Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsmådde bortskjemte voksne barn ?

Anbefalte innlegg

Er dessverre mange som har slike holdninger at de ser på arv som kommer som gyldne billett og blir grådige og utspekulerte p.g.a det.

Tviler på at brødrene dine har noen sak. Foreldrene dine har lov til å fordele sine resurser slik de ønsker mens de selv er i live. Etter deres bortgang har de vel krav på en viss sum.

Endret av Pugnax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her på forumet TS, men det er jo et artig bevis på at menneskets natur ikke akkurat er fornuftig. Det er veldig forståelig at det er krig her i verden :hmm:

Jeg kommer ikke til å legge igjen noe arv, pengene gis bort like raskt som de kommer inn. Det er også skjevheter i min fordeling og det er det ingen som har problemer med (de som får er fortsatt barn da).

Angående hytta. Hvordan hadde saken stilt seg hvis de gav den bort til turistforeningen? Har dere som barn (brødrene dine for å være presis) krav på å få like mye i gave ("arv") som verdien på ting som gis bort? Hva hvis foreldrene dine brant opp hytta?

Så kan det tenkes at foreldrene dine har kasta smykker i Mjøsa. Jeg tror du må be brødrene dine gå gjennom inventaret til foreldrene dine, finne verdien av alt som mangler og kreve en lik andel fordelt på dere.

En siste ting; Hvis foreldrene dine hadde gitt f.eks. 1000K til hver av brødrene dine, hadde de da krevd at du skulle få det samme? Hadde de oppsøkt advokat for å gi deg dine "rettmessige" kroner? Hadde de gitt deg penger fra deres egen lommebok så det ble rettferdig?

Lenke til kommentar

Kanskje foreldrene i dette tilfellet har litt skyld i denne konflikten hvis de ikke har informert om grunnen til skjevfordelingen av gaven.

Høres ut som det kan være behov for et lite familieråd her..

Nei. Foreldrene kan gjøre nøyaktig som de vil. De har ikke plikt til å oppgi grunner til sine disposisjoner, og å ha et familieråd er helt misforstått: Ingen er i behov av hverken å få råd eller gi råd, for foreldrene bestemmer, og dermed basta. Det må andre bare akseptere, eller ta til etterretning, som det heter.

Dette er ingen konflikt, det er bare noen (brødrene)  som dessverre mangler kjennskap til norsk lov. Barna har ikke rett på like gaver, hverken på julekvelden eller ellers, og å gå til sak på grunn av for små (eller ingen) gaver. er dødfødt.

Lenke til kommentar

Selv om foreldrene kanskje har sitt på det tørre (i alle fall rent juridisk) då kan man vel forsøke å se dette fra brødrene sitt ståsted også.

Hvordan ville dere ha følt det. Hvis dere har en bror eller søster som hadde fått dobbelt så mye som dere, i gaver fra foreldrene deres?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke noe feide når man syns det er helt ok vet du :)

Nå er det vel også slik at man ikke vet hva de andre har fått bestandig - personlig bryr jeg meg ikke om hvor mye mine søsken har fått og vet det heller ikke. Om jeg har vist det, så betyr det 0(null) for meg.

Det er kanskje litt verre hvis man har hatt dårlig råd og andre likevel har fått mye mer. Da kan man kanskje stille spørsmål ved om grunnene har vært veloverveide - men det er uansett deres penger og de kan gjøre det de vil med de.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det at dagens eldre/foreldre (50-70år) skal bruke opp arven i reiser og kos syns jeg faktisk blir feil. De er som kjent dessert generasjonen og har opplevd ufattelig vekst over sitt livsløp hvor de har tjent flere 100x på verdi av bolig (ikke gitt at dette vil fortsette), de fleste hadde veldig lite problem med å skaffe seg jobb (bank jobb etter videregående på 60-80 tallet) og opparbeidet seg helt avsindige pensjonsordninger som vi må skatte oss til fant av. Videre har de hatt klodens beste arbeidsbestemmelser mtp timer i arbeid, feriedager etc, dette er noe vi som kommer etter ikke vil ha mulighet til å oppnå.

Når mange av de nå sitter med store overskudd, så mener folk at de skal fortsette brenne alt kruttet og ikke tenke på de fremtidige generasjoene?? Jeg mener vi som unge er helt overkjørt, da regjeringen selv består av denne generasjonen som liker å fø seg selv først...

Dette gjelder ikke bare penger, men de har brent så mye fossilt brennstoff at vi sitter i en knipe som kan komme til å koste oss dyrt i både penger og levemåte i fremtiden...

Endret av Armador
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal fortelle deg det at jeg har opplevd virkelig å ha dårlig råd - både som barn, hele oppveksten og etter at jeg begynte å jobbe. Det var ikke snakk om dyre ting som det virker som folk i alle aldre har i dag, som siste skrik i toppmodell på smart tlf (samt mange andre ting) - Vi måtte klare oss med ett ytterst stramt budsjett.

Mine barn har mye bedre råd i dag enn hva jeg opplevde.

Nå får mine barn også nyte av mine penger innimellom, men selvfølgelig bør jeg velge dette selv. Jeg har slitt for å komme meg dit jeg er idag. At jeg skal også ha muligheten for å virkelig nyte det, er en selvfølge og gjør det med god samvittighet.

Lenke til kommentar

Høres ut som dine foreldre har vært mer gavmilde enn mange foreldre klarer å være, så all kudos til dem for det.

Dessverre så er det så alt for mange som ikke tåler å se at andre skal være lykkelige og skal trykke de ned i søla for det det er verdt om de så må gå over lik for å få det utført.

La de bruke pengene sine, de er tross alt pensjonister, la de få oppleve noe og reise for alt det er verdt. De er vel unnt det.

Lenke til kommentar

Når mange av de nå sitter med store overskudd, så mener folk at de skal fortsette brenne alt kruttet og ikke tenke på de fremtidige generasjoene?? Jeg mener vi som unge er helt overkjørt, da regjeringen selv består av denne generasjonen som liker å fø seg selv først...

Du tenker på Regjeringen Solberg?

Den som har en statsminister som er 55 år gammel?

Og der gjennomsnittsalderen for de andre ministerne faktisk er på godt under 45 år?

Lenke til kommentar

Du tenker på Regjeringen Solberg?

Den som har en statsminister som er 55 år gammel?

Og der gjennomsnittsalderen for de andre ministerne faktisk er på godt under 45 år?

Men velgermassen er fremdeles vektet mye mot de eldre. Dessuten mener jeg en del yngre ikke ser problemstillingen i det hele tatt og at det derfor sjelden kommer opp som et problem politikerne trenger å ta tak i (lite arbeid og høye pensjoner spesielt)...

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...