Gå til innhold

Valgt feil-friår?

Ingridad

Anbefalte innlegg

Jeg søkte sykepleie i Oslo på 3 plass å håpet på å komme inn på hioA-Oslo. Med en feil har jeg søkt hioA-kjeller. Dette fant jeg ut nå 11.Juli. Jeg slettet ønske om å komme inn i kjeller, fordi da er det like greit å søke i Fredrikstad der jeg bor. Men problemet er at å gå på skole i Fredrikstad i 3 år til er det siste jeg vil. Jeg vurderer derfor friår, å heller søke i Oslo til neste år. Men spørsmålet er hva jeg skal bruke friåret på? Noen som har erfaringer fra friår? Er det lurt? Eller skal jeg gå på skole i Fredrikstad noe jeg egentlig ikke har lyst til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som du har bommet litt her, så mitt råd vil være å begynne på sykepleiestudiet i Fredrikstad og deretter søke overgang til Oslo. Dette gjør ved å søke gjennom samordna på nytt året etter. Da kan du bli plassert i 2.året istedet for å kaste bort ett år nå.

Jeg sier at du kaster året fordi, du ikke har noen planer for friåret.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har lyst til å gå på skole i Fredrikstad så ville jeg i alle fall definitivt ikke gjort det.  Jeg ville heller ikke anbefalt sykepleierstudiet i Fredrikstad for noen.  Ellers er det et vell av muligheter for hva du kan bruke tiden på: du kan reke gatelangs, finne en jobb og spare litt penger, lære deg å spille gitar, synge i band eller reise verden rundt hvis penger er noe du allerede har nok av.  Og mye, mye, mye mer.

Et år er ingenting, spesielt på din alder, og året er bare bortkastet hvis du velger å kaste det bort.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Sett deg ned nå og se på en globus. Finn et sted du kunne tenkt deg å reise til. Finn deg en jobb og jobb intenst i et halvt år til åtte måneder. Dra ut og reis for noen av pengene du har spart opp, resten har du til fadderperioden, studentlivet osv.

Friår er absolutt ikke bortkastet!

Lenke til kommentar

Jeg er veldig reiselysten, men jeg har en jobb der jeg tjener ganske lite. Da må jeg isåfall søke en ny jobb å håpe på å få en ny jobb. En mulighet er som du skrev å gå første året i Fredrikstad å overføre til Oslo året etter. Men da blir jeg svært lite prioritert og det er ikke sikkert jeg kommer inn å kan bli overført til Oslo. Da må isåfall noen ha droppet ut. Da kan det hende at jeg ikke kommer inn i Oslo å må gå videre i Fredrikstad.

Jeg vurderer om jeg ikke studere med en gang, å reise med Kilroy, eller interrail.

Endret av Ingridad
Lenke til kommentar

Jeg bor hjemme. Jeg ble nå ferdig med VGs. Jeg tjener ca 2000 kr i måneden, så det har bare vært en liten jobb jeg har hatt de siste årene ved siden av skolen.

Jeg har i tillegg prøvd å ringe å sende Mail til samordna for å høre om det er mulig å få flyttet søknaden til hioa- Oslo eller evt hvilke muligheter jeg har. Men det nytter ikke å få tak i dem.

Endret av Ingridad
Lenke til kommentar

Da er tiden inne for å finne en ny og bedre gig.  Nå er det ikke helt mitt område, men jeg mener du kan rusle rett inn i 160-170-180 kr/t i en jobb på Rema, Kiwi, osv.  Ikke veldig glamorøst, men penger er penger og det er bare snakk om et år eller mindre.  Dessuten er arbeidsmiljøet (altså om du liker og kommer godt over ens med de du jobber sammen med) mye viktigere for om du trives enn selve jobben, og det kan være godt eller dårlig uansett hva du gjør.  Ellers har sykehjem alltid bruk for assistenter og lønna er omtrent som nevnt over.

Når du har landet en ny jobb så gjør du som Hotel Papa foreslår og vips så har året gått, samtidig som du har opparbeidet deg arbeidserfaring (som alltid er nyttig), tjent penger og sett litt av verden.  Win, win, win.  Mye bedre enn å bruke et år på noe du ikke har lyst til, med muligheten for at du blir nødt til å tilbringe to år til i samme situasjon siden det på ingen måte er garantert at får innvilget overgang til Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig reiselysten, men jeg har en jobb der jeg tjener ganske lite. Da må jeg isåfall søke en ny jobb å håpe på å få en ny jobb. En mulighet er som du skrev å gå første året i Fredrikstad å overføre til Oslo året etter. Men da blir jeg svært lite prioritert og det er ikke sikkert jeg kommer inn å kan bli overført til Oslo. Da må isåfall noen ha droppet ut. Da kan det hende at jeg ikke kommer inn i Oslo å må gå videre i Fredrikstad.

Jeg vurderer om jeg ikke studere med en gang, å reise med Kilroy, eller interrail.

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener, men det hadde jo uansett ikke vært sikkert at du kom inn i år heller. Du søker bare på nytt gjennom Samordna opptak. Søkergrunnlaget er fortsatt søkerpoeng fra videregående i kvoten for førstegangsvitnemål, samt tilleggspoeng du opparbeider deg i kviten for ordinære søkere. Jeg ser ikke hva du legger i at du ikke blir prioritert.

Om du faktisk sparer noe tid når/hvis du er kommet inn på HiOA er derimot et annet spørsmål. Jeg kjenner ikke sykepleiestudiene, så jeg vet ikke hva du kan få innpasset av studiepoeng du allerede har tatt.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer mest folkehøyskole fordi jeg er 99% sikker på at jeg kommer inn på en sykepleie skole til neste år i Oslo. Det er en del sykepleie skoler i Oslo og det er veldig gode sjangser for at jeg neste år kommer inn på HiOA-Oslo. Problemet i år var at jeg ikke i det hele tatt søkte HioA- Oslo. Folkehøyskolen koster 109 000 der 40000 av disse går til stipend, så det blir ikke så fryktelig dyrt.

Endret av Ingridad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...