Gå til innhold

BSU - ikke til bolig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må du kontakte banken og opplyse om at du vil avslutte BSU-kontoen din. Kontoen gjøres da om til en vanlig sparekonto og du må betale tilbake skattefordelen du har fått tidligere (20% av oppspart beløp (utenom renter)). 

Du vil ikke kunne opprette BSU på et senere tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har penger i BSU, men ikke har planer om å kjøpe bolig, hva da?

Anonymous poster hash: f4c75...962

Pengene i en BSU-konto skal brukes til boligkjøp, og du kan f.eks ikke bruke dem til oppussing uten at det som LtdEdFred påpeker skjer. Hvis du allerede har en bolig kan du imidlertid trekke månedlige avdrag på lånet fra BSU-kontoen i stedet for lønnskontoen, og på den måten få frigjort pengene til annet bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om man kanskje ikke akkurat nå har planer om å kjøpe bolig, kan det sikkert endre seg med tiden. Og i så fall vil det være svært nyttig å ha spart i BSU. Renten man får er ganske bra ift. hva som er vanlig for sparekontoer, og man får ikke bedre skattefradrag enn nettopp gjennom BSU. I tillegg vil banken se svært positivt på en selv som lånetaker hvis man har hatt BSU i lang tid.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg bare lar de stå der?

Og må jeg bare betale tilbake skattefordelen, ikke rentefordelen? Så det lønner seg å ha dem der sammenlignet med konto med lavere rente, selv om jeg må betale tilbake skattefordelen?

Vil anbefale at du lar de står, selvom du kanskje er i en pengeknipe akkurat nå.

Banken er VELDIG mye mer instillt på å gi deg lån til bolig\leilighet ol, når du har spart opp.

Banken anbefalte meg faktisk at jeg ikke skulle bruke BSU kontoen min når jeg tok opp lån til leilighet, da jeg hadde rett i underkant av 100.000.

Så når jeg skal få meg en ny større leilighet, eller hus, så har jeg plutselig litt penger (forhåpentligvis verdistigning på nåværende leilighet) + BSU. mye egenkapital ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg brukte BSU-kontoen da jeg skulle kjøpe bolig er at jeg måtte, for å få nok til innskuddet på leiligheten (kjøpte nytt, på prospekt). Ellers hadde jeg beholdt kontoen. Men likevel, angret ikke på at jeg kjøpte, leiligheten min er mye mer verdt nå enn da jeg kjøpte.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke "vet" hvor du skal gjøre av de pengene ellers, er det i hvert fall ingen grunn til ikke å putte dem på en BSU-konto. Dessuten, det er ikke feil å kjøpe egen bolig. Tvert imot er det ganske fornuftig hvis man har mulighet, i motsetning til å leie.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg bare lar de stå der?

Og må jeg bare betale tilbake skattefordelen, ikke rentefordelen? Så det lønner seg å ha dem der sammenlignet med konto med lavere rente, selv om jeg må betale tilbake skattefordelen?

Dersom du avslutter BSU-kontoen og lar pengene stå der må du betale tilbake skattefordelen og renten går ned til en vanlig sparekonto (rundt 1,5% hvis du er heldig). Jeg tror ikke du må betale tilbake mellomlegget mellom BSU-rente og sparekontorente for tidsrommet du har hatt BSU. 

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er, men er du under noen og tredve (du kan ikke lenger spare i BSU året etter at du fyller 34, men du kan beholde kontoen (med samme rente) så lenge du vil) vil jeg stemme i med samtlige her og oppfordre deg til å beholde kontoen. Du finner ingen bedre, risikofri spareform. 

Lenke til kommentar

Vil bsu konto noen gang bli frigitt, f.eks hvis man passerer 80 så er man jo ikke særlig ung lenger?

Hva hvis kontohaver avgår med døden, plikter arvingene å benytte pengene til boligformål?

Ved dødsfall faller BSU-forpliktelsen bort. BSU-innskuddet blir da frie midler, uten at dødsboet får noen skatteforpliktelse.

Konkursbeslag og utlegg i BSU-konto fører heller ikke til at kontrakten anses brutt. Ved skilsmisse kan en BSU-konto overføres til ektefelle.

Alle andre disposisjoner er brudd med BSU-vilkårene med mindre de er disposisjoner til anskaffelse av fast bolig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...