Gå til innhold

Den Gigantiske Pokemon Go tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får slenge meg på tråden her selv med et spørsmål: hva er det som bestemmer cap-en på CP hos de forskjellige Pokemon? Først trodde jeg det var min level, men etter å ha lastet ned IV Go for å ha mer konkrete "appraisinger" så står max CP oppført med helt tilfeldige verdier fra Pokemon til Pokemon. Er dette en helt tilfeldig cap, og i så fall, hvor mye har ren CP å si i forhold til IV? Tenker at dersom man har en Pokemon med høy IV, men CP cap er veldig lav, så må det vel være et punkt der det ikke lønner seg å satse kun på IV?

Ja, det varierer veldig hvor høy max. CP er på de forskjellige pokemons. Jeg synes det er viktigst å satse på de med høy IV uansett, fordi de som har lav CP er billige å ta power up på. Likevel synes jeg ikke det er noe vits i å samle på de aller laveste, da man på en måte får gratis "power up" på de høyeste man fanger. Det beste er de som både har høy CP og høy IV. De man klekker i egg har ofte best IV

 

Er det forresten noen her som spiller i Buskerud? Bor på Åmot selv, team Instinct. :p

Jeg er fra Ringerike, så det hender jeg er i Hønefoss, men Åmot blir for langt unna ;) Jeg er på team Mystic. Endret av Hanne9867
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Da er daglig + 7 dagers bonusen innkassert, - flott med 5000 XP ekstra. På dagens første pokestop fikk jeg hele 18 items, - bra belønning for sju dager på rad. :)

Tja, er det samme som å stå på en pokestop i 15-20 minutter. Casha inn min i dag, og hadde ikke gjort noe om den hadde fyllt opp eggebeholdningen min, gitt ultra balls istedetfor pokeballs, etc.

Lenke til kommentar

For å illustrere mitt spørsmål ovenfor, så har jeg tallene fra IV Go:

 

Mr. Mime - IV: 91,1% - Max CP: 990

Flareon - IV: 84,4% - Max CP: 1736

Vaporeon - IV: 44,4% - Max CP: 1769

 

Her ser vi jo at Mr. Mime har klart høyest IV-score. Men til gjengjeld har både Flareon og Vaporeon vesentlig høyere CP cap. I mitt hode vil det jo være slik at i hvert fall Flareon hadde banket Mr. Mime. Dersom begge er makset vil det jo være et gap på 750 CP, mens det bare skiller 6,7 prosentpoeng på IV-score. Det er litt dette jeg lurer på, for det første om man får gjort noe med CP cap eller om det bare er random og man får det man får, og hvordan best finne balansen mellom CP og IV-score.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Får slenge meg på tråden her selv med et spørsmål: hva er det som bestemmer cap-en på CP hos de forskjellige Pokemon? Først trodde jeg det var min level, men etter å ha lastet ned IV Go for å ha mer konkrete "appraisinger" så står max CP oppført med helt tilfeldige verdier fra Pokemon til Pokemon. Er dette en helt tilfeldig cap, og i så fall, hvor mye har ren CP å si i forhold til IV? Tenker at dersom man har en Pokemon med høy IV, men CP cap er veldig lav, så må det vel være et punkt der det ikke lønner seg å satse kun på IV?

CP regnes ut fra base stats, level, og IV. Base stats er for defense, attack, og stamina (HP) og henger sammen med base stats i spillene. Pokemon med høyest base stats har dermed høyest base stats, som forklarer hvorfor du har legendaries øverst. Noen pokemon kommer veldig dårlig ut av det fordi speed ikke medregnes, noe som f.eks forklarer hvorfor Jolteon er så mye lavere enn Vaporeon på listen - Vaporeon har høy HP, som finnes i Go, Jolteon høy speed, som ikke finnes.

 

Det vil si at det du ser på er IV, men kun for Pokemon med høye base stats. Det er ikke tilfeldig at en Pokemon har CP-tak på X, så det sjekker man før men tukler med dem. Ingen vits i å f.eks overtrene en Alakazam slik spillet fungerer per i dag.

 

Ser du på lista over høyeste base stats i orginalspillene kjenner du fort igjen de som er gode i pogo, litt justert for speed: http://www.serebii.net/pokedex-dp/stat/all.shtml

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Grovt regnet er den 86.7 eller 88.9 med moveset til forsvar.

Den er visst 86,7% med topp appraise og har ikke brukt noe på styrke den da jeg ikke er overbevist om at det kan komme noe særlig ut av det. Basert på meteret ser det ikke ut til å være mulig å få den noe særlig over 700 CP uansett hvor mye jeg bruker og jeg har jo allerede jolteron over 1600 CP.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Dvs den har 39 av 45 mulige "ekstrapoeng". Du vil nok kunne få den like høyt som dine andre jolteons, men tror ikke det er verdt det.

 

Edit: forresten, den eevee jeg har planer om å evolve er 93%, dvs 42 av 45 mulige ekstrapoeng, men bare 360 cp..

 

Ser forøvrig at flareon står en god det høyere på listen over beste mons enn jolteon. Er bare litt kjedelig når "alle" kjører fire eller water/ice..

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar

IV, levels, CP og movsets er noe man bør sette seg litt inn i og virkelig forstå hvis man skal ha noen håp om å få gode mons uten å kaste bort all stardust på tåpelige ting:

 

La oss ta en spiller som er på trainer level 25 som eksempel.

Han har to Eevee's, den første klekket fra ett egg, og har CP 615, den andre fanget vill og har CP 680.

 

Den første eevee koster 2500 stardust å power up. (Den har derfor level 20, som kan sees fra hvor langt buen over er kommet - samt

tallet 2500) Den får høyeste appraisal, og ved bruk av verktøy kan man se at den er perfekt, 100% IV 15,15,15.

 

Den andre eevee'n koster 4000 stardust å power up. Ved å se på buen over finner men at den har level 25. Verktøy vil antyde en IV rundt 50%, og typisk med attack IV lavt.

 

Begge 2 evolves til Vaporeon (flaks).

 

Den første vil da få CP 1609.

Den andre får CP 1872.

 

Hvem er den beste (gitt samme moveset?)

 

Det spørs hvor mye stardust og (eevee) candy denne brukeren har.

 

Hvis han bestemmer seg for å kjøre maks power up (til level 26.5 (25+1.5)) på begge så vil han bruke:

 

Eevee 1 - 47000 stardust og 44 candy, sluttresultat er en Vaporeon med CP 2132.

 

Eevee 2 - 12000 stardust og 11 candy, sluttresultat er en Vaporeon med CP 1979.

 

Når spilleren når trainer level 30 kan han kjøre power up på disse to Vaporeon til level 31.5, de vil da ha følgende CP:

 

Eevee 1 er blitt en Vaporeon med CP 2474.

 

Eevee 2 er blitt en Vaporeon med CP 2303.

 

 

Så det ideelle er å være minimum level 30 trainer, fange dem med høy level (maks 30 i vill tilstand) og med høy IV. Da bruker man minst stardust og minst candy for å få de beste mons.

 

Kilde til tallene finnes her

Endret av OldMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som supplement:

 

Hadde de to eevene evolvet til Flareon vil tallene blitt:

 

Eevee 1 evolvet til en Flareon med CP 1510.

Eevee 2 evolvet til en Flareon med CP 1751.

 

Power up til level 26.5:

Eevee 1 ble til en Flareon med CP 2001

Eevee 2 ble til en Flareon med CP 1856

 

Power up til level 31.5:

Eevee 1 ble til en Flareon med CP 2322

Eevee 2 ble til en Flareon med CP 2154

 

 

Jolteon CP tall:

 

Eevee 1 -> Jolteon: CP 1222 -> 1620 -> 1880

Eevee 2 -> Jolteon: CP 1408 -> 1493 -> 1732

Lenke til kommentar

Veldig bra forklaringer, OldMan!

Det beste er at både CP og IV er bra, og etterhvert som man når høyere level, finner man pokemon med høyere CP som kan være verdt å spare på.

Ellers trenger man egentlig ikke så supersterke for å hevde seg i gymmer. Man har jo 6 stk til disposisjon, som tilsammen er sterke. Jeg slo ut en Snorlax på ca CP 2450, hvor min beste var en Clefable på 1137 og de andre lavere. Jeg måtte bruke et par runder pga. at tiden gikk ut, men rakk det på sekundet den siste gamgen.

Endret av Hanne9867
Lenke til kommentar

Akkurat det at man nå ikke trenger sterke pokemons lenger for å ta gymmer er det som ødelegger motivasjonen for veldig mange spillere på høyt nivå. Hva er vitsen med å jobbe hardt for å skaffe deg en mon av rett type, høy IV og riktig moveset når hvem som helst kan ta en gym med en samling pidgeys?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...