Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bo i fritidseiendom, folkeregistrert hjemme hos foreldre?

djgudleif

Anbefalte innlegg

Hei! Innser at jeg aldri får råd til en bolig i trondheim og omegn så jeg må kjøpe en fritidseiendom til en brøkdel av prisen.

Jeg kan vel helt fint bo der hele året om min folkeregistrerte adresse er hos foreldrene mine?

Mange sier man mister "rettigheter" som fastlege og lignende i kommunen men det er jo ikke direkte ULOVLIG?

Folk bor jo i båter.

Regner med ingen følger med på hva jeg gjør i skogen uansett.

Men jeg bare lurer, hva faen skal de gjøre om jeg bor der lenger enn det er regulert for?

Hvordan finner kommunen ut dette, har de overvåket alle hytter i norge?

Skal de kaste meg ut?

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke lov å bo på en eiendom som ikke er regulert for det, og det er ikke lov å bo i båt eller på gata heller i utgangspunktet.

Man blir da registrert som uten fast bopel, noe som kan føre til problemer ved kredittvurdering mm.

Din folkeregistrerte adresse skal vel være der du faktisk bor..

Jeg har selv bodd i båt en del år, og har merket hvordan det offentlige forsøker å motarbeide mennesker med en litt alternativ boform.

Lenke til kommentar

De kaster deg neppe ut og forlanger at du skal bo på gata.

Nei jeg tror ikke han blir kastet ut, selv om det er ulovlig å bo over lengere tid, i en fritidseiendom. Men han vil få bøter, som svir.

Det jeg har fått med meg av lignende saker, er at kommunen gir et varsel om bot hvis ikke eieren/brukeren flytter innen et vist tidsrom. Og da blir bot utskrevet. Og det vil komme nye varsel og nye bøter.varsler, med økte bøter.

Lenke til kommentar

De ilegger løpende tvangsmulkt og/eller overtredelsesgebyr (særlig etter at kommunene fikk lovfestet plikt til å forfølge brudd på plan- og bygningsregelverket). Betaler du ikke så tvangsselger de eiendommen for å dekke gebyrene.

Skattelovgivningen og folkeregisterlovgivningen pålegger deg å endre din folkeregistrerte adresse dersom din bopel, dvs. det stedet du regelmessig tar din lengste søvnperiode i løpet av et døgn, endrer seg og denne endringen er varig. "Varig" vil si mer enn seks måneder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han kan vel omgå regelverket hva folkeregistrering angår om han registrerer seg som student. :') 

Man kan vel ikke omgå regelverket i den forstand jeg tolker setningen... å omgå ett regelverk tolker jeg som å finne en løsning uten å bryte regelverket.

Den man i den forstand gjør om man bor der med en annen foleregistrert adresse er å bryte regelverket.

Bor man på en hytte med en annen adresse på samme sted så skal det en del til for at de faktisk skal klare å "bevise" det.

Lenke til kommentar

Til dere som som sjelden eller aldri er i ute i skogen, eller på fjellet.

Å bo permanet på en hytte/fritidseiendom, er som dere vet ulovlig. Og det vil bli oppdaget, før eller seinere! Så å forfalske hjemstedsadresse hjelper ikke. Heller ikke om en klarer å finne løsning på søppelproblematikken. og div andre ting i denne forbindelse.

Det vil alltid være noen - som ser. Det være seg grunneidere i området, turgåere, bær- og sopplukkere, jegere og på vinteren skigåere. Ofte er ikke slike veier brøytet hele vinteren og da blir det behov for å få brøytet veien. Og praten i bygda begynner. Det vil blir rapportert til kommunen og så blir det oppfølging/kontroller. Når kommunen har tilstrekkelig dokumentasjon, kommer krav om fraflytting og trusler om bøter. Dernest kommer bøtene.

Så en får aldri hemeligholdt slikt over tid. Ny eier på en hytte, så er folk obs med en gang. Så det kan gå kort tid, før "overvåkningen" begynner.

Lenke til kommentar

TS. Det er ikke alle som tjener godt nok (selv etter lang spareperiode), til å kjøpe hus/lelighet i de større byene her i landet. Selv ikke på landet. Slik er det bare. Men en god start, er å begynne sparing snarest mulig. Ikke gjøre som en del yngre mennesker, kaste bort 10 tusener hver mnd., på tull og unødige ting. Og da sikter jeg bl.a. til "fancy" biler, unødig dyre klær, reiser, klokker, musikkeanlegg og nye smartphoner vært år, o.l. Eks. 10 tusen kr/mnd i sparing, gir 120 tusen kr. på KUN et år! Etter KUN 5 år blir det 600 tusen kr. + noe renter. 10 år = 1,2 mil. kr. Slik kan en spare betydeligs summer som egenkapital. Da blir det lettere både å få lån og betjene lånet etterpå. Det er slik de flest av oss har fått egen bolig.

Men en ide kan være å se etter et eldre hus, "ute på bygda", noen mil fra Trondheim. Er det litt "slitt", men kan bli bebolig med relativt få kostnader, kan du få deg en rimelig bolig.

I tilegg kan du sjekke ut om det finnes en hytte, som aktuell kommune kan omregulere til boligformål. Det finnes slike hytter, men en må lete.

Lenke til kommentar

Friluftskar:
OK, kan sikkert klare å spare 1,2 mill om en lever ekstremt spartansk i ti år. Låner, kjøper et rimelig hus, og femten år deretter er huset betalt. Og så? Da har en altså et hus, etter å ha levd som en tiggermunk i 25 år. I stedet kunne en levd behagelig i det tidsrommet. Riktig nok kan en ikke da selge huset og få seg en stor seddelbunke som en kan ta med i kista, men akkurat det er vel strengt tatt ikke nødvendig?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Studentbestemmelsen er ingen omgåelse av folkeregistreringsregelverket. Folkeregisterforskriften § 5-5 bestemmer at en student som utelukkende oppholder seg i en kommune for å få undervisning har rett til å opprettholde sin folkeregistrerte adresse hos sine foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Tror faktisk trådstarter kommer til å gjøre dette samme hva han får av frarådning. :)

Da kommer han til å sitte med en fritidseiendom som koster å kjøpe, og som han kanskje ikke får igjen kjøpssummen for når han vil selge den og kjøpe en bolig, for boliger går opp i pris, fritidseiendommer står nærmest på stedet hvil.

Men han vil forhåpentligvis lære noe.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...