AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Jeg har 120.000 kr i forbruksgjeld. Lånet var opprinnelig på 90.000 kr og ble tatt for 3,5 år siden og det har kun blitt betalt inn kanskje rundt 20-30.000 kr(?) på dette. Kanskje mer, kanskje mindre. Renta er på ca. 20% ca. Har ikke vært i jobb på 4 år, og har nesten ikke mottatt penger fra NAV heller, så har aldri hatt penger til å betale noe mer.. :/ Nå har jeg derimot fått tilbud fra min tante om å få 60.000 kr til å betale gjeld. Men vet ikke om jeg har lyst å betale inn 60.000 kr når jeg vet jeg ikke blir å klare å betale inn de siste 60.000 kr på kanskje mange år. Til den tid vil renta alene ha gjort beløpet til godt over 100.000 kr.. Så det jeg lurer på er om det er mulig å betale inn 60.000 kr til kreditor nå mot at resten av gjelda blir slettet? Eller er kreditorene vanligvis bestemt på at de skal ha hele kravet? Har hørt om folk som har fått slettet resten av gjelda hvis de betalte inn et visst beløp, dette hvis kravet hadde stått en stund. Noen med erfaringer rundt dette? Anonymous poster hash: 9d495...8ed Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Ring å snakk med de vel, når man ser på luksusfellen så virker det om at dette er mulig, men det er jo avhengig av du prater med det. Det verste som kan skje er at du får nei 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2016 Ring å snakk med de vel, når man ser på luksusfellen så virker det om at dette er mulig, men det er jo avhengig av du prater med det. Det verste som kan skje er at du får nei Ringer de ikke før jeg vet nøyaktig hva jeg skal si. Slike ting blir gjerne bestemt der og da av saksbehandler, og da gjelder det at man har tunga rett i munnen. Jeg skal vite at det faktisk er mulig, og at man ikke f.eks. er nødt å betale 80% av kravet opprinnelige beløp. Må vite hvordan det fungerer, og at det ikke kun er i særdeles spesielle tilfeller at det er greit at restgjeld blir slettet. Derfor spør jeg om andre her har erfaringer med slikt. Anonymous poster hash: 9d495...8ed Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Du bør som et minimum prate med kreditor, få dem med på en betalingsplan som det er realistisk at du klarer å holde. Du bør også snakke med nettopp NAV om de nå ikke betaler for deg eller gir deg mer støtte, så har de en rådgivningstjeneste for de som plages med gjeld. Snakk med dem før du snakker med kreditor. Uten at jeg har noen erfaring personlig, så ser jeg at det står rundt på nettet at det er mulig at dem ettergir deler av gjelden. Ingen garanti gitt, og jeg vil anta at du må tilby dem noe og overbevise dem om at den økonomiske situasjonen gjør kravet uhåndterlig. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2016 Du bør som et minimum prate med kreditor, få dem med på en betalingsplan som det er realistisk at du klarer å holde. Du bør også snakke med nettopp NAV om de nå ikke betaler for deg eller gir deg mer støtte, så har de en rådgivningstjeneste for de som plages med gjeld. Snakk med dem før du snakker med kreditor. Uten at jeg har noen erfaring personlig, så ser jeg at det står rundt på nettet at det er mulig at dem ettergir deler av gjelden. Ingen garanti gitt, og jeg vil anta at du må tilby dem noe og overbevise dem om at den økonomiske situasjonen gjør kravet uhåndterlig. Har hatt betalingsavtalte med kreditoren, men den ble brutt relativt kjapt fordi jeg ikke klarte å betale inn avdragene. Prøvde i ettertid på til en ny nedbetalingsplan, men siden jeg misligholdt den første så var de ikke villige til å inngå en ny en. Har også tidligere spurt om å få fryst renten, og da sa de bare bastant "Nei!" når jeg ringte. Nav betaler ikke gjeld, så det er bare å glemme. Vel, det finnes vel spesielle tilfeller, men jeg er sikkert ikke et spesielt tilfelle. Anonymous poster hash: 9d495...8ed Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 (endret) Kontakt ditt NAV-kontor og be om få snakke med en økonomisk rådgiver. Alle kommuner er pålagt å ha dette som en gratis tjeneste. De kan gi deg råd om hvordan du kan gå frem i dette tilfellet. Edit: De betaler ikke gjelden din, men kan gi deg råd om hvordan du kan ta tak i dette selv. Endret 10. juli 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2016 Kontakt ditt NAV-kontor og be om få snakke med en økonomisk rådgiver. Alle kommuner er pålagt å ha dette som en gratis tjeneste. De kan gi deg råd om hvordan du kan gå frem i dette tilfellet. Edit: De betaler ikke gjelden din, men kan gi deg råd om hvordan du kan ta tak i dette selv. Har vært i kontakt med en gjeldsrådgiver hos NAV mitt lokale NAV-kontor før, og der ble jeg bare bedt om å sette opp et budsjett og kontakte namsmann slik at de ikke trakk pengene jeg skulle ha til husleie. Rimelig ubrukelig. Dessuten er å plukke opp telefonen og forhandle, noe jeg kan greie selv. Jeg vil bare høre om erfaringer rundt dette og eventuelt hvor mange prosent av kravet de kan slette. Anonymous poster hash: 9d495...8ed Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Mitt tilbud hadde vært følgende... 60 000 kr nå og 1000 kr i måneden i 5 år, rentefritt... personlig synes jeg du har betalt nok renter. Jeg hadde sagt at uten den avtalen får jeg heller ikke de 60 000 kronene. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 De kan slette 100% hvis de vil. De du snakker med når du ringer er ikke "ekte" saksbehandlere. Det er telefonsupportfolk som ikke trenger utdannelse og de har kun myndighet til å si nei. Send et brev så er det folk som har myndighet til å ta skikkelige avgjørelser som ser på saken din Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Da lurer jeg bare på hvor du har inntekt fra da du sier du ikke får fra NAV... 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Det er ytterst sjelden man får slettet hovedstol på et forbrukslån som er så ferskt som tre og et halvt år. Kreditor vurderer slike forhold basert på hva sannsynligheten er for at de vil få mer penger. Hvis du er ung og med en usikker fremtid er sannsynligheten ikke dårlig for at de kan få mer. Husk at den du snakker med som oftest er inkassobyrået, og byrået har sjelden til aldri noen myndighet til å ettergi hovedstolen. Du må snakke med kreditor. 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Jeg hadde endel gjeld, noe tilsvarende TS hadde. Jeg hadde en arv som var på vei. Fortalte dem en liten løgn om at jeg muligens kunne dekket kravet fra kreditor ved et lån av noen i familien om dem fira litt på kravet. Det resulterte i at dem kutta halve kravet og jeg betalte. Umoralsk gjort av meg? Nei, jeg vill ikke si det.. Anonymous poster hash: e018a...cc0 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Ikke ment flåsete - men om det er så enkelt å bli kvitt gjelden - må jo alle andre som betaler hver mnd være helt idioter! 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Ikke ment flåsete - men om det er så enkelt å bli kvitt gjelden - må jo alle andre som betaler hver mnd være helt idioter! Har man en gjeld og tar kontakt med utlåner vil utlåner ta en vurdering for hvor stor sannsynlighet det er for at han får igjen pengene sine. Er sannsynligheten lav vil ofte utlåner gå med på en avtale om redusert innbetaling for å begrense tapet sitt. Ser utlåner at her blir det lett å hente igjen pengene sine (I feks bil, hus, lønnstrekk etc) blir redusert innbetaling sjeldent godkjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå