foenix Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Siden hver måned har ulikt antall virkedager, blir det unøyaktig dersom jeg regner ut prosentvis økning ved månedslutt ved at jeg f.eks legger inn en formel som: =((100*(D2262-D2243))/D2243)% dvs. et fast antall på 20 dager på hver måned. Finnes det en formel som beregner økning i prosent fra første dag i hver måned til siste? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Jeg er usikker på spørsmålet. Er spørsmålet hvor mange virkedager det er i en måned? Eller første og siste dato i en måned? Første og siste virkedag? Hvis du laster ned formelsamlingen (klistret øverst i gruppa) finner du en del regnestykker for datoregning og bevegelige helligdager, jeg håper det er byggeklosser du kan bruke. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 (endret) Jeg forsøker å finne første og siste virkedag. Jeg har ikke lør. søn. og helligdager i datorekken. Skissert blir det slik: =((100*("siste virkedag"-"første virkedag"))/"første virkedag")% Jeg prøver ikke å finne antall dager i hver måned, men den prosentvise stigningen fra en tabell med verdier. Dvs at Første og siste virkedag i datorekken har en sidekolonne med ulike tallverdier. Endret 11. juli 2016 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Ikke gjort i en håndvending eller med en enkel formel dette. Jeg ville laget en hjelpekolonne som merker lørdager og søndager (ja, jeg vet du har fjernet dem men det synes jeg er litt sårbart), og slår opp mot lista over bevegelige høytidsdager og merker disse også ved treff. Deretter minst og størst og antall datoer som ikke er merket. Og så har du tre trøblete dager som gjerne er halve virkedager; onsdag i påsken, julaften og nyttårsaften. De har kostet meg noen virkedager, for å si det sånn Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 Jeg har funnet ut hvordan man finner siste virkedag i måneden, så da får jeg vel bare improvisere siden første virkedag i neste måned blir dagen etter. Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Hei! I dette eksemplet har jeg laget en funksjon som heter NesteArbeidsDag(), hvor du sender med en dato som argument og får neste arbeidsdag i retur. Kanskje du kan bruke det til noe. http://www.excelguru.no/lage-en-datoserie-med-kun-arbeidsdager-uten-helger-og-helligdager/ Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå