Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsmådde bortskjemte voksne barn ?

Anbefalte innlegg

Mine foreldre henholdsvis 73 og 75 oppegående, aktive og særdeles klar i topp lokket. Har begynt å bruke penger! Deres egne penger opptjent etter ett langt arbeidsliv. Med 1 datter(meg) og mine 2 eldre brødre så har vi hatt det bra. Vært på ferier, sluppet studie lån!!! I ettertid som vi ikke forsto den gang så har mine foreldre tatt opp lån og gitt oss måntelig penger gjennom hele studie tiden. Ære være dem for det! Så er det storet kræsjet kommet med full splid mellom mine foreldre og mine brødre! Jeg har ikke noen formening om det for det er da mor og fars penger! Dem fikk slengt i trynet her i vår av min penge kåte bror at mor og far brukte for mye penger! Dem reiser mye dem opplever ting og dem har råd til det. Så kom den andre bajassen av en bror og sa seg enig!!!! Jeg ble forbanna. Dem mener med hånden på hjerte at mor og far bruker opp arven deres?!

Hvordan i alle dager kan min mor og far bruke opp arven til mine brødre da dem overhode er fullt levende, og det er deres penger. Jeg sa bruk pengene, lån på huset og bruk det dere kan av hva dere har! Vi er alle voksne vi jobber og uten dem så hadde vi betalt til statens lånekasse som alle andre. I mai så tok min far og mor opp lån på huset og dem skal kun betale en form for renter. Dette har dem råd til og hadde en kunderådgiver i banken. For nå skulle dem reise og kose seg enda mer. Flott sier nå jeg!

Så har dem 7 barnebarn og dem ga 100 000 kroner til hvert av barne barna. Kjempe overasket men takknemlig for det! Hytta har jeg alltid vært glad i det ei hytta ikke noe luksus Hafjell hytte, men ei god gammel traust norsk hytte. Mine brødre har ikke vært der på åresvis for den er for simpel. Så tok min far takst på hytta verdt 650 000 . Mine foreldre spurte om jeg ville ha hytta og jeg selvsagt min mann overlykkelig. Da spurte dem mine brødre om dem ville ha hytta fikk til svar av begge brenn ned dritten. Min far og mor skrev hytta over på meg dem er klar i hodet! Så overførte dem 300 000 til bajassen og den andre penge kåte broren jeg har. Problemet er at nå er dem sint og sur for at jeg fikk hytta.

Dem er rasende på at jeg oppmuntret mor og far til å bruke opp alt dem har eller så mye dem kan mens dem lever. Jeg er kjempe frustrert for foreldre må da få lov til å bruke sin egen formue eller ta opp lån på huset. Jeg skjønner ikke at vi som barn absolutt skal forvente å arve? Det er da vitterligen ikke våre penger? Nå har jo disse to gjøk ungene tatt advokat og hele greia. Jeg mener er det mulig ? Jeg har gitt klar beskjed til mine brødre at her støtter jeg mor og far og jeg håper det er ingenting igjen å hente om 20-30 år.

Så sånn kan det gå! Full splid om penger som overhode ikke er våre penger. Eller burde jeg bli like egoistisk som mine brødre? Det kommer overhode ikke til å skje.

Ha en fin dag

Endret av Jarmo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er det plenty grådige drittstøvler rundt om og mange familier som før har synes harmoniske går i full oppløsning og krig når arv skal deles.  Selv oppfordrer jeg regelmessig min mor til å bruke opp penga sine så fullstendig som mulig før hun kryper i penalet og sier jeg blir drittsur om det er mer på kontoen enn til kremasjonen og en flaske god whisky å skåle henne ut med.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Du har min fulle støtte, og du håndterer dette helt korrekt. Dine foreldre har 100 % råderett over sine egne penger, det er kun når det kan være snakk om dødsdisposisjoner dette ikke stemmer. Og man har på ingen måte noen rett på å arve penger.

La bare dine brødre kaste bort penger på advokat, eneste muligheten de har til å hindre dine foreldres råderett er å få de kjent umyndiggjort, og det er faktisk ikke særlig lett å få noen umyndiggjort.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Om de får 300k hver mens hun fikk ei hytte til 650k tror de vel de kan hente noe der.

La dem bare søle bort penger på uetisk advokat. Som han utmerket godt vet, har de ingen sak. Foreldra har full råderett over sine penger, og kan gi så mye de vil til hvem som helst: til en datter, til en utenforstående (meg, for eksempel!) eller til misjonen. Ingen ting advokaten kan gjøre med det.

(Til anonym f8d: jeg tror det her bare er tillatt å bruke anonymisering for å skjule sensitiv informasjon. En tråd ble nettopp stengt av den grunn).

Lenke til kommentar

Advokat for hva? Hva krever brødrene dine?

Om de får 300k hver mens hun fikk ei hytte til 650k tror de vel de kan hente noe der.

Anonymous poster hash: f5580...f8d

Dem har jo fått mer en sin del på hytta. Hytta eller tomta er verdt 650 000 dette skulle vært delt i tre men dem fikk 300k hver og da har dem ingen ting å hente hele situasjonen er tragisk og vi som familie bruker så mye tid og energi på dritt

Lenke til kommentar

Dessverre er det plenty grådige drittstøvler rundt om og mange familier som før har synes harmoniske går i full oppløsning og krig når arv skal deles. Selv oppfordrer jeg regelmessig min mor til å bruke opp penga sine så fullstendig som mulig før hun kryper i penalet og sier jeg blir drittsur om det er mer på kontoen enn til kremasjonen og en flaske god whisky å skåle henne ut med.

Den skal jeg adopter og si til dem i kveld ? Hele situasjonen er faktisk tragisk

Lenke til kommentar

Du har min fulle støtte, og du håndterer dette helt korrekt. Dine foreldre har 100 % råderett over sine egne penger, det er kun når det kan være snakk om dødsdisposisjoner dette ikke stemmer. Og man har på ingen måte noen rett på å arve penger.

La bare dine brødre kaste bort penger på advokat, eneste muligheten de har til å hindre dine foreldres råderett er å få de kjent umyndiggjort, og det er faktisk ikke særlig lett å få noen umyndiggjort.

Ja enig dem kommer jo ingen vei så vi skjønner ingen ting. Jeg syns hvertfall det er ondt

Lenke til kommentar

Dem har jo fått mer en sin del på hytta. Hytta eller tomta er verdt 650 000 dette skulle vært delt i tre men dem fikk 300k hver og da har dem ingen ting å hente

Nei, så vidt jeg forstår har du fått hytta (650t) og de har fått 300t hver, altså er det slettes ikke likt. Men som sagt er det helt i orden at det er ulikt. Det bestemmer dine foreldre, helt og holdent.

Lenke til kommentar

Helt enig med TS. Selv er jeg enebarn og har fått mye hjelp oppigjennom. Mine foreldre er på samme alder som TS sine, og jeg oppfordrer også de til å reise og kose seg. Bare jeg ikke arver gjeld, så er det helt ok! :)

Håper brødrene dine besinner seg etterhvert..

Lenke til kommentar

Dem har jo fått mer en sin del på hytta. Hytta eller tomta er verdt 650 000 dette skulle vært delt i tre men dem fikk 300k hver og da har dem ingen ting å hente hele situasjonen er tragisk og vi som familie bruker så mye tid og energi på dritt

Så du fikk altså en hytte, til en verdi av cirka 650 000 kroner.

Samtidig som den ene broren din fikk 300 000 kroner, og den andre broren din også fikk 300 000 kroner?

Dersom foreldrene deres skal ha delt dette helt likt, så burde vel du fått verdier (i dette tilfellet en hytte) til 650 000 kroner. Deretter kunne begge brødrene dine fått den samme summen som det hytta var verdt i penger eller andre verdier? Utifra slik du skriver det, så virker det som du fikk en hytte verdt 650 000 kroner, samtidig som de to eldre brødrene dine fikk penger for 600 000 kroner til sammen? Ergo fikk jo du en hytte som var mer verdt, enn det de to søsknene dine fikk til sammen?

Hvordan ville du ha følt det, hvis du fikk 300 000 kroner, samtidig som dine søsken hadde fått verdier for over dobbelt så mye som deg? Jeg har ikke noe særlig peiling på det juridiske angående arv og sånn. Så det kan hende at foreldre har lov til å gi det aller meste dem eier til ett enkelt barn (og gi mye mindre til de andre barna sine) men man kan vel tenke på det moralske og etiske også - og hva som hadde vært mest rettferdig og likt....

Lenke til kommentar

Strengt tatt, slik du forklarer det, har du fått mer enn de to til sammen. Rettferdig eller ei, men akkurat det kan jeg skjønne at de er sure for om det er derfor de prater om advokat.

Lenke til kommentar

Strengt tatt, slik du forklarer det, har du fått mer enn de to til sammen. Rettferdig eller ei, men akkurat det kan jeg skjønne at de er sure for om det er derfor de prater om advokat.

Hvordan kan de ha "rett" til å bli sure når deres svar på om de ønsket hytta var "brenn ned skiten". De ønsket altså å odelegge deler av verdien.

Og også her er det bare å kaste bort penger å bruke advokat. Det er ingen plikt å gi like gaver. 

Endret av Bolson
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe særlig peiling på det juridiske angående arv og sånn. 

Det fins ingen arv å slåss om – for ingen er død. Spørsmålet er derfor: kan foreldre i levende live gi store gaver til hvem som helst, også til ett enkelt av sine barn? Svaret er JA.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan kan de ha "rett" til å bli sure når deres svar på om de ønsket hytta var "brenn ned skiten". De ønsket altså å odelegge deler av verdien.

Og også her er det bare å kaste bort penger å bruke advokat. Det er ingen plikt å gi like gaver.

Jeg tviler på at de mente det ordrett, og jeg det er ingenting som tyder på at de visste at alternativet til at de sa ja var at hele verdien ble overført til et annet søsken.

Jeg er forøvrig enig i at de oppfører seg dårlig, og jeg er enig i at foreldrene er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil med pengene sine. Samtidig er jeg vokst opp i et hjem og i en familie hvor det er ansett som en selvfølge at søsken blir behandlet likt, så langt det lar seg gjøre. Min oldefar solgte hytta da kun en arving ville overta men ikke kunne kjøpe ut de andre. Pengene gikk til fordeling, bruk på reiser og feiring av rund dag i stor stil.

Lenke til kommentar

Penger og krangel om dette kan fullstendig ødelegge folk, det har jeg sett mange ganger og kommer til å se mye av også.

Folk gjør jo "hva som helst" for penger og særlig hvis det er gratis.

Forøvrig har dine foreldre ingen "plikt" til å fordele arv eller formue likt. Jeg ville hvertfall ikke gitt noe som helst til noen som var sylfrekke mot meg og i tillegg grådige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...