Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] V50 1.6 D man med for høy ladespenning

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med en 2005 mod V50 som har for høy ladespenning etter verstedsbesøk.

Saksgang:

1. Ny dynamo (uorginal ) pga lagerlyder
  2. Feilmelding i dashbord
  3. Ny dynamo, orginal med forklaring at bilens hjerne på V50er ikke likte uorginale dynamoer fordi hjernen var med på å styre ladespenning.
  4. kjørt ca 500 km og nå begynner feilmeldingene å komme igjen (ref.: vedlegg)

Har målt ladespenning. Den hopper mellom 14.4 og 14.8 volt.

Typisk at feilmelding dukker opp etter 2 mil. Antar batteri da er fulladet og batteri ikke tar til seg mer strøm.

Batteri er ca 3 år gammelt. Byttet selv uten å oppdatere bilens hjerne med info om nytt batteri. (Mulig feilkilde)

Edit: Vedlegg

post-14885-0-38477900-1468234523_thumb.jpg

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca 2 sek. oppe og 2 sek nede. Brukte et tregt digitalt meter som ikke oppdaterer seg like fort som et analogt.

Feilmeldingen forsvinner ikke før motor slåes av og på. Tror spenningen ligger akkurat i grenselang og trikker og av og til trigger alarm i dashbord.

Har ikke testet med å belaste batteri. Det skal prøves. 

Tilstand på batteri er ukjent, men bil starter lett. Er kjøpt på Biltema for rundt 3 år siden. Kan teste det med å tappe det ned noen timer, men tror ikke feilen ligger her siden bilen starter så lett.

Tenkte å gå over og måle etter jorddingsfeil. Måle mellom gods på dynamo, karosseri, motor og minuspol for å se etter feil. Er min far sin bil, verksmester reist til Dubai... Tror egentlig ikke verkstedet har så mye greie på elektrisk  :wallbash:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fant feilen. Dårlig kontakt i 3pins kontakt på dynamo. Nå er spening fjellstø på 14,5 V uansett turtall og batteritilstand.

Jeg rikket på kontakt med motor i gang. Da hoppet batterispenning opp og ned. Jordfeil var det ikke denne gang.

post-14885-0-48497500-1470319967_thumb.jpg

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...