krangel på noe. Tenker at jeg skal bare holde ut og gjøre jobben min. Men det var vel ikke lenge før kollegaene mine fortalte meg at sjefen har dårlig humør, og blir sint ganske fort, særlig når noen tar noe feil. De fleste kollegaene er snille, men arbeidsmiljøet er ikke hyggelig, alle er liksom veldig nervøse på jobben og er redde at vi kommer til å ta noe feil. Det er jo det verste. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 (endret) Bare tenk på at du skal ikke bli der så det er ingen fordel for deg å legge deg ut med han. Andre sommerjobber eller jobber kan bruke sjefen som referanse, da er det greit at han har positive ting å si om deg Endret 13. juli 2016 av Bytex Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Bare vær klar over at dette garantert ikke er det verste du kommer til å oppleve i løpet av dine år i arbeidslivet. Ta det som en erfaring som styrker deg som person og gå videre. Lenke til kommentar
Smashers Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Litt off-topic i forhold til kontrakten din. Men du kommer til alltids til å møte på folk du ikke kommer overens med i arbeidslivet. Er ikke så mye å gjøre med det, så du må bare bite tennene sammen. Er bare snakk om fire uker til du er ferdig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå