Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvilken rett har man når Bring ikke leverer som avtalt.


wailer

Anbefalte innlegg

Skulle fått en ekspress pakke med veldig viktige dokumenter fra Bring på Lørdag. Pakken ble sendt med BP EKSPRESS OVER NATT fra Oslo til Halden på fredag morgen men, pga feilsortering i Oslo har den blitt feilsendt til Molde.

Nå Pga at Bring ikke har levert som de lover, så medfører det et tap på ganske mange tusen kr pga dokumentt jeg ikke får i tide.

Har man noen som helst rettigheter? Når Bring ikke klarer og levere som de lover, selv om de har opgir at de har TidsGaranti på Eksress over Natt
 

Endret av wailer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De står vel ett eller annet med (svært) liten skrift hvis du kikker på sidene deres, så gjør deg godt kjent med betingelsene før du evt. setter i gang med å klage.  I praksis er min erfaring at Posten/Bring tar null ansvar for noe som helst hvis det overhode kan unngås, uansett hva man har å slå i bordet med.  Jeg ville aldri et sekund vurdert å bruke dem igjen til noe av noen som helst av betydning.  Møkkaselskap.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Bring er erstatningsansvarlig for forsinkelser etter postloven § 28 (min uthevelse):

 

 

 

§ 28.Erstatning for tap, skade og forsinkelse

 

Tilbyderen skal betale erstatning for registrert postsending som skades eller går tapt i tiden fra innlevering til utlevering. Tilbyderen skal betale erstatning for registrert postsending som er forsinket, når det er betalt et særlig vederlag for at postsendingen skal komme raskt frem, eller for at den skal komme frem til særskilt avtalt leveringstidspunkt eller leveringsperiode. Erstatningsansvaret begrenses etter § 29.

 

Tilbyderen skal offentliggjøre erstatningsvilkår for tap, skade og forsinkelse.

 

Tilbyderen kan fastsette leveringsvilkår om rett til erstatning utover det som følger av denne bestemmelsen.

 

Krav om erstatning foreldes etter ett år, regnet fra dagen etter at postsendingen er innlevert til tilbyderen.

 

Myndigheten kan ved forskrift fastsette krav til hvilke vilkår som kan fastsettes for tilbyderens ansvar for tap, skade og forsinkelse, herunder om offentliggjøring av vilkårene.

 

Beregningen av erstatningen følger av postforskriften § 9:

 

 

 

§ 9.Erstatning for tap, skade eller forsinkelse av registrert postsending

 

Tilbyderen skal betale erstatning etter postloven § 28 for den registrerte postsendingens økonomiske verdi ved tap eller skade. Ved delvis tap eller skade skal en forholdsmessig andel erstattes. Erstatningsbeløpet ved fullstendig tap eller skade eller delvis tap eller skade begrenses oppad til:

 

1. kr 1 000 for registrert postsending med vekt inntil 2 kg

2. kr 10 000 for registrert postsending inntil 20 kg.

 

Tilbyderen skal også betale erstatning for portokostnadene ved tap eller skade.

 

Ved forsinkelse skal tilbyderen betale erstatning for portokostnadene når det er betalt et særlig vederlag for at postsendingen skal komme raskt frem, eller for at den skal komme frem til særskilt avtalt leveringstidspunkt eller leveringsperiode. Ved vesentlig forsinkelse skal postsendingen anses tapt og tilbyderen skal erstatte postsendingens økonomiske verdi etter første ledd.

 

Tilbyderen kan fastsette høyere erstatningsnivå enn det som følger av første og tredje ledd.

 

Erstatningsansvaret er altså i utgangspunktet begrenset til det man betalte i porto, med mindre forsinkelsen er vesentlig, hvor erstatningen er begrenset til hhv. 1000 og 10 000 kr. Bring har såvidt jeg kan se lagt seg på minimumsstandarden som postloven og -forskriften krever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...