Kristoffer Møllevik Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 10 «hverdagsfeil» du kan unngå, selv med en billig smarttelefon.GUIDE: Disse feilene gjør vi når vi tar bilder Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!! Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!! Greit, jeg må innrømme at man kan jo følge noen av de punktene. =D Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!! Da kan de bare fortsette som før. Men med tanke på hvordan folk flest tar bilder ville jeg ikke si at de faller inn i kategorien spesiell. Lenke til kommentar
Kristoffer Møllevik Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!! Vel, regler er til for å brytes, men som min gamle fotolærer sa: Du må kunne dem før du kan bryte dem Dette (som med omtrent alt som har med foto å gjøre) er "regler" i gåseøyne, men med mindre du har en grunn til å ikke følge dem, blir det som regel bedre bilder hvis du gjør det Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Gjelder bare å ha dyrket frem et sterkt ego. Har man det så vil man se at man selv aldri begår feil. Det er noe alle andre gjør. Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 (endret) Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!! Vel, regler er til for å brytes, men som min gamle fotolærer sa: Du må kunne dem før du kan bryte dem Dette (som med omtrent alt som har med foto å gjøre) er "regler" i gåseøyne, men med mindre du har en grunn til å ikke følge dem, blir det som regel bedre bilder hvis du gjør det Regler er til for å brytes! Jeg har hørt mye rart. Den var ny for meg; "du må kunne dem før du kan bryte dem." Jeg har hørt at regler er til for at samfunnet skal fungere. Så klart her snakker vi om fotografering ikke samfunnet i seg selv. Og igjen det er så mange regler og lover, så det er vanskelig å følge appsolutt alle uansett. Endret 12. juli 2016 av TheDarkSeeds - SCM Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Hva med fotografer som ønsker at det skal være sånn og litt ekstra spessiell!!Vel, regler er til for å brytes, men som min gamle fotolærer sa: Du må kunne dem før du kan bryte dem Dette (som med omtrent alt som har med foto å gjøre) er "regler" i gåseøyne, men med mindre du har en grunn til å ikke følge dem, blir det som regel bedre bilder hvis du gjør det Regler er til for å brytes! Jeg har hørt mye rart. Den var ny for meg; "du må kunne dem før du kan bryte dem." Jeg har hørt at regler er til for at samfunnet skal fungere. Så klart her snakker vi om fotografering ikke samfunnet i seg selv. Og igjen det er så mange regler og lover, så det er vanskelig å følge appsolutt alle uansett. Du snakker om lover og rettsregler. Det er vel rimelig åpenbart at denne artikkelen og ordtaket ikke handler om det. Endret 30. juli 2017 av nbmofo 2 Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) --forkortet ned-- Regler er til for å brytes! Jeg har hørt mye rart. Den var ny for meg; "du må kunne dem før du kan bryte dem." Jeg har hørt at regler er til for at samfunnet skal fungere. Så klart her snakker vi om fotografering ikke samfunnet i seg selv. Og igjen det er så mange regler og lover, så det er vanskelig å følge appsolutt alle uansett. Du snakker om lover og rettsregler. Det er vel rimelig åpenbart at denne artikkelen og ordtaket ikke handler om det. Jah, du har rett der. Nå pekte jeg på hovedsakelig på lover og regler for fotografering da. For å nøste inn den løse tråden jeg lagde. Endret 30. juli 2017 av TheDarkSeeds - SCM Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Reglene innen fotografering er tilrettelagt utifra hva som fungerer for sinnet så et bilde blir interessant og se på, disse reglene er laget på bakgrunn av oppfattelsesevnen til et menneske. Selvfølgelig kan man bryte disse reglene men da burde man vite hva man bryter, tar man foreksempel et portrett så er det satt opp retningslinjer for å få personen til og se best mulig ut, tar du foreksempel og kutter bort halve hodet "håret" så er enten bildet eksepsjonelt eller så ser det stygt ut siden man ikke vet hva man gjør, det er da man kan få til et godt bilde ved å vite hva som er viktig med og ta et bilde. Endret 30. juli 2017 av Nautica Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Jah, du har rett der. Nå pekte jeg på hovedsakelig på lover og regler for fotografering da. For å nøste inn den løse tråden jeg lagde. Dette var en artig tråd å lese etter veldig fine og enkle forklaringer, i håp om å hjelpe folk til å ta fine og fornøyelige bilder å se på. Men for all del "TheDarkSeeds", de tusener av skjeve, kornete og undereksponerte bildene jeg ser på facebook og andre nettsider er sikkert alle veldig spesielle i fotografenes egne øyne. Lenke til kommentar
icc Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Hva er "digital ISO-støy"? Når man ikke har en analog forsterkning av signalet er ikke da støyen fra sensor alltid den samme, den bare vises bedre når man justerer opp ISO/EV? (Mao. så lenge lukkertid og mengde lys er den samme så vil bildet alltid få samme mengde støy.) Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Flott gjennomgang, med gode tips for folk flest, med meget gode billedeksempler, som tydelig illustrerer budskapet. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Tror jeg ville lagt til #7-2: Vi bruker ikke den innebygde blitsen. For all del, en reflektor eller ekstern blits er bedre som innfyllingslys i motlys, men den innebygde kan fint gjøre jobben i mange situasjoner. Det siste bildet f.eks. hadde nok ikke hatt vondt av å eksponere for himmelen og legge på litt innfyllingslys. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg er en ekspert på å ta foto av "ingenting" 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Tror jeg ville lagt til #7-2: Vi bruker ikke den innebygde blitsen. For all del, en reflektor eller ekstern blits er bedre som innfyllingslys i motlys, men den innebygde kan fint gjøre jobben i mange situasjoner. Det siste bildet f.eks. hadde nok ikke hatt vondt av å eksponere for himmelen og legge på litt innfyllingslys. Enig, det er mange som unngår den innebygde blitsen for en hver pris og dermed mangler erfaring med å bruke den. Den innebygde, eller eksterne for den del, kan gjøre underverker justert ned 1-2 EV. Ellers forstår jeg ikke denne trangen media har til å virkelig gni det inn at "du" gjør alt feil. Du vasker klær feil, du steker vafler feil, du kjører rundkjøringer feil, du sover feil, du trener feil osv osv. Hvorfor ikke vinkle ting litt positivt og si at gjør du det slik, gjør du det riktig? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 (endret) Ellers forstår jeg ikke denne trangen media har til å virkelig gni det inn at "du" gjør alt feil. Du vasker klær feil, du steker vafler feil, du kjører rundkjøringer feil, du sover feil, du trener feil osv osv. Hvorfor ikke vinkle ting litt positivt og si at gjør du det slik, gjør du det riktig? Kanskje en ide, kan hende mediene får like mye inntekt/klikk ved og skrive " du vasker klær riktig, du steker vaflene riktig, etc." Endret 1. august 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg