Gå til innhold

Bygge selv eller kjøpe ferdigbygget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kan du lage en handleliste ut av samme delene som er i en komplett pc og deretter sammenligne prisen. Det som er kjekt når en bygger selv er at en kan velge det en selv vil ha når det både kommer til kvalitet, ytelse og utseende. Om en skal bytte ut deler i en komplett pc blir det fort kostbart. 

Endret av otl
Lenke til kommentar

Komplett tar mellom ca 1-2.000,- ekstra for maskinene når de bygger dem + at de har litt overpriset unødvendigheter her og litt dårlige deler der. For like mye kraft som de har i en PC til 13.000,- så vil jeg anta at du kommer ned i ~11.000,- hvis du tar det billigste av noen deler du ikke får bedre ytelse av, f.eks. kabinett.

Fordelen med å kjøpe en ferdigpakke er at du bare sender inn hele skiten hvis noe ryker, men å feilsøke selv er ganske lett. De fleste som spør her fikser biffen når de får litt hjelp.

Edit; Overpriset er litt feil ord. De bruker noen ganger deler som er dyrere uten at det er nødvendig blir riktig :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

TS, ta en titt på denne videoen: 

Situasjonen i Norge er slett ikke ulik slik den er i Canada. Husk og at du ved å kjøpe ferdig pc har full garanti og reklamasjon, mens du ved å bygge selv i stor grad blir selvassurandør (altså, hver enkelt del har garanti og reklamasjon i seg selv, men hva om du f.eks. skulle komme til å miste grafikkortet ned på hovedkortet under montering...?). Og jeg vil bare ha sagt det at dersom du ønsker å bygge selv gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å kjøpe så billig kabinett som mulig. Kjøling, støy, ryddighet og hvor enkelt det er å bygge i, er det stor forskjell på, og de billigste kabinettene kommer ofte dårligst ut...
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en god del billige kabinetter og de har fungert helt toppers. Det var sant før i tiden at billige kabinetter var en del dårligere, men i dag så går det stort sett på design. De få gradene man kan spare på visse kabinetter er irrelevant for de fleste.

https://www.komplett.no/product/775801/datautstyr/kabinetterbarebone/midi-tower/cooler-master-cm-force-500-midi-tower#

http://www.guru3d.com/news-story/cooler-master-cm-force-500-for-39-99eur.html

Tullekoppen ;)

Edit< Men det der er jo bare 1 eksempel.... Ja, man trenger bare et kabinett :p

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

men hva om du f.eks. skulle komme til å miste grafikkortet ned på hovedkortet under montering...?). 

Tenk hvis en tråkker på ett bananskall når en bærer den ferdigbygde maskinen hjem, mister totalt kontroll og peiser den rett i bakken/veggen? Da sitter en der med nadda..  :tease:

Ting kan skje, men det mest kritiske med å bygge selv er vel å sette ned i cpu'en. Kjøpt deler nå, må vel begynne å nærme seg 15 år og aldri vært borti noe uhell av den typen. Angående den videoen stemmer vel kanskje det i absolutt den rimeligste klassen, men ikke i 13 000 kroners klassen (regner kun maskinen i det beløpet).

Lenke til kommentar

Sitter selv og angrer på at jeg bygde selv. Det er enkelt å bygge, men når PCen begynner å fuske så må man finne ut hvilken del som er skyld i problemene, demontere hele greia, og sende den delen inn til feilsøking enten hos leverandør eller produsent. For min del så har jeg varierende issues med flimrende skjermer og USB enheter som kobler seg til og fra når jeg tar på de. Det kan være hovedkort problemer, strømproblemer, GPU problemer, eller til og med en eller annen kortslutning mot kabinettet.

Hadde jeg kjøpt PCen fra Komplett hadde jeg bare sendt inn hele skiten og ventet på reparert PC :) Isteden blir det til at jeg ikke tør å kjøpe noen nye deler da jeg ikke vet hvilke som skaper trøbbel - kjøper jeg en ny GPU for å bli kvitt flimringen i skjermene så kan det tenkes at også den nye GPU'en blir skadet av en evt feil på strømforsyningen eller hovedkortet!

Long story short - kjøpt ferdig bygd, prisen er ikke så ulik, og du verden så mye bry man sparer seg for ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet du bruker mot selvbygging er jo for meg et meget bra argument for selvbygging. Hvis jeg har problemer med maskinen så finner jeg ut hva som er feil. Når jeg da er sikker i min sak hva som er feil oppretter jeg RMA på denne komponenten. Jeg kontakter salgssted (f.eks Komplett) og spør om jeg kan kjøpe en ny vare umiddelbart som jeg legger ut for fra egen lomme - hvorpå jeg ønsker pengene tilbake for varen jeg sender i retur. Dette er som regel ingen problem. 

På denne måten har man minimalt med nedetid på maskinen. RMA kan ta lang tid å behandle, og det er knotete å sende en hel maskin i posten. Hvis man kan feilsøke litt så er dette raskeste måte å utbedre en feil på.

Hvis man ikke er så flink med feilsøking så kan det jo være greit å kjøpe en komplett maskin. Det er "mindre styr" men det vil ta mye lenger tid å få maskinen opp å gå igjen hvis man er uheldig og får problemer.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt sant det Kyrre :) Slik PCen min oppfører seg nå så aner jeg ikke hvor jeg skal begynne. Det virker som det er noe rent elektrisk som er galt (tar jeg tak i joystick'en så kobler alle USB enheter seg av og på, dette ble fikset ved å bruke en USB hub). Problemet er at jeg ikke vet om dette skyldes hovedkortet eller PSU'en. Når jeg i tillegg har sporadiske blåskjermer under spilling, som ser ut til å stamme fra grafikkkortet om jeg skal stole på feilmeldingen, så er det ikke godt å vite hvor man skal begynne.

Har man ikke en liten haug med erstatningsdeler liggende så er feilsøking vanskelig, og for folk flest så vil jeg tro det er enklere å godta nedetiden som kreves for å sende inn hele boksen, kontra å håndtere RMA på enkeltkomponenter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...