Gå til innhold

[Løst] Angrerett Playstation Store (Fjernkjøp)


Anbefalte innlegg

Fikk for ca 6 mnd siden låne et Playstation 4-spill av en kollega, som jeg aldri fikk til å fungere på min Playstation 4. Spillet er slik at du får gjort første "oppdraget", men for å komme videre må resten av spillet lastes ned. Her får jeg en skjerm som sier basicly "Laster ned, ikke skru av, XX tid gjenstår". Denne skjermen forsvinner aldri, og tid som gjenstår varierer fra 6000-10000 sekunder, men går aldri ned.

 

Har prøvd ting som å slette alt og installere på nytt, flere ganger, pusse cd'en, vente (Lot bare maskinen stå på over natten). Ingenting hjalp, så jeg kjøpte derfor en egen versjon fra nettbutikken til Playstation. Fikk samme resultat med denne. Alle andre spill og funksjoner virker helt fint, så det er lite som tyder på at det er noe kraftig galt med maskina.

 

Etter versjonen jeg selv kjøpte ikke fungerte kom jeg fram til at jeg ikke gadd å bruke mer tid på dette, og sendte inn forespørsel om refund, samme dag.

 

Ifølge Playstation Support er det umulig å få refund uten å ta kontakt med produsent av spillet, og få de til å godkjenne det.

 

Policyen til PSN på refund er

 

 

If you change your mind about a purchase made from the PlayStation®Store, you can request a refund to your PSN wallet within 14 days from the date of transaction, provided that you have not started downloading or streaming your purchase.

 

Problemet mitt blir jo at jeg har lastet det ned, men det fungerer ikke, og feilsøking gir ingen resultater.

 

 

Spørsmålet blir hvorvidt angrerettloven kan anvendes her.

 

 

Unntaket i loven som jeg mener er mest relevant blir

 

 

§ 22.Unntak fra angreretten

 

[...]

 

n) levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.

 

Jeg kan ikke huske noe sted hvor jeg uttrykkelig har samtykket og erkjent at angreretten går tapt hvis levering er begynt.

 

Har betalt dette med kredittkort, via paypal, og tenker å kjøre chargeback hvis de gjør seg vanskelige med det her, og det viser seg at jeg faktisk tenker rett her om angrerett etc.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uansett ikke angrerett som er korrekt her. Angreretten er ment brukt for kjøpt du angrer på, her er det et produkt som ikke virker. Det korrekte blir derfor å reklamere på produktet.

(Hvordan dette gjøres mot Playstation Store, eller hvilket lands lover de opererer under, aner jeg ikke)

Lenke til kommentar

Playstation Store har norskt språk i nettbutikken sin, og retter seg mot norskt marked.

 

Ref forbrukerkjøpsloven

 

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukere

c) kreve heving etter § 32

§ 32.Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

 

 

Fant ikke noe om at selger kan kreve avhjelpsforsøk, så kan jeg bruke disse da?

Lenke til kommentar

Hvilket spill var dette?

Husker jeg riktig, så var det en kunde på jobb som hadde mer eller mindre helt likt scenario som deg. Dette også for rundt 5-6måneder siden +-.

 

Du kan jo forsøke med en vennelig epost til Playstation Norge så høre.

Lenke til kommentar

Metal Gear Solid V The Phantom Pain.

 

Har ikke vært innom noe butikk ang dette. Selve fysiske cd'en hadde riper på seg, men funket hos kollegaen min, men jeg slo meg til ro med at ripene sikkert kom etter han fikk installert det. Når det derimot ikke funker selv om jeg har en online-versjon ble jeg mer usikker..

 

Føler jeg har holdt en ganske vennlig tone med Playstation Norge (og fortsatt gjør). Svarer på det de spør om om hva jeg har prøvd, og prøver på det de foreslår, samtidig som jeg er konsekvent på at jeg ønsker en refund.

Lenke til kommentar

Det følger av lisensvilkårene for PS4 at partene har vedtatt britisk rett som bindende for avtaleforholdet. Dette er lovlig. Forbrukerkjøpsloven regulerer ikke kjøp av nedlastbare spill (spill regnes som tjenester, ikke varer).

 

Angreretten ved digitale tjenester går tapt fjorten dager etter at nedlastingen er påbegynt (ikke fullført) etter britisk rett. Du har derfor ikke angrerett.

 

Det kan være du har hevingsrett etter alminnelig ulovfestet kontraktsrett, men dette er en vurdering som må foretas etter britisk rett, ikke norsk.

Lenke til kommentar

Aha, takk for svar der ja. Greit å vite før jeg hadde prøvd på en chargeback, da er jo det lite vits i.

 

Playstation Support ville ha meg til å kontakte produsenten av spillet for å godkjenne tilbakebetaling, og fikk idag svar fra produsenten.

 

 

I understand that you prefer to get a refund and I am really sorry to hear that but you are entitled to get it. However, we are here to help and we would be more than happy to try to find what the problem is and try to resolve it. 

 

Så nå er det bare å gjenstå for meg å få de til å forstå at jeg ikke er interessert i å få det til å fungere lenger.

Lenke til kommentar

Hvilken ruter har du? Det kan være det er problemer med portene på nettverket ditt, slik at den ikke får lastet ned innholdet.

 

Hva om du setter opp telefonen din med delt internet? Vil den da laste ned noe?

 

Blir jo litt feil ovenfor playstation om problemet faktisk ligger hos deg, lokalt.

Lenke til kommentar

Leier /m inkludert internett, så har lite kontroll på internettet dessverre.

 

Det er rart om det skal være noe galt med kun dette spillet, da hvertfall fire andre spill har blitt lastet ned og installert helt fint, uten problemer på samme måte.

 

Det er en grunn til at jeg ikke tok kontakt med playstation om det her før jeg hadde kjøpt en ny versjon for å prøve litt mer.

Lenke til kommentar

Det som er greia. Du har testa med 2 versjoner med samme problem. Så da er det enten a) Problem hos spillprodusent, eller b) problem hos deg.

 

Skulle det være et globalt problem, så er jeg ganske sikker på at de ville ha fått det fiksa relativt fort.

 

Som nevnt, har du en smart tlf, så kan du sette opp delt internet.. bare for å sjekke om den faktisk laster ned noe. Greit med en avklaring uansett ;)

Lenke til kommentar

Hadde nok vært det beste å testa, men nå som jeg har fått bekrefta at de kjører retur har jeg ikke tenkt å bruke mer tid på det. Mista all interesse for å spille det spillet etter å prøvd så mange ganger.

 

 

 

Nå kom det plutselig mail om at fødselsdatoen registrert på kontoen min ikke er den jeg har oppgitt(min), og at de derfor ikke kan bekrefte at jeg er meg uten at jeg vet hvilken fødselsdato som er der  :wallbash:

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...