Gå til innhold

[Løst] Oppsett av Wi-Fi på studenthybel


TMB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Broren min har akkurat flyttet inn på studenthybel og jeg som familiens IT-support har da påtatt meg å hjelpe han med å sette opp trådløst nett. :p

 

Leverandør er Lynet.

 

Det finnes kun et punkt i veggen som jeg antar går til et patchepanel og er patchet inn i en switch.

 

Man får nett når man kobler PC rett inn i dette punktet. IP man får tildelt fra DHCP er i denne rangen:

post-106660-0-40643600-1468300839_thumb.png

 

Ruteren jeg skal sette opp er en Netgear WNDR4000.

 

Mitt spørsmål er da hva slags innstillinger jeg skal bruke på ruteren.

 

Jeg er klar over at jeg skal deaktivere DHCP, men bortsett fra dette er jeg litt blank nå da jeg forsøkte en del forskjellig uten hell.

 

Det er ikke superviktig at han får et lukket nettverk hvor ingen andre i bygget kan se enhetene hans, men hadde selvfølgelig ikke gjort noe. Det viktigste er å få Wi-Fi som funker.

 

Har forsøkt å koble fra vegguttaket til WAN-porten. Da fant ruteren innstillinger selv via innebygget veiviser, og det sto at internett var tilkoblet på den, men hadde ikke nett fordet hverken på tilkoblet mobil via Wi-Fi eller PCen min via kabel.

 

Forsøkte å koble fra vegguttaket til LAN og sette den i AP-modus, men da tror jeg den fikk en IP av byggets DHCP-server og måtte tilbakestille den til fabrikk (hadde ikke nett da heller).

 

Noen som har noen idéer til hva jeg kan prøve neste gang? Skal tilbake i løpet av uka.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at jeg skal deaktivere DHCP, men bortsett fra dette er jeg litt blank nå da jeg forsøkte en del forskjellig uten hell.

 

 

Det er feil. Du skal ikke deaktivere DHCP, men pass på at du kobler det riktig (WAN-port mot det eksterne nettet, og sett det opp som vanlig ruter). Deaktiverer du DHCP, vil ikke enhetene du koblet til automatisk få IP-adresse – og dermed ikke komme på nett.

Lenke til kommentar

Intern DHCP skal, som Horrorbyte sier, være aktivert for at du skal få IP på andre enheter internt. Er nok her du har trådd feil i første omgang.

I tillegg må WAN-porten stå til å motta IP automatisk (over DHCP), noe den som regel gjør som default.

 

Høres egentlig ut som om det meste her er plug and play for å få det til å virke. Deretter endrer du bare WiFi navn (SSID) og passord til noe ønsket.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte med intern DHCP aktivert også. Hadde uansett satt fast IP på laptopen jeg var tilkoblet med så det burde ha funket.

 

Ganske sikker på at WAN-porten sto til å motta automatisk, men jeg ble avbrutt midt i forsøkene da uttaket ble dødt, antakelig noen som patchet om eller noe siden det var første dagen der. Så skal prøve mer senere i uka :)

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at WAN-porten sto til å motta automatisk, men jeg ble avbrutt midt i forsøkene da uttaket ble dødt, antakelig noen som patchet om eller noe siden det var første dagen der. Så skal prøve mer senere i uka :)

Du skal ikke se bort i fra at uttaket ble (midlertidig) svartelistet på grunn av all prøv-og-feilingen din. Nettet i store studentbyer er vanligvis satt opp til å kaste ut konfigurasjoner som kan ødelegge for alle andre. F.eks hvis du har har satt opp en DHCP-server ut mot internett, eller du har satt den opp som aksesspunkt. Vanligvis skal det bare være én enhet tilkoblet uttaket, så det er ikke vanlig å tillate aksesspunkt som krever flere IP-adresser pr. uttak.

Så jeg vil råde deg å fikle minimalt, og ha god kontroll på oppsettet før du kobler ruteren i veggen. Det er egentlig ganske rett frem:

1. Ruteren skal stå i ruter-modus (ikke aksesspunkt).

2. WAN skal motta automatisk IP-adresse fra SiO DHCP-server.

3. LAN skal ha en lokal DHCP-server som skal dele ut lokale IP-adresser.

4. Alle enhetene dine skal motta IP-adresser fra den lokale DHCP-serveren på LAN.

 

Alle disse punktene er mulig å konfigurere før du plugger ruteren i veggen. Du vil da ikke ha tilgang til internett, men du skal kunne nå konfigurasjons-siden til ruteren uten å sette noen statiske IP'er eller annet tull. Når alt dette er på plass, så kan du plugge WAN i veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...