Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til gjensidig testamente mellom samboere, med noen unntak.

Anbefalte innlegg

Hei :)
Jeg og samboer er i gang med å kjøpe hus sammen. I den forbindelse tenker vi å sette opp ett gjensidig testamente (og samboerkontrakt).
Jeg ser for meg at dette testamentet inneholder vår felles bolig og felles innbo/eiendeler. Det som er utenom vil da gå til familien min.
Er dette mulig å gjøre? Altså sette en begrensing i et felles testamente? 

Grunnen til at jeg ønsker det slikt er at jeg har en ganske dyr hobby, som samboer ikke har noen interesse av. Den verdi jeg legger i hobbyen ønsker jeg at min familie skal overta, da de har interesse av å videreføre den, fremfor at samboer selger. Jeg antar det ligger litt affeksjonsverdi i det. Om familien ikke vil ha dette, kan de selges og samboer får

Slik jeg ser det i forskjellige maler på nettet står det slik:

Gjensidig testament
Undertegnede NN pnr. 000000 00000, og MM pnr. 111111 11111, som er samboere og ikke har livsarvinger bestemmer følgende:
Den av oss som lever lengst skal arve den andre. Gjenlevende skal få arven til fri disposisjon i live og ved død. Hvis gjenlevende ikke setter opp eget testament, skal arven etter gjenlevende deles med en halvpart til NN's slekt og en halvpart til MM's slekt.  Fordelingen innen hver slekt skal følge arvelovens regler.
Det er en forutsetning for dette testament at vi bor sammen på det tidspunkt den første av oss dør.

Men kan vi gjøre følgende:

Gjensidig testament
Undertegnede NN pnr. 000000 00000, og MM pnr. 111111 11111, som er samboere og ikke har livsarvinger bestemmer følgende:
Den av oss som lever lengst skal arve den andres del av bolig og innbo og felles eiendeler. Særeide eiendeler tilfaller avdødes slekt, under den forutsetning at eiendelene ikke selges. Selges de likevel tilfaller verdien gjenlevende samboer. Gjenlevende skal få arven til fri disposisjon i live og ved død. Hvis gjenlevende ikke setter opp eget testament, skal arven etter gjenlevende deles med en halvpart til NN's slekt og en halvpart til MM's slekt. Fordelingen innen hver slekt skal følge arvelovens regler.
Det er en forutsetning for dette testament at vi bor sammen på det tidspunkt den første av oss dør.

Jeg er klar over at begge kan skrive testamente der vi testamenterer til hverandre, men håpet det var nok med et felles der vi testamenterte de definerte eiendelene til hverandre. Vil gjerne ha innspill på best mulig formulering også.

Anonymous poster hash: fb55b...b21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testamentet er ufullstendig. Du bruker et begrep - "særeide eiendeler" - uten at det fremkommer hvilke eiendeler dette er. "Særeie" i jussen viser videre til formuesordningen mellom ektefeller, og har ingen betydning mellom samboere. Dette må defineres, enten i form av en liste over de enkelte eiendeler eller i form av en kategori. Hvis det du mener er alt som ikke er i sameie mellom dere bør du bruke begrepet "eneeie", ikke "særeie".

Videre åpner testamentet for usikkerhet. Du lar samboeren overta alt som er i sameie mellom dere, men hva som er i sameie mellom dere kan være usikkert når du dør. Du/dere bør spesifisere nærmere.

Det er mulig å sette en begrensning i et gjensidig testamente (og faktisk ganske vanlig - det er jo det et testamente er, en begrensning i lovens arverett).

Mange advokater har fastpriser på testamentsordninger. Jeg vil anbefale deg å bruke en.

Lenke til kommentar

Testamentet er ufullstendig. Du bruker et begrep - "særeide eiendeler" - uten at det fremkommer hvilke eiendeler dette er. "Særeie" i jussen viser videre til formuesordningen mellom ektefeller, og har ingen betydning mellom samboere. Dette må defineres, enten i form av en liste over de enkelte eiendeler eller i form av en kategori. Hvis det du mener er alt som ikke er i sameie mellom dere bør du bruke begrepet "eneeie", ikke "særeie".

Videre åpner testamentet for usikkerhet. Du lar samboeren overta alt som er i sameie mellom dere, men hva som er i sameie mellom dere kan være usikkert når du dør. Du/dere bør spesifisere nærmere.

Det er mulig å sette en begrensning i et gjensidig testamente (og faktisk ganske vanlig - det er jo det et testamente er, en begrensning i lovens arverett).

Mange advokater har fastpriser på testamentsordninger. Jeg vil anbefale deg å bruke en.

De 6000kr advokatfirmaet skal ha for å gjøre dette har vi prioritert til ting som trengs for å flytte ;) Og både min familie, samboer og henens familie er oppegående mennesker så jeg ser ikke for meg at det blir noen problemer dersom våre ønsker er forståelig kommunisert. Det er også ganske tydelig hvilke deler det er snakk om ifb med hobbyen min (bil og bilcross). 

I tillegg inneholder samboeravtalen følgende formuleringer:

Andre eiendeler, arv mv.

Eiendeler anskaffet underveis i samlivet eies med en halvdel hver med mindre noe annet er avtalt eller klart framgår ved anskaffelsen. Dette gjelder ikke personlige ting som klær, smykker, hobbyartikler, artikler som hører til den enkeltes yrke/ jobb og lignende.

Verdipapir, aksjer og lignende, inkludert avkastning/verdistigning, eies av den det lyder på. Bankinnskudd eies av den kontoen lyder på. Dersom kontoen står i begges navn, eies innskuddet med en halvdel på hver.

Det hver av partene erverver i fremtiden i form av arv eller gaver er vedkommendes eneeie, uansett om det er til personlig bruk eller ikke.

Disse reglene gjelder ikke for eiendeler som er særlig regulert i denne avtalen.

I tillegg har jeg spesifisert i samboeravtalen hvilke eiendeler som kan betegnes som mitt eneeie. Biler, verktedsutstyr og annet hobbyrelatert, samt eiendeler fra før vi ble samboere. 

Forslag til endring:

Den av oss som lever lengst skal arve den andres del av bolig og innbo og felles eiendeler. Eneeide eiendeler tilfaller avdødes slekt, under den forutsetning at eiendelene ikke selges. Selges de likevel tilfaller verdien gjenlevende samboer. Disse eiendelene er spesifisert i vår samboeravtale. 

Gjenlevende skal få arven til fri disposisjon i live og ved død. Hvis gjenlevende ikke setter opp eget testament, skal arven etter gjenlevende deles med en halvpart til NN's slekt og en halvpart til MM's slekt. Fordelingen innen hver slekt skal følge arvelovens regler.

Dette burde være ganske OK? Forutsetter da at samboeravtale er vedlagt testamente.

Anonymous poster hash: fb55b...b21

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...