Redaksjonen. Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Er et batteri til 250 000 kroner en gavepakke?Tesla selger batterier til kostpris til sine gamle kunder Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Dere har glemt at det er moms på batteri så prisen i Norge blir 312 500.- Lenke til kommentar
Populært innlegg Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 12. juli 2016 Dere har glemt at det er moms på batteri så prisen i Norge blir 312 500.- Sitat fra statsbudsjettet: "Stortinget har i forbindelse med budsjettforliket med Venstre og Kristelig folkeparti vedtatt å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler og for kjøp av elbilbatterier." 12 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 (endret) Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost. Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern. Endret 12. juli 2016 av Ar`Kritz 8 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Bellona-gutta har sikkert bestilt allerede. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Det er en sportsbil for spesiellt interesserte og atpåtil blitt litt av et samleobjekt. Så om det lønner seg eller ei rent økonomisk blir vel litt meningsløst? Har du en roadster i garasjen så er du sansynligvis godt med penger og det er nok ikke den eneste bilen du har... 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost. Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern. Mr. Ar' Kritz lær deg lille gangetabellen før du gulper. En reperasjon på 250 000, etter bare 8 år tilsvarer 3 småbiler med 4 seter som kan gå i 60 år sammenlagdt. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost. Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern. Mr. Ar' Kritz lær deg lille gangetabellen før du gulper. En reperasjon på 250 000, etter bare 8 år tilsvarer 3 småbiler med 4 seter som kan gå i 60 år sammenlagdt. Fortsatt irrelevant. Du sammenligner (eller prøver å sammenligne) driftskostnader på en Tesla Roadster med innkjøpspris på etellerannet. Prøv igjen. 6 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Skjønner ikke at dette kommer opp som en sak nå, er jo lenge lenge siden dette var en sak for de som følger med. Kanskje TSLA betaler godt for å få reklame, hva vet vel jeg. Uansett ikke noe nytt å melde her, gammelt nytt og har blitt diskutert utallige ganger dette her. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 (endret) Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost. Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern. Mr. Ar' Kritz lær deg lille gangetabellen før du gulper.En reperasjon på 250 000, etter bare 8 år tilsvarer 3 småbiler med 4 seter som kan gå i 60 år sammenlagdt. Fortsatt irrelevant. Du sammenligner (eller prøver å sammenligne) driftskostnader på en Tesla Roadster med innkjøpspris på etellerannet. Prøv igjen. Tja, det er jo verdt eit forsøk:Råolje prisen dannes som følge av medgått innsats, arbeide og maskiner som det medgår arbeide og energi for å produsere. Du nevner arbeide for selve montasjen. PEM prisen er resultat av arbeide. For å forenkle litt, man kan se på alle priser som et resultat av energibruk eller arbeide. Deretter justerer man noe innenfor produktgrupper, men ser man på liv og kapital som en konstant, som den jo er i eit 100 års perspektiv kan faktoren strykes. Litt jazzet musikk, over den matematiske grensen : https://youtu.be/mpCRj-pOR3o Endret 13. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Jaja. kan kjøre i mange år på diesel og bensin for 250.000 eller mer... 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 (endret) Jaja. kan kjøre i mange år på diesel og bensin for 250.000 eller mer... Tja, til US priser uten MVA så blir det noen liter. 0 utsleppsbilen kommer jo derfra, Troll og Tink er ute Endret 13. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Et beløp på 250 000 tilsvarer.... Rart ikke bensinprisen er nær halvvert siden oljeprisen har halvert seg da Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Bensinprisen består 80% av avgifter, derfor endrer den seg ikke ved av at oljeprisen går ned. Det er kun når den går opp at de korrupte oljeselskapene legger på prisen med å skylde på oljeprisen. Når olje prisen går ned skylder de på alt annet. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Bensinprisen består 80% av avgifter, derfor endrer den seg ikke ved av at oljeprisen går ned. Det er kun når den går opp at de korrupte oljeselskapene legger på prisen med å skylde på oljeprisen. Når olje prisen går ned skylder de på alt annet. 80% er litt mye. Med bensinpris på 12 kr og dieselpris på 11 kroner, utgjør avgiftene henholdsvis 70% for bensinen og 60% for dieselen. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 En liten presisering siden det ser ut til at mange her med vilje, eller grunnet manglende kjennskap misforstår det som står i denne artikkelen fra TU. 1) Dette er ikke en reparasjon av gamle biler, men en oppgradering. Man kan fortsatt kjøre rundt med sine gamle batteripakker frem til de er helt utslitt. Dette er tilsvarende det enkelte gjør med fossilbiler (spesielt i USA) der de bytter ut motoren med en langt sprekere en. Dette gjør de ikke fordi de må, men fordi de vil. 2) Det er IKKE merverdiavgift på batterier til elbil i Norge. 3) Den batteripakken som byttes ut havner ikke på dynga. Den har en stor restverdi. Enten ved å sette den inn i Roadstere som har fått redusert kapasitet, eller til stasjonær bruk. Den har fortsatt mange år foran seg. 4) Hvor "miljøvennlig" og kostnadseffektivt oppgradering av Roadster er vet man først når man har tallene både fra den nye og den gamle pakkens livsløp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå