Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Byttet anlegg i bilen, svak lyd bak

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Byttet ut spilleren (original Audi (Grundig) Concert) med en ny Kenwood-spiller. Bilen er en A4 B7 (2006) med kvasi-forsterket Audi-anlegg (ikke Bose) fra fabrikk, hvor spilleren er koblet til høyttalerne i fordørene, og en forsterker i bagasjerommet drar høyttalerne i bakdørene og subben i bagasjerommet. Alt er originalt.

Kjøpte overgang fra linjeutganger og remote power til "Audi-kontakten" i bilen, samt antenneovergang. Alt er koblet, og virker forsåvidt, men det er veldig svak lyd i bakdører og i sub. Noen som har en god forklaring på dette, og hva som kan gjøres for å få det bra? Jeg mistenker at Audi har laget sin egen vri på dette, ved at linjeutgangen i originalspilleren har høyere spenning enn det som er standard på vanlige spillere. Med en vanlig spiller blir dermed signalet for svakt, og dermed resultatet som jeg opplever.

Hva er alternativene nå? Rive ut Audi-forsterkeren, finne overganger fra kontakten der til ny forsterker, og overganger fra ny forsterker til sub og høyttalere i bakdørene? Eller koble fra spilleren til høyttalerne i bakdørene, og koble ut Audi-forsterker og sub?

Har selvsagt vært igjennom alle settinger på spilleren, og resatt den flere ganger, men ingenting hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekket alt i spilleren, nullstilt den, sjekket for ny FW. Utgangen står på max (default) i spiller. Ikke justeringsmuligheter på amp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Selv med fader på alt bak er det bare såvidt man hører lyden. Kan ikke ha det slik, må enten finne en måte å forsterke linjenivået, eller bytte forsterker, eller kable bakhøyttalerne direkte til spiller.

Lenke til kommentar

Hvilken spiller har du montert, og hvor fikk du kablene fra?

Lurer på om du kan ha feil adapter. Du kan sjekke med måleinstrument om du får strøm bak til forsterker i bagasjerom. Jeg mistenker at du ikke får styrestrøm der, slik at forsterker bak ikke slår seg på. 

Sender du en mail til bilradiospesialisten med hvilken spiller du hadde, hvilken spiller du har nå, om du har rattstyring eller bose, så finner de riktige adaptere til deg. Kanskje de har vært borti problemet tidligere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan man ikke justere gain på forsterkeren?

Som nevnt er dette en originalmontert Audi-forsterker, og jeg kan ikke se at det er noen justeringer på den. Det virker som om Audi har ikke-standard spenninger på linjeinngangen på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lurer på om du kan ha feil adapter. Du kan sjekke med måleinstrument om du får strøm bak til forsterker i bagasjerom. Jeg mistenker at du ikke får styrestrøm der, slik at forsterker bak ikke slår seg på. 

Sender du en mail til bilradiospesialisten med hvilken spiller du hadde, hvilken spiller du har nå, om du har rattstyring eller bose, så finner de riktige adaptere til deg. Kanskje de har vært borti problemet tidligere. 

Kenwood KMM-BT502DAB. Bilen har ren ISO, med unntak av +12V ACC, som jeg har lagt opp nå. Overgangen til forsterkeren er enkel og passiv, den kobler remote fra spiller til remote i Audipluggen i dashbordet, og line out fra spiller til line R+L i samme plugg. Dersom remote ikke funket, ville det vel ikke bli lyd bak i det hele tatt?

Spiller: http://www.kenwood.no/car/receivers/all/KMM-BT502DAB/?view=details

Plugg i Audi: http://mk1tt.montebellopark.com/images/headunitwiring.jpg (nederste del er styring av forsterker + linjeutganger)

Lenke til kommentar

Kenwood KMM-BT502DAB. Bilen har ren ISO, med unntak av +12V ACC, som jeg har lagt opp nå. Overgangen til forsterkeren er enkel og passiv, den kobler remote fra spiller til remote i Audipluggen i dashbordet, og line out fra spiller til line R+L i samme plugg. Dersom remote ikke funket, ville det vel ikke bli lyd bak i det hele tatt?

Spiller: http://www.kenwood.no/car/receivers/all/KMM-BT502DAB/?view=details

Plugg i Audi: http://mk1tt.montebellopark.com/images/headunitwiring.jpg (nederste del er styring av forsterker + linjeutganger)

Har du mekket kabelen selv, eller har du kjøpt en ferdig adapter? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fant delenummeret på forsterkeren, og forsøkte å google dette sammen med forskjellige passende ord på både tysk og engelsk. Fikk hundrevis av treff, men det var ikke mulig å finne servicemanual til den, eller noen som hadde åpnet den. En dag jeg ikke har noe bedre å gjøre skal jeg plukke den ut av bilen og demontere den selv. Kanskje (håpe!) den har en Line in level justering? Skal vel godt gjøres, siden den er laget spesielt for denne biltypen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...