Redaksjonen. Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Karbon, jern, sprit og magneter kan sørge for batterier med bedre ytelse om så lite som et år.Ny metode kan gi 50 prosent bedre batteriytelse Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Dette er jo veldig gode nyheter. Batterikapasiteten i vanlige elbiler øker allerede raskt, og om få år vil trolig de fleste elbiler ha over 50kwt batterikapasitet. Kombinert med at myndighetene skal bygge ut svært mange nye ladestasjoner de nærmeste årene, vil nok rekkeviddeangst bli et fremmedord. Vanlig ladeeffekt vil også heves til 150 kwt, noe som er høyere enn Teslas "superladere". Dagens elbiler vil nok være like utdaterte når de er ti år gamle som Think City er i dag. 1 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Så mange artikler det skrives om gjennombrudd i batteriteknologi, så burde kapasiteten ha vært 10-doblet de siste 5 årene... Så dette gjennombruddet bør tas med samme klype salt som alle de andre gjennombruddene. Når det er sagt, så er jeg glad for hvert lille fremskritt som gjøres når det gjelder batterier. 9 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 For en usaklig kommentar. Kom med noe linker som underbygger det du sier. Ellers har VW og BMW nå varslet 50% kapasitetsøkning etter å ha vært på markedet i rundt to år. Jeg mener det viser at utviklingen går fort. Snart kommer Opel Ampera med 60 kwt batteri til en pris som trolig ikke er veldig mye høyere enn en iMiev med 15 kwt batteri hadde for 5 år siden. Tatt i betraktning at Ampera er en større, bedre og mer velutstyrt bil er dette helt fantastisk! 3 Lenke til kommentar
Knut Nyhagen Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 For en usaklig kommentar. Kom med noe linker som underbygger det du sier. Ellers har VW og BMW nå varslet 50% kapasitetsøkning etter å ha vært på markedet i rundt to år. Jeg mener det viser at utviklingen går fort. Snart kommer Opel Ampera med 60 kwt batteri til en pris som trolig ikke er veldig mye høyere enn en iMiev med 15 kwt batteri hadde for 5 år siden. Tatt i betraktning at Ampera er en større, bedre og mer velutstyrt bil er dette helt fantastisk! Dessverre blir du nok litt overrasket når du får se prisen på Ampera. Basert på, og produsert sammen med Chevrolet Bolt i USA, blir den neppe billigere enn denne. Godt over 300 000 kr. i Norge, sannsynligvis. Så mye har vel aldri iMiev kostet, selv i 2001 kroner? Men du har sikkert dokumentasjon? Lenke til kommentar
Knut Nyhagen Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 For en usaklig kommentar. Kom med noe linker som underbygger det du sier. Ellers har VW og BMW nå varslet 50% kapasitetsøkning etter å ha vært på markedet i rundt to år. Jeg mener det viser at utviklingen går fort. Snart kommer Opel Ampera med 60 kwt batteri til en pris som trolig ikke er veldig mye høyere enn en iMiev med 15 kwt batteri hadde for 5 år siden. Tatt i betraktning at Ampera er en større, bedre og mer velutstyrt bil er dette helt fantastisk! Dessverre blir du nok litt overrasket når du får se prisen på Ampera. Basert på, og produsert sammen med Chevrolet Bolt i USA, blir den neppe billigere enn denne. Godt over 300 000 kr. i Norge, sannsynligvis. Så mye har vel aldri iMiev kostet, selv i 2001 kroner? Men du har sikkert dokumentasjon? Skulle ha stått 2011 kroner - men ikke særlig forskjell fra dagens kroneverdi egentlig. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Dagens elbiler vil nok være like utdaterte når de er ti år gamle som Think City er i dag. Det tror jeg er svært tvilsomt. Batteriet er kanskje det, men dagens el-biler er av en helt annen kvalitet en Think var da den kom. Lenke til kommentar
Per Åge Sørvik Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Dessverre blir du nok litt overrasket når du får se prisen på Ampera. Basert på, og produsert sammen med Chevrolet Bolt i USA, blir den neppe billigere enn denne. Godt over 300 000 kr. i Norge, sannsynligvis. Så mye har vel aldri iMiev kostet, selv i 2001 kroner? Men du har sikkert dokumentasjon? Tja, en iMiev kostet vel 279k i 2011, i dag blir det ca 307k kr. Ta med at Ampera-e er en klasse eller to større bil og, så er det ikke så ille. Og dette med unormalt høy dollarkurs. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 For en usaklig kommentar. Kom med noe linker som underbygger det du sier. Ellers har VW og BMW nå varslet 50% kapasitetsøkning etter å ha vært på markedet i rundt to år. Jeg mener det viser at utviklingen går fort. Snart kommer Opel Ampera med 60 kwt batteri til en pris som trolig ikke er veldig mye høyere enn en iMiev med 15 kwt batteri hadde for 5 år siden. Tatt i betraktning at Ampera er en større, bedre og mer velutstyrt bil er dette helt fantastisk! Dessverre blir du nok litt overrasket når du får se prisen på Ampera. Basert på, og produsert sammen med Chevrolet Bolt i USA, blir den neppe billigere enn denne. Godt over 300 000 kr. i Norge, sannsynligvis. Så mye har vel aldri iMiev kostet, selv i 2001 kroner? Men du har sikkert dokumentasjon? I-Miev kostet 250k kroner når den kom, og Opel har lovet en svært konkurransedyktig pris, noe som trolig innebærer at den ikke blir dyrere enn i USA. En svak kronekurs gir i øyeblikket en høy pris på elbiler, men dette kan fort endre seg. Poenget er uansett at du får VELDIG mye er for pengene i dag enn for 5 år siden. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Dagens elbiler vil nok være like utdaterte når de er ti år gamle som Think City er i dag. Det tror jeg er svært tvilsomt. Batteriet er kanskje det, men dagens el-biler er av en helt annen kvalitet en Think var da den kom. For 5 år siden var i-Miev det hotteste på elbilfronten, i dag er den allerede relativt umoderne, og om 5 år garantert utdatert. Kvaliteten er nok trolig bedre enn på Think, og i-Miev har jo titananoder i batteriene. Et vanlig elbulbatteri er nok relativt dødt etter ti år med daglig bruk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Så mange artikler det skrives om gjennombrudd i batteriteknologi, så burde kapasiteten ha vært 10-doblet de siste 5 årene... Så dette gjennombruddet bør tas med samme klype salt som alle de andre gjennombruddene. Når det er sagt, så er jeg glad for hvert lille fremskritt som gjøres når det gjelder batterier. Du glemmer altså å lese antatt tid til marked på disse gjennombruddene. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Dagens elbiler vil nok være like utdaterte når de er ti år gamle som Think City er i dag. Det tror jeg er svært tvilsomt. Batteriet er kanskje det, men dagens el-biler er av en helt annen kvalitet en Think var da den kom. Ti år er ganske mange år innenfor teknologi. Tenk på hvordan andre og mer modne markeder har utviklet seg de siste ti årene. Elbil-markedet er ganske "ferskt" og vil nok ha en voldsom utvikling de neste årene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Ellers har VW og BMW nå varslet 50% kapasitetsøkning etter å ha vært på markedet i rundt to år. Jeg mener det viser at utviklingen går fort. De elbilene de selger nå er i praksis lite annet enn compliance cars som er bygget om til eldrift. Aldri ment for å være det, unntatt i3 da, som faktisk er veldig unik som bil. Elbilene som er solgt med 20-25 kwh er nok ikke verdt stort om 5-10 år. Allerede nå ser man jo et fall på 30 % over 2 år på biler gått under 10k km, det er ganske heftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå