martinandreas Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 (endret) Heisann, diskusjon.no! Jeg flyttet inn i ny leilighet i begynnelsen av året, og oppdaget ganske raskt at det var mye fuktskade og dannelse av muggsopp, egentlig overalt i leiligheten, men for det meste langs lister og i veggkanter. Jeg har snakket med tidligere beboere om situasjonen, og de sier at de også var plaget med muggsopp som de vasket vekk i blant, men at utleier (som bor i overetasjen i samme bygg) forsikret dem om at det var såkalt ufarlig mugg. Til tross for at jeg lufter ut hver dag, er jeg plaget med en innestengt og kvalmende lukt som henger i leiligheten, særlig i sluk og skapet under vasken, hvor jeg oppbevarer mat og rest avfall. Sist men ikke minst er jeg også plaget med såkalte skolopendere og sølvkre på badet. De kryper som regel under dusjen, og rundt på gulvet, og jeg mistenker at de hovedsaklig befinner seg i sluken til dusjen, hvor det er en veldig sterk mugg lukt. Jeg har aldri nevnt noe til utleier, noe jeg innser er en tabbe, men jeg har nå bestemt meg for å ta ordentlig tak i det. Er det best å hyre inn profesjonelle, slik at de kan vurdere situasjonen først, eller burde jeg gå direkte til utleier? Håper utleiere eller noen som har opplevd maken kan hjelpe meg! PS: Utleier var ikke interessert i å ordne depositum, noe jeg synes var veldig rart, men tenkte jeg bare var heldig som slapp. Kan det være en grunn som er relevant til at leiligheten er skadet? Endret 11. juli 2016 av martinandreas Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Muggsopp kommer når det er fuktig. Det kan komme av dårlig luftutskifting eller feil i byggekonstruksjon. Dette er utleiers ansvar, han han påstår at det er ufarlig muggsopp sier meg at han ikkje har tenkt å ta ansvar for det. De har testet om soppen er farlig for å så ikke utbedre? Tvilsomt. Du kan høre med de. Bodde i en leilighet der han som vodde der før meg lukket alle ventiler og slo av alle vifter. Der var det mugg i hjørner og lister. Vasket det bort med klor og installerte en ny baderomsvifte med god kapasitet, da forsvant alle problemene. Muggen var der pga dårlig luftutskiftning. Det samme kan oppstå under seng, bak møbler som står opp mot yttervegg o.l. fordi luften står i ro, og ytterveggen er litt kaldere enn de andre veggene. Det du beskriver virker som det er en råteskade men det er ikke lett å si før fagmann har vert å vurdert det. Dette er igjen utleiers ansvar, men det er ditt ansvar å gi beskjed. Husk at lukten setter seg i alt du eier. Hadde vurdert å flytte. 1 Lenke til kommentar
doffen500 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Helt korrekt de svarene som kommer her.eier har ansvaret.kun profesjonelle kan hjelpe på en god og trygg måte.Hadde selv lignende i en liten bolig eg eide i bergen.fikk dekket alt igjennom forsikringen,heldigvis før eg leide ut igjen.pr idag etter 25 år fremdeles i tipp topp stand ifølge ny eier,som er gammel kompis også.Håper du får slutt på dette ,hvis ikke så får du flytte ut.Eier av boligen må uansett ta hele ansvaret for dette,og ikke du som leietaker.hilsen einar vindenes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå