Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bo i fritidseiendom, folkeregistrert hjemme hos foreldre?

djgudleif

Anbefalte innlegg

Hei! Innser at jeg aldri får råd til en bolig i trondheim og omegn så jeg må kjøpe en fritidseiendom til en brøkdel av prisen.

Jeg kan vel helt fint bo der hele året om min folkeregistrerte adresse er hos foreldrene mine?

Mange sier man mister "rettigheter" som fastlege og lignende i kommunen men det er jo ikke direkte ULOVLIG?

Folk bor jo i båter.

Regner med ingen følger med på hva jeg gjør i skogen uansett.

Men jeg bare lurer, hva faen skal de gjøre om jeg bor der lenger enn det er regulert for?

Hvordan finner kommunen ut dette, har de overvåket alle hytter i norge?

Skal de kaste meg ut?

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er slik at du aldri vil få råd til en bolig i Trondheim.

Man klarer det aller meste dersom man går inn for det men røyker, snuser og fester man bort pengene så høster man jo som man sår.

Så lenge man har fast arbeid på heltid så ser jeg ingen problem med å skaffe seg egen bolig på sikt... men ja, det må spares.

Har selv bodd på hybel med 2 andre i årevis for å få EK til egen bolig men alt er mulig dersom man går inn for det.

Bor man på hybel litt utenfor i Trondheim kan man fort leve på 10 000 kr måneden totalt, enda mindre dersom man går inn for det.

Har man da utbetalt 20 000 kr så kan man faktisk spare 10 000 kr per måned... nei man vil da ikke leve som en konge men noen valg må man ta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Friluftskar:

OK, kan sikkert klare å spare 1,2 mill om en lever ekstremt spartansk i ti år. Låner, kjøper et rimelig hus, og femten år deretter er huset betalt.

Synes du gjør dette veldig, "svart - hvitt". :) Men for det første, så går det på prioriteringer. Hvis en ønsker seg noe, må en også ofre noe. Få får det de peker på, uten å annstrenge seg.

Hvor mye hver og en kan spare, uten å leve som en "tiggermunk" i mange år, er opp til dem, hva de tjener og faste nødvendige utgifter. Forbruksvarer er sjelden annet enn en utgift, så her er det mye å spare. En kan sikkert ha mye morro for noen få tusen kroner pr. mnd. også, i steden for å kaste bort 5 - 15 tusen kr/mnd, på tull og tøys, samt siste mote av alt. Så igjen, en priopritering.

Så hvor mye en sparer hver mnd. (kanskje også spare litt av feriepengene) og antall år, er opp til en selv. Men jeg ser du nevner nedbetaling av lånet, som forværrer "tiggermunk" perioden. :( Tja... behøver folk å betale ned lånet, så raskt da? Eller betale ned noe som helst og kun betjene rentene? Vil nok anbefale å betale ned noe fast, som en sikkerhet. Men, mulighetene er flere. Og gunstige rentefradrag.

Ingen vet hvor lenge vi lever, men etter mitt syn, er det naivt å leve fra "hånd til munn", uten tanke på fremtiden. Etter et langt liv har jeg også bekjente, som har betalt husleie hele livet og noen av dem har en liten pensjon. De har ikke råd til mye og blir helst sittende hjemme.

Enkelte sørger også for at det er lite å legge i kista, de låner "opp til pipa", betjener renter og lever bra. :) Dermed også lite å arve.

Lenke til kommentar

Så lenge man har fast arbeid på heltid så ser jeg ingen problem med å skaffe seg egen bolig på sikt... men ja, det må spares.

Det går sikkert an å skaffe seg egen bolig etterhvert. men du har glemt å opplyse om HVORFOR! Hva vil du med den, som du ikke oppnår like fullt ved å leie?

Lenke til kommentar

Det går sikkert an å skaffe seg egen bolig etterhvert. men du har glemt å opplyse om HVORFOR! Hva vil du med den, som du ikke oppnår like fullt ved å leie?

Det er vel klart og tydelig at TS ønsker seg egen bolig... skal jeg da fortelle han hvorfor han ønsker seg det?

Lenke til kommentar

Tror faktisk trådstarter kommer til å gjøre dette samme hva han får av frarådning. :)

Da kommer han til å sitte med en fritidseiendom som koster å kjøpe, og som han kanskje ikke får igjen kjøpssummen for når han vil selge den og kjøpe en bolig, for boliger går opp i pris, fritidseiendommer står nærmest på stedet hvil.

Men han vil forhåpentligvis lære noe.

Tja, tror ikke jeg kommer til å gjøre noe som helst, orker ikke å kjøre til banken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...