Venin Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 (endret) Jeg har en gammel skjenk jeg blant annet har en PC og TV-tuner i. Problemet er at det blir rimelig varmt inni der, slik at jeg må ha døren åpen. Jeg har derfor lyst til å montere på noen skapdører som jeg kutter ut midten fra, og kler med høyttalerstoff. Da kan jeg også putte inn noen høyttalere og ev. en sub. Jeg har ikke lyst til å ødelegge de eksisterende dørene, i tilfelle jeg vil ha den tilbake til gammel utseende en dag. Så jeg tenker det vil fungere bra med 3 kryssfinér-plater som skapdører, som ideelt sett åpnes horisontalt. Men jeg sliter med å finne en god løsning for hengsler/feste. Har dere noen forslag? Det blir neppe noe fint å ha dørene liggende utenpå ramma, så de bør være like langt inn som skyvedørene som er der nå. Endret 14. oktober 2016 av Venin Lenke til kommentar
HåvardGj Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 noen spesiell grunn til å endre på måten de åpnes på? ikea har hengsler som sikkert passer, men det kan hende du må sette på noen klosser på finer-platene der hengslene skal monteres. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 Hadde tenkt å ha høyttalerstoff rundt hele dørene, og da vil nok friksjonen mellom stoff og treverk ødelegge stoffet. Siden dørene skyves frem og tilbake mener jeg. IKEA sine dører er vel alltid utenpåliggende selve skapet, og det fungerer ikke i mitt tilfelle siden endene på skjenken er avrundet. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Jeg ser ikke problemet her? Er det ikke skillevegg med skyvedørene så det er ingen plass å feste hengslene til horisontale hengsler? Skal du ha skyvedører eller ikke? Endret 19. juli 2016 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
HåvardGj Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 det kan eventuelt gå an å lage platene litt mindre enn eksisterende dører, så lager du en bit til å gå ned i sporet som du fester under. (bare en idè ) Lenke til kommentar
Venin Skrevet 20. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg ser ikke problemet her? Er det ikke skillevegg med skyvedørene så det er ingen plass å feste hengslene til horisontale hengsler? Skal du ha skyvedører eller ikke? Hadde egentlig sett for meg at dørene hadde hengslene i ytterkantene og ikke i midten. Den vertikale plata i midten mellom dørene er ikke særlig solid heller. det kan eventuelt gå an å lage platene litt mindre enn eksisterende dører, så lager du en bit til å gå ned i sporet som du fester under. (bare en idè ) Now we're talking! Det der kan funke. Eventuelt mikse og trikse litt slik at bare nedre del av døra (sporet) ikke har høyttalerstoff. Da gjenstår det bare å finne en løsning for skapdøra der skuffene nå er. Jeg vil ikke ha en vanlig hengsel på den, for da vil den vel ligge utenpå den vertikale 'deleren' mellom skapdørene og skuffene. Døra der må være innfelt like langt inn som de andre to skyvedørene tenker jeg. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Endte opp med å frese ned kryssfinér-plater til å passe i skyve-sporet oppe, og kle dem inn i høyttalerstoff. Når jeg så fikk dem på plass for å teste, fant jeg ut at det egentlig var enklere å bare fjerne dem helt hvis jeg skulle gjøre noe i skapet, i stedet for å bruke dem som skyvedører. Så jeg har latt være å lage et spor nede. De sitter akkurat passe godt slik de er nå. Det samme egentlig med 'lokket' helt til høyre som erstatter skuffene. I stedet for dør så ble det et lokk, og det fungerer knall. Dytter øverst så spretter nedre del ut og jeg kan fjerne hele greia. Nå må jeg bare kjøpe noen passende høyttalere. Jeg måtte legge stoffet dobbelt for at det ikke skulle bli for gjennomsiktig, så jeg håper både varme og lyd slipper godt nok gjennom. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Flott! Og det beste av alt: Med den fargen på høytalerstoffet ser det nesten ut som et originalt "radiokabinett" fra 1950-1960-tallet! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Jeg har en gammel skjenk jeg blant annet har en PC og TV-tuner i. Problemet er at det blir rimelig varmt inni der, slik at jeg må ha døren åpen.Bare å kutte ut to hull bak, med en vifte som blåser inn i det ene og ut av det andre. Bonus hvis du klarer å koble enten inn- eller utluft direkte fra PCen og ut. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 15. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2016 Jeg har en gammel skjenk jeg blant annet har en PC og TV-tuner i. Problemet er at det blir rimelig varmt inni der, slik at jeg må ha døren åpen.Bare å kutte ut to hull bak, med en vifte som blåser inn i det ene og ut av det andre. Bonus hvis du klarer å koble enten inn- eller utluft direkte fra PCen og ut. Det er ikke mye plass mellom bakplate og vegg, men har vurdert den løsningen. Får se om jeg gidder. Nåværende PC er ganske liten, og kommer til å bli erstattet med en Intel NUC når de nye chipsetene kommer. Og da genererer den også mindre varme. Det som i dag genererer mest varme er tuneren fra Canal Digital. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Om det er smalt bak, tror jeg likevel at det vil funke med en vifte som trekker inn. Hull under er også en løsning. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 15. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2016 Ja, det er sant. Luft inn bakfra vil jo i teorien dytte ut varm luft gjennom høyttalerstoffet foran. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå