hean Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Kjøpt en næringseiendom og før møtet lurer jeg på om jeg skal registrere den på firmaet eller registrere den på meg selv. Målet er uansett i løpet av neste år å overføre eiendom og lån på firma men da må jeg vel betale mye gebyrer og slikt. Hvordan er det å registrere en eiendom på ett AS før det offentlig er AS-et sin eiendel? Eller... kan egentlig en eiendom kanskje bli firmaeiendom selv om lånet er privat? Mye rart jeg driver med... på forhånd takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Som regel AS for næringseiendom, og hvis dette er noe du planlegger å selge igjen bør du opprette et single-purpose AS (datterselskap av holdingselskap) som eier eiendommen. Dette lar deg selge eiendommen igjen senere uten dokumentavgift ved å selge aksjene i single-purpose ASet (aksjegevinst er skattefri når aksjene eies av et holdingselskap eller annet aksjeselskap). En eiendom kan eies av et aksjeselskap uten at aksjeselskapet også er låntaker for lånet som finansierer eiendommen. Hvis det er snakk om en eiendom du skal leie ut til privatpersoner (sekundærbolig), og du har færre enn fem utleieenheter, kan det være en skattemessig fordel å eie dette selv (skattebelastningen blir 25 % kapitalinntekt fremfor nærmere 48 % utbytte). Dette er forhold du bør ta opp med din regnskapsfører. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 (endret) Takker for svar. Kan du fortelle hvordan du kommer frem til nesten 48% utbytteskatt? (Edit: Skatt på skatt?) Ellers egentlig ingen plan om å ta ut penger fra firma bortsett fra den summen firma i utgangspunktet har lånt fra meg men ingen lønn eller utbytte, da vil jeg heller reinvestere pengene. Hvis jeg registrerer på bedrift med privat lån bli jo det i realiteten ett lån fra meg til firma, ikke sant? Grunnen til at jeg vil registrere eiendom på firma er å bygge opp firma samtidig som å få registrert lånet på firma etter hvert som frigjør meg fra lånet privat. Endret 11. juli 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
Sir Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Takker for svar. Kan du fortelle hvordan du kommer frem til nesten 48% utbytteskatt? (Edit: Skatt på skatt?) Ellers egentlig ingen plan om å ta ut penger fra firma bortsett fra den summen firma i utgangspunktet har lånt fra meg men ingen lønn eller utbytte, da vil jeg heller reinvestere pengene. Hvis jeg registrerer på bedrift med privat lån bli jo det i realiteten ett lån fra meg til firma, ikke sant? Grunnen til at jeg vil registrere eiendom på firma er å bygge opp firma samtidig som å få registrert lånet på firma etter hvert som frigjør meg fra lånet privat. 27% overskuddsskatt + 27% utbytteskatt om du skal ha utbytte. Ja det blir et lån fra deg til firma. Du vil nok ikke få lov av banken å overføre sikkerheten for lånet til firma før du har vist overskudd over noen år. Siden banken ikke vil kunne etterfølge krav på deg personlig må ASet tilfredsstille visse krav først. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Takker for svar. Kan du fortelle hvordan du kommer frem til nesten 48% utbytteskatt? (Edit: Skatt på skatt?) Ellers egentlig ingen plan om å ta ut penger fra firma bortsett fra den summen firma i utgangspunktet har lånt fra meg men ingen lønn eller utbytte, da vil jeg heller reinvestere pengene. Hvis jeg registrerer på bedrift med privat lån bli jo det i realiteten ett lån fra meg til firma, ikke sant? Grunnen til at jeg vil registrere eiendom på firma er å bygge opp firma samtidig som å få registrert lånet på firma etter hvert som frigjør meg fra lånet privat. I 2016: 25 % skatt på overskudd, deretter 25 % skatt på utbytte etter at utbyttet er oppjustert med en faktor på 1,15. Dersom du har overskudd på 100 blir resultat etter skatt 75, og hvis disse 75 deles ut som utbytte skal det betales 75 * 1,15 * 0,25 ~= 22 i utbytteskatt. Netto igjen til deg er 53, eller ca. 47 % skatt. (Det er her sett bort fra skjermingsrente.) Hvis selskapet kjøper eiendommen med penger selskapet har lånt fra deg er det et lån fra deg til selskapet. Hvis selskapet kjøper eiendommen men du betaler lånet, uten at du har noen særskilt avtale med selskapet, vil dette kunne karakteriseres som f.eks. innskudd av kapital eller et formløst lån. Hvordan dette klassifiseres får aksjemessig, regnskapsmessig, og skattemessig betydning. Her bør du ha en revisor på laget. Det blir ikke "automatisk" et lån fra deg til firmaet, og du kan banne på at Skatteetaten i alle fall ikke vil betrakte det som et lån uten at du har en låneavtale (dette forplikter aksjeloven vanligvis deg til å sette opp). Du bør slutte å snakke om "registrering", for det første fordi bruken av det begrepet impliserer proformaforhold, og for det andre fordi begrepet er flertydig og dermed åpner for usikkerhet. Ønsker du å overføre ansvaret for lånet til aksjeselskapet (overdra debitorposisjonen), eller ønsker du at aksjeselskapet skal overta det materielle finansieringsansvaret? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå