Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om Nav


Anbefalte innlegg

Skal prøve å gjøre det kort og konsist.

 

Er over 20 år, vært syk i lengre tid (denne gangen rundet året, under utredning), har ikke hatt fast arbeid, har tre år fra universitet / høgskole.

 

Har nå innsett at jeg må starte prosessen med Nav, utsatt lenge nok nå.

 

I den forbindelse lurer jeg på helt elementære ting:

 

- Hvilken støtteordning?

- Hva vil de spørre om, hvor mye må jeg legge ut om mitt private liv?

- Hvilke dokumenter må skaffes?

 

Takk for svar.

 

 



Anonymous poster hash: 8d000...6c4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Regner med de vil spørre deg om din livssituasjon og som du skriver her om du har hatt eller har fast jobb, helsen din og hvordan du klarer deg i hverdagen. Dette vet jeg ikke med sikkerhet men det står sikkert en plass på deres nettside? 

Lenke til kommentar

og at det vil ta lang tid og de vil aldri forstå situasjonen din

HÆ? Det tok to uker for min del. Hadde all dokumentasjon klar og det var bare det formelle som gjensto.

 

Til TS, på AAP må du være klar over at du får bare 66% av din ordinære lønn. Legg deg opp en plan NÅ for økonomien fremover.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå den negative holdningen.

Jeg har hatt en del med NAV å gjøre pga kronisk sykdom siden jeg var et barn og aldri opplevd problemer. Det endatil med omlegging av hele drifta her hvor jeg bor og med nye saksbehandlere jevnlig.

Det er enkelt, om man orienterer seg i systemet før man oppretter et krav eller søker hjelp så er det mye lettere.

 

Men jeg vet jo at mange liker å ha den holdningen at NAV skal hjelpe de uten at de skal bidra selv.

Da får mange disse opplevelsene som beskrives negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hva hvis selve tilstanden som gjør at man trenger hjelp, gjør at man ikke er i stand til å orientere seg i systemet?

 

Da har NAV plikt til å veilede brukeren, etter §11 forvaltningsloven.

 

 

Forvaltningsorganene har innenfor sitt sakområde en alminnelig veiledningsplikt. Formålet med veiledningen skal være å gi parter og andre interesserte adgang til å vareta sitt tarv i bestemte saker på best mulig måte. Omfanget av veiledningen må likevel tilpasses det enkelte forvaltningsorgans situasjon og kapasitet til å påta seg slik virksomhet.

 

Forvaltningsorganer som behandler saker med en eller flere private parter, skal av eget tiltak vurdere partenes behov for veiledning. Etter forespørsel fra en part og ellers når sakens art eller partens forhold gir grunn til det, skal forvaltningsorganet gi veiledning om:
a) gjeldende lover og forskrifter og vanlig praksis på vedkommende sakområde, og
b) regler for saksbehandlingen, særlig om parters rettigheter og plikter etter forvaltningsloven. Om mulig bør forvaltningsorganet også peke på omstendigheter som i det konkrete tilfellet særlig kan få betydning for resultatet.
Lenke til kommentar

De ansatte i NAV er mennesker og mennesker varierer noe jævlig.  Noen er sure, gretne, drittlei av jobben, vil egentlig ikke hjelpe noen med noe og skulle aldri jobbet med folk.  Andre er blide, vennlige, serviceinnstilte og kan knapt gjøre nok for klientene sine.  De fleste ligger et sted innimellom.

 

Dessverre har mange mennesker kun seg selv som referanse for verden rundt seg og kan ikke forestille seg at andre kan ha eller få opplevelser som ikke er lik deres egne.  Personlig har jeg ikke veldig mye erfaring med NAV, men den lille jeg har har vært både god og dårlig ved forskjellige anledninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg kan ikke forstå den negative holdningen.

Jeg har hatt en del med NAV å gjøre pga kronisk sykdom siden jeg var et barn og aldri opplevd problemer. Det endatil med omlegging av hele drifta her hvor jeg bor og med nye saksbehandlere jevnlig.

 

Det er enkelt, om man orienterer seg i systemet før man oppretter et krav eller søker hjelp så er det mye lettere.

 

Men jeg vet jo at mange liker å ha den holdningen at NAV skal hjelpe de uten at de skal bidra selv.

Da får mange disse opplevelsene som beskrives negativt.

 

Jeg har også hatt positive erfaringer med NAV, men det betyr ikke at jeg går rundt i en villfarelse om at NAV i enkeltsaker ikke kan gjøre en dårlig jobb. Din erfaring er positiv, men den er urelatert til erfaringer andre måtte ha. Et forsøk på å stilne kritikk mot NAV i enkeltsaker, ved å bruke egen positiv erfaring, viser mangel på forståelse for andre brukere. Konstruktiv kritikk kan føre til en bedre tjeneste. Og kritikk er ikke bare ønsket, men nødvendig for å utvikle tjenesten.

 

Svar til trådstarter.

Det er AAP du vil søke om. For å få AAP er det et krav om at du dokumenterer at arbeidsevnen din er redusert med minst 50%. Denne dokumentasjonen må du få fra fastlege, psykolog eller lignende.

 

Du må også fylle ut skjemaet "egenvurdering". Der er det en fordel å være så åpen som mulig, og er der du "legger ut om ditt private liv".

 

Siden du ikke har hatt jobb vil du få minstesats. Men siden du kan innfri krav for ung ufør, kan du få en litt høyere sats. Som er 2.44 ganger grunnbeløpet. (226 000) AAP kan man få i 4 år. Formålet er å få deg i jobb. Om dette ikke lykkes blir uføretrygd aktuelt. Igjen minstesats. Men pga ung ufør så er det litt høyere sats. (270 000 om du er enslig).(247 000 om du har samboer).

 

Om du blir ung ufør får du hele studiegjelda di ettergitt, om det er noe du har.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Man kan få studiegjelda ettergitt. Uførhet er ingen garanti for at man får gjelda ettergitt.

 

Man får vel det om man innfrir kravene til ettergivning. Er vel bare kverulering fra din side her?

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke forstå den negative holdningen.

Jeg har hatt en del med NAV å gjøre pga kronisk sykdom siden jeg var et barn og aldri opplevd problemer. Det endatil med omlegging av hele drifta her hvor jeg bor og med nye saksbehandlere jevnlig.

 

Det er enkelt, om man orienterer seg i systemet før man oppretter et krav eller søker hjelp så er det mye lettere.

 

Men jeg vet jo at mange liker å ha den holdningen at NAV skal hjelpe de uten at de skal bidra selv.

Da får mange disse opplevelsene som beskrives negativt.

 

Jeg har også hatt positive erfaringer med NAV, men det betyr ikke at jeg går rundt i en villfarelse om at NAV i enkeltsaker ikke kan gjøre en dårlig jobb. Din erfaring er positiv, men den er urelatert til erfaringer andre måtte ha. Et forsøk på å stilne kritikk mot NAV i enkeltsaker, ved å bruke egen positiv erfaring, viser mangel på forståelse for andre brukere. Konstruktiv kritikk kan føre til en bedre tjeneste. Og kritikk er ikke bare ønsket, men nødvendig for å utvikle tjenesten.

 

Misforstå meg rett, det er mange detlajer som kan gjøres langt bedre.

Mange ganger kan enkelttjenester som er dårlig designet være til så mye bry for enkelte at de låser seg fast i de og da har men det gående. 

 

Men jeg mener at de viktigste tingene fungerer, og at de er veldig bra.

AAP fungerer, uføretrygd fungerer (med noe enn lave satser), og de andre tjenestene fungerer.

Det er enkeltting og noen saksbehandlere som ikke burde matches med enkelte brukere.

 

Min siste saksbehandler var veldig tilbakeholden pga hun var redd for å gjøre feil.

Jeg tok tak i min egen sak med kompis som er jurist med trygdeloven som spesialfelt (mulig jeg har mine gode erfaringer pga han?) og gjorde regelverket klart for henne. Det løsnet da og vi har nå mege god kommmunikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...