Prinsessa? Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Hei! Jeg er en 17 år gammel jente som oppholder meg på landet hele sommeren, noe som selvfølgelig begrenser valget mitt av treningsformer. Derfor jogger jeg og gjør litt styrketrening og vil gjerne ha tilbakemelding på om jeg gjør det "riktig". Har som mål å prøve å bli kvitt noen få kilo med fett som jeg lagret i vinter, men samtidig ikke bli kvitt de formene og musklene jeg har! Fokuserer spesielt på magefettet, da jeg vil ha tilbake den flate, definerte magen jeg tildigere hadde, men er likevel veldig fornøyd med rumpen min og vil derfor ikke miste noe av denne(hehe).. Om morgenen bruker jeg å jogge i ca. en halvtime til 40 min, der jeg bytter på normalt tempo og litt raskere i partiene med oppoverbakke. Har lest en del rundt om kring om hva jeg bør spise før og etter en slik joggetur. For å få optimal effekt (så lang krg har forstått) spiser jeg lite før joggingen og ingenting etterpå før etter eks 3 timer for å få mest mulig ut av fettforbrenningen. En annen grunn til at jeg spiser lite før er for å slippe å få sting. Har likevel hørt at frokost er veldig viktig, og vil sette i gang forbrenningen i kroppen, og lirte derfor på hvor mye man må spise for å få i gang denne forbrenningen? Spiser bare litt grønnsaksbiter, eks blomkål og tomat, eller et knekkebrød med kjøttpålegg. I tillegg bruker jeg å gjøre styrke før måltider, eks middag, da man helst skal ha i seg mat innen en halvtime etter å ha gjort styrke? Vil det ellers ikke ha effekt? Pga av dette kombinerer jeg aldri løpingen og styrken da jeg ikke spiser etter joggingen men bare etter styrken. Vil avslutte med å si at selv om jeg i dette innlegget nærmest kan framstå som en jente med spiseforstyrrelser er dette LANGT fra sannheten, spiser mer enn et voksent menneske og unner meg mye av det gode også er ca. 164 cm høy og veier 57 kilo. TAKK FOR ALLE TILBAKEMELDINGER!! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Husk at det er det totale matinntaket som er viktigst når du skal bli kvitt litt fett. Hva du spiser og når du spiser det er mindre viktig. Om du spiser 30 minutter eller 2 timer etter styrketreningen betyr svært lite. Hvis jeg spiser en middag før trening, vil kroppen fortsatt hente næring fra den etter at treningen er ferdig. Du kan altså fint spise måltider før, mellom treninger og etter. Jeg ville ikke hatt et veldig stort måltid i kroppen rett før jeg skulle løpe dog, det blir gjerne ubehagelig. Siden du er på landet er det jo mange former for styrketrening du kan bedrive. Den meste effektive er gjerne å finne ting i skogen du kan løfte og flytte på. Steiner, stokker osv. Løft objekter fra bakken og over hodet. Kjør for eksempel 5 repetisjoner og 5 sett så tungt som du klarer. Det vil være effektiv trening. 1 Lenke til kommentar
Prinsessa? Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 tusen takk for bra svar! Det har altså ingenting å si om jeg gjør styrke etter middag eller før eks? Og er det likevel lurt å vente med å spise før etter en stund etter en joggetur da forbrenningen er høyere da og sikkert vil tære på kroppets fett hvis den ikke har mye energi fra mat æ forbrenne? Det siste jeg lurer på er om det er en måte å sørge for at fettforbrenningen som kommer fra jogging fokuserer på magen og ikke eks rumpa eller puppene, eller om man bare må regne med å bli redusert litt her og der? Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 tusen takk for bra svar! Det har altså ingenting å si om jeg gjør styrke etter middag eller før eks? Og er det likevel lurt å vente med å spise før etter en stund etter en joggetur da forbrenningen er høyere da og sikkert vil tære på kroppets fett hvis den ikke har mye energi fra mat æ forbrenne? Det siste jeg lurer på er om det er en måte å sørge for at fettforbrenningen som kommer fra jogging fokuserer på magen og ikke eks rumpa eller puppene, eller om man bare må regne med å bli redusert litt her og der? Les litt her: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/ettertrening/media13705.media Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 (endret) tusen takk for bra svar! Det har altså ingenting å si om jeg gjør styrke etter middag eller før eks? Og er det likevel lurt å vente med å spise før etter en stund etter en joggetur da forbrenningen er høyere da og sikkert vil tære på kroppets fett hvis den ikke har mye energi fra mat æ forbrenne? Det siste jeg lurer på er om det er en måte å sørge for at fettforbrenningen som kommer fra jogging fokuserer på magen og ikke eks rumpa eller puppene, eller om man bare må regne med å bli redusert litt her og der? Det er som Akse allerede har påpekt - det totale kaloriinntaket pr. dag som har noe å si. Spis når du føler for. Det som faktisk har noe å si er hvordan du føler deg gjennom dagen. Styrer du matinntaket ditt på en måte som gjør at du føler deg bra gjennom dagen vil du også kunne yte bedre på trening, og i hverdagen. Dette er det kun du som kan si noe om. Du kan heller ikke styre hvor på kroppen fettet forbrennes eller lagres. Fett lagrer seg der det lagrer seg - og samme motsatt. Endret 14. juli 2016 av Countryman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå