Luske_Ludvig Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 (endret) Hei, jeg sliter litt med en 2005 mod V50 som har for høy ladespenning etter verstedsbesøk. Saksgang: Ny dynamo (uorginal ) pga lagerlyder Feilmelding i dashbord Ny dynamo, orginal med forklaring at bilens hjerne på V50er ikke likte uorginale dynamoer fordi hjernen var med på å styre ladespenning. kjørt ca 500 km og nå begynner feilmeldingene å komme igjen (ref.: vedlegg) Har målt ladespenning. Den hopper mellom 14.4 og 14.8 volt. Typisk at feilmelding dukker opp etter 2 mil. Antar batteri da er fulladet og batteri ikke tar til seg mer strøm. Batteri er ca 3 år gammelt. Byttet selv uten å oppdatere bilens hjerne med info om nytt batteri. (Mulig feilkilde) Edit: Vedlegg Endret 11. juli 2016 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Synes ikke at selv 14,8 V er for høyt på moderne batterier, det det var ikke problemet. Hvor ofte hopper spenningen? Hva er tilstanden på batteriet? Hjelper det å laste dynamoen, som å slå på bakrute etc? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 Ca 2 sek. oppe og 2 sek nede. Brukte et tregt digitalt meter som ikke oppdaterer seg like fort som et analogt. Feilmeldingen forsvinner ikke før motor slåes av og på. Tror spenningen ligger akkurat i grenselang og trikker og av og til trigger alarm i dashbord. Har ikke testet med å belaste batteri. Det skal prøves. Tilstand på batteri er ukjent, men bil starter lett. Er kjøpt på Biltema for rundt 3 år siden. Kan teste det med å tappe det ned noen timer, men tror ikke feilen ligger her siden bilen starter så lett. Tenkte å gå over og måle etter jorddingsfeil. Måle mellom gods på dynamo, karosseri, motor og minuspol for å se etter feil. Er min far sin bil, verksmester reist til Dubai... Tror egentlig ikke verkstedet har så mye greie på elektrisk Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Hadde en bil som startet lett. Men batteriet hadde bare 8 Ah. Et batteri i parallell kan også hjelpe som last, for å finne ut om at det er problemet. 3 år er dog lite for ett batteri. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 Hei, ok, takk. Er enig i at et dårlig batteri kan være feilkilde. Skal koble til et annet batteri med startkabler og teste. Et råttent batteri vil har problemer med å stabelisre spenning og reguleringen går muligens amok. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Et nytt batteri kan selvfølgelig dekke over en annen feil. Men løser det problemet... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Fant feilen. Dårlig kontakt i 3pins kontakt på dynamo. Nå er spening fjellstø på 14,5 V uansett turtall og batteritilstand. Jeg rikket på kontakt med motor i gang. Da hoppet batterispenning opp og ned. Jordfeil var det ikke denne gang. Endret 4. august 2016 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå