Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få internett uten å betale NRK lisens?

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Ja, da var dagen kommet. Jeg har for første gang fått en faktura fra NRK. I en trang studentøkonomi er dette en utrolig kjip utgift, spesielt siden jeg ikke har sett NRK siden jeg var 10 år og tv mest brukes til Netflix og bakgrunnsstøy. Jeg har forstått det slik at dersom man har mottaker, er man pliktig til å betale lisens. Boretslaget mitt har en avtale med Get, og jeg får derfor tv og internett fra dem (Betaler 360 ish i mnd). Det jeg lurer på, er om det er noen mulighet for å få nett uten og måtte betale lisens. Må jeg ty til mobildata? Dette tror jeg hadde funket dårlig da jeg streamer og spiller mye. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Leier eller eier? Leier du kan du levere tv-mottaker til husvert, og be om bekreftelse på det, som du kan bruke til å melde inn til NRK at du ikke lenger har lisenspliktig utstyr. Om du eier kan du sikkert ta en samtale til GET for å høre hvordan du kan gå frem for å kvitte deg med utstyret. Om mottaker for tv og Internett er samme boksen må du egentlig bare høre med GET, om du kan få en boks som kun leverer internett.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

GET sender ikke noe inn til NRK hvertfall. De ville heller ikke ha tilbake utstyret, bare NRK som sa jeg skulle legge det unna for å slippe å betale.

Spørs om du har hatt en jævel rundt veggene dine og tittet gjennom vinduet ditt som så du hadde en TV. Husk de får provisjon for å melde inn kunder, er god profitt i å drive med sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

GET sender ikke noe inn til NRK hvertfall. De ville heller ikke ha tilbake utstyret, bare NRK som sa jeg skulle legge det unna for å slippe å betale.

Spørs om du har hatt en jævel rundt veggene dine og tittet gjennom vinduet ditt som så du hadde en TV. Husk de får provisjon for å melde inn kunder, er god profitt i å drive med sånt.

Get er lovpålagt å sende inn informasjon om lisenpliktighet til nrk. les;

https://www.get.no/v3/kundeservice/sok/mottatt-brev-fra-lisensavdelingen-hos-nrk

Lenke til kommentar

Jeg har GET og ikke fått noe slikt. Såvidt jeg vet utløper avtalen vår i løpet av året og da blir det nok en annen leverandør håper jeg.

Tvungent koblingssalg er heldigvis på vei ut noe som selvsagt er et stort stort skritt fremover. Kanskje man kan få bare internett også uten å få fullt av kanaler "på kjøpet".

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det ikke er lisens pga TV´n? Elektronikkbutikker er pålagt å sende slik informasjon inn til nrk og man får således lisens.

Hvis det er det så kan du få plombert TV´n. Søk på det på nett så finnes det folk som kommer hjem til deg og fikser plombering.

Lenke til kommentar

Altså, jeg eier leilighet i et borettslag som har avtale med GET. Får både tv/internett gjennom mottakeren, men tenker og bare ha internett. Spm er, hvordan i granskauen jeg skal få internett (utenom mobildata) uten mottakerutstyr.

Det skal være fullt mulig å kun ha internett fra GET uten TV abonnement. Kontakt styret i borettslaget og forhør deg om hva slags avtale de har. Først og fremst bør du få avsluttet abonnementet fra et rent kostnadsperspektiv dersom du ikke har planer om å se på TV via GET boksen.

Angående lisensen er det litt mer kinkig ettersom vi ikke vet hva som har trigget den: Er det GET boksen? Eller TVen? Lisensen sendes ut 2 ganger pr. år: i starten av januar og i starten av juli. Hvis både TV og GET ble anskaffet i dette tidsrommet er det ikke lett å si hva som har trigget den. Men jeg tror du kan "fiske" hos NRK etter hva det kan være: Etter du har kontaktet styret og sagt opp TV abonnementet, ring NRK og si du har sagt opp abonnementet, levert tilbake dekoderen/tuneren og at du ikke skal betale lisens. Mulig du må få en eller annen bekreftelse fra GET på dette. Hvis de sier "ok" så vet du at det var GET som sa fra, men hvis de sier "det går ikke, fordi du har en TV.." så er det butikken du kjøpte den i som har sagt fra. Poenget her er at dersom NRK ikke har registrert at du har en TV så slipper du å plombere den og du sparer alt fra 500-1500 kr (veldig varierende priser på dette). Merk dog at du fortsatt kan bli tatt i kontroll hvis du ikke plomberer den selv om det er høyst usannsynlig.

Og for the record: Jeg flyttet inn i en leilighet for 3 år siden som allerede var satt opp med TV/internett fra Altibox og fikk tuneren levert på døra en av de første dagene og jeg har aldri fått noen lisensfaktura fra NRK. Jeg har heller ikke kjøpt TV i eget navn...

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Slike situasjoner er litt kinkige. Som regel er det borettslaget som har avtale med Get. Det betyr at du betaler for en grunnpakke med internett og TV gjennom felleskostnadene, og du får dermed med mottaker på kjøpet.

Du kan forhøre deg med Get om å få en mottaker som kun fungerer til internett. En slik mottaker vil ikke utløse lisensplikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ein ruter/boks før ein evt. mottakar for TV? Eg har det sånn med Canal Digital. Første boksen er ein ruter som ikkje har mottakar. TV-boksen er ein eigen boks som eg må kople til med kabel frå ruteren. Med kun ruteren i bruk har eg internett, men ikkje TV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, jeg eier leilighet i et borettslag som har avtale med GET. Får både tv/internett gjennom mottakeren, men tenker og bare ha internett. Spm er, hvordan i granskauen jeg skal få internett (utenom mobildata) uten mottakerutstyr.

Via telefonkontakten. Kobbertråd fra nærmeste telefonsentral fram til en kontakt på veggen stadig færre bruker til fasttelefoni, men som gir stadig raskere hastigheter på internett. Opptil 40 Mbit/s, men det avhenger litt av kvalitet på kobberkabelen og avstand til sentralen.

Sjekk f.eks. her for hvem som tilbyr og hva de tilbyr der du bor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...