Gå til innhold

Håpløs flyplass - Gardermoen


Anbefalte innlegg

Ser det. Men håndbagasje har begrenset størrelse og vekt.

Mekanismen går på bekostning av bagasjen du kan ta med.

Det er dumt at passasjerene må ha med egen i tillfelle de får gate 19. Bedre å få låne på flyplassen, eller bygge en smartere flyplass.

 

Ironien er jo at terminal 19 ble bygget når de startet på den nye og forbedrede terminalen, altså er det en del av å bygge en bedre flyplass. Men det ser ut til at den trengs etter den nye terminalen også, har jeg hørt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvorfor kan man ikke få til noe skikkelig måte i dette landet?

Det er kanskje heller det at vi får til veldig mye i dette landet, og at folk derfor reagerer ekstra kraftig når vi ikke gjør det.

 

 

 

Nei, det er gode subjektive observasjoner gjort av meg som ligger til grunn. Du skal få lov til å sette meg i en litt kritisk bås da. Men, når skikkelighet faktisk kan være det som sparer noen liv. F.eks. ordentlig skilting på veier og liknende, så mener jeg bestemt at det kan ha større betydning. Så mine subjektive observasjoner er til tider svært gode (innimellom).

 

:wee:

 

Se på engelskmenn, de er så skikkelige og ordentlige, overgår nesten alt det nordmenn "kan klare å koke opp". Se på tyskere. Kan sikkert ta for meg flere nasjoner, for på en hel del ting så slår slike nasjoner oss "langt ned i støvlene".

 

Vi har mye mangelfull skilting i Norge.

 

Vi har også mye sløve arbeidere. En dag så jeg en komme-inspektør. Han stoppet bilen. Satte opp ingen slik oppslagbar stor skiltrekant, Også klatret han helt ned i kommelokket. Her kunne biler kjørt hjulet nedi hullet og blitt sittende fast. Her kunne livet til arbeideren gått tapt ved at hode hans ble meiet av i det han klatret opp igjen. Han hadde sikkert lagt seg til en lytterutine. Men, hva med EL-bil, ja han kunne kanskje ha hørt hjulene rulle, men hva om det var motgående trafikk, f.eks. et par trailere samtidig som EL-bilen?

 

Slik latskap er ikke noe engangstilfelle som jeg har observert. Men det er eneste kumme-inspektør jeg har sett gjøre det slik så langt. Selvfølgelig finnes det en og annen idiot i andre land også. Så vi er nok ikke alene på akkurat det.

 

Men, det er så gjennomsyret dårlig her til lands med veilskilting og mye mye mere. Mye latskap, og dårlige planløsninger og rutiner.

 

Hadde virkelig gjennomtenkte terrorister slått til i Norge, så hadde vi sikkert vært svært sårbare. Nå er alle sårbare for terrorister da, så det står ikke på det. Men, selv etter ABB hendelsen, og selv nå i dag, så er det nok mye jævelskap terroristene kunne overrasket oss med. Simpelthen fordi vi er så sløve og har dårlige planløsninger og rutiner på ting. Se hvor mye planlegging som ligger bak terrorhandlingene. Det er ikke få observasjoner som foretas for å sikre seg et gjennomførbart opplegg.

 

Nå skjer jo ikke terror for ofte da. Men, hva med kriminelle som bruker sosial engineering. De kan oppnå mye vil jeg tro, ihvertfall her til lands hvor vi "er så sløve".  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Sendte SMS til legekontoret mitt i dag. Satt der en halvtime senere. Betalte ingenting. Selvfølgelig er det alltid mye som kan bli bedre i noe så komplekst som et samfunn, men vi har det ganske bra her i Norge. I et verre land hadde du hatt så mye å bekymre deg for at du ikke hadde lagt merke til dårlig skilting. Veiarbeidere som går og slenger finner du i alle verdenskroker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, når de ikke makter å sette opp skilting etter flere dager, eller kanskje også heller aldri på et vegendringsprosjekt. Hva vil du si om det da?

 

Et annet dilemma er at det ser ut til at nordmenn virker svært selvgode. Jeg tror den selvgodheten skaper en del problemer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Blir jo en formidabel oppgave å samle inn alle feil, for en enslig stakkar.

 

Jeg presenterer bare det åpenbare, etter å ha vært ferierende til en rekke forskjellige land, som gir meg en viss "kompetanse" til å vurdere større forskjeller.

 

På London Heathrow så løper de ansatte etter folk som glemmer å møte opp til gate for flyet. Her til lands så får man ta konsekvensene selv som flypassasjer. Jeg sier ikke at det er optimalt at flyplassansatte skal drive oppsøkende "virksomhet". Men, jeg tipper at det koster flyplassen eller flyselskapet mer å ikke yte den servicen. Sånn sett så har de sikkert gjort noen kvalifiserte beslutninger om at de skal tilby slikt noe.

 

Det blir riktignok oppropt i Norge også, det står vel ikke på det. Men, det er ikke alltid det blir hørt, eller at passasjer har mobilitet til å komme seg til gate hurtig nok.

 

Vegdesign. Store kostnader, stor flopp også.

 

Her forleden bevitnet jeg en semitrailer som hadde trøbbel, så den var kjørt til siden:

 

https://www.google.no/maps/@58.9191024,5.7020523,3a,75y,225h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sd71SR3XdJlSuX0eYDx_Ihw!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dd71SR3XdJlSuX0eYDx_Ihw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D392%26h%3D106%26yaw%3D225.58963%26pitch%3D0!7i13312!8i6656?hl=en

 

Dette er på en europavei, der man skulle forvente brede nok veiskuldre. Men nei. Det er to felt i samme retning. Hele det ene feltet ble forstyrret til full stopp. En kombinasjon av nysgjerrighet som ofte inntreffer og forsiktig forbikjøringskultur, gjorde at en mega kødannelse ble et faktum.

 

Hodeløs planlegging, når veien ikke kan ta til til side en semitrailer på en så tungt traffikert europavei.

 

 

Omtrent på samme punkt så avholdt politiet i sin tid en fartskontroll. Jeg kjørte 20 km/t over fartsgrensen da, noe jeg kanskje ikke burde være stolt av. Men, det går nå bedre å gjøre slikt på en motorvei enn på dårligere veier. Dessuten så kjører brorparten av alle trafikkanter der i 100 - 110 har jeg inntrykk av likevel. Det er den naturlige flyten.

 

Politiet angret nok på å ha utført dette eksperimentet. Ikke bare flasket det seg opp mye bil når alle skulle ned i 0 - 5 km/t før de fikk lov å kjøre videre. Men, jeg med min fart holdt faktisk på å meie politimannen med stopskilt i hånda ned. Det stod vel bare om meteren. Han vinket meg videre, fordi denne fartskontrolløvelsen var rene galskapen i bevegelse! Beklager at jeg brøt fartsgrensen. Politiet kunne kun gi bøter til de sykeste synderne.

 

 

Vegdesign 2:

Ikke klarer de å bygge vegfundament heller. Mange plasser så er grunnen under vegdekke så myk at vegen synker, og sprukket og nedsenkt asfalt blir et faktum.

 

Jeg sitter med følgende supersubjektive inntrykk. Om de kan legge veien over myr, så gjør de det! Uten nok aggregat som underlag.

 

ASFALT%20SKADER.JPG

 

D%C3%A5rlig%20asfalt%201VV06080714370608

Endret av G
Lenke til kommentar

Gardermoen er en helt utmerket flyplass! Jeg har sjelden bagasje og bruker aldri å være på plass tidligere enn 20 minutter før avgang, og da rekker jeg som regel å jobbe litt før jeg boarder. Innsjekk går som regel veldig fint, det kryr jo av selvbetjeningsmaskiner, og hvis du har bagasje slipper du å stå i kø mens folk roter frem billetten sin - for det er også selvbetjent! De er også effektive i sikkerthetskontrollen, det er svært sjeldent jeg har stått mer enn 15 minutter i kø. Etterhvert har jeg fått gullkort, men det hender jeg bruker den vanlige sikkerhetskontrollen fordi jeg taper tid på de 30 sekundene det tar å gå helt bort til fast track. 

 

Den eneste kritikken jeg kan være med på er mot politiet som underbemanner sine poster. Et lite triks (både i Norge og resten av EU): Du kan velge hvor du vil gå! Hvis det er kø på non-schengen går jeg alltid på EU og har aldri blitt stoppa eller sendt i den andre køen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du kommer i fra utlandet. Ihvertfall var det ikke gjort noen forbedring på dette, sist gang jeg benyttet Gardermoen. Så må du hente baggasjen av i Oslo, for så å sjekke den inn igjen.

 

Andre flyplasser som f.eks. Toronto, så må du også ta av baggasjen, men da dropper du den på et belteinntak igjen. Altså du slipper å møte i skranken hos Norwegian på Oslo og stå i kø for å få sendt kofferten din videre.

 

Mens, i mye av resten av verden så finnes noe så geniale ting som at koffert sendes helt fram til destinasjon uten at du så mye må røre den.

Lenke til kommentar

Mens, i mye av resten av verden så finnes noe så geniale ting som at koffert sendes helt fram til destinasjon uten at du så mye må røre den.

 

Det har ingenting med Gardermoen å gjøre, det er Norske regler som sier at en må gjennom tollen ved første "inngang" til landet. Dette er dog noe som skal endres og bagasjen skal etterhvert gå igjennom tollen selv etter hva jeg har forstått, på gardermoen. Men når det kommer er jeg usikker på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett like frustrerende. De som drifter Gardermoen burde jo for lengst ha greid å lobby'e seg til en lovendrig på det da. Slik at de får blide passasjerer.

 

Jeg er blitt en Gardermoen-boikotter. Og det forblir jeg nok også en stund etter at ting er blitt til det bedre. Eneste som kan lokke meg tilbake er dritbillige flybilletter. Men, helst ikke før alt er kommet i orden først da.

 

Gardermoen er også eneste flyplass hvor vi oppdaget ansatte-tyveri i fra koffert. Kan like gjerne ha skjedd i Las Palmas, Gran Canaria, Spania da. Det vet jeg vel lite om. Gardermoen var mellomdestinasjon. Og slike tyverier er ikke tillitsvekkende. Det ble politianmeldt og reiseforsikringsordnet opp i. Slik at noen ihvertfall har blitt gitt anledning til å gjøre forbedringer på sine ansatte enten det er nordmenn eller spanjoler som stod bak. Tyveriet skjedde altså før koffert nådde avhentingsbåndet i der de reisende kan ferdes og gjøre sine tyverier igjen.

 

Vi var to stykk som hadde haukeblikk etter koffertene våre, slik at de ikke fikk tatt seg en ekstra runde over karusellbåndet.

 

Gardermoen har vel vært et notorisk tyveriutsatt sted. Såsom også fra de ansatte, det sverger jeg på (kan være en stakkars spanjol som nevnt)! Men det blir ikke min bevisbyrde!

Endret av G
Lenke til kommentar

Uansett like frustrerende. De som drifter Gardermoen burde jo for lengst ha greid å lobby'e seg til en lovendrig på det da. Slik at de får blide passasjerer.

 

 

Det er jo noe som skal endres på som nevnt... Så det er liksom ikke vits å klage mer over dette nå.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det kan man. Dersom endringen ikke har trådt i kraft, så blir Gardermoen og Norge ei sinke. Tror ikke det går innover folk, at dette ikke kan få skje fort nok. Hvor mange Gardermoen-boikottere vil dere ha da?

 

Og hva med å legge til rette for turismen? Har med selvsyn sett folk som ikke visste at de måtte ta av koffertene i Oslo før de reiste videre. Vi var hyggelige å informere dem (et enkelt par, vi reiste sammen med), og de trodde oss nesten ikke når vi fortalte dem om tilstanden (her til lands da, siden du lovinformerte meg). Det er ikke alltid de flyvertinnene som man forlater i flykabinen er like opplysende, eller at de blir hørt. Tydeligvis. Om Gardermoen vil ha livets rett, så må de ordne opp. I mellomtiden så kunne de hatt noen ansatte ved hver gate som også informerte de som ankommer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo, det kan man. Dersom endringen ikke har trådt i kraft, så blir Gardermoen og Norge ei sinke. Tror ikke det går innover folk, at dette ikke kan få skje fort nok. Hvor mange Gardermoen-boikottere vil dere ha da?

 

Og hva med å legge til rette for turismen? Har med selvsyn sett folk som ikke visste at de måtte ta av koffertene i Oslo før de reiste videre. Vi var hyggelige å informere dem (et enkelt par, vi reiste sammen med), og de trodde oss nesten ikke når vi fortalte dem om tilstanden (her til lands da, siden du lovinformerte meg). Det er ikke alltid de flyvertinnene som man forlater i flykabinen er like opplysende, eller at de blir hørt. Tydeligvis. Om Gardermoen vil ha livets rett, så må de ordne opp. I mellomtiden så kunne de hatt noen ansatte ved hver gate som også informerte de som ankommer.

 

Virker å være godt i gang, ref: http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/automatisk-tollsjekk-raskere-transfer/a/23499858/

 

Til rette? det går på PA anlegget hele dagen og det er lassevis av info hengende rundt og på skjermene. Overrasket at folk ikke får det med seg. Det er ett forbanna mas der borte.. 

Lenke til kommentar

Takker for info:

 

 

 

Gardermoen er nærmest blitt et hatobjekt for flyreisende i andre deler av landet, som tvinges innom Oslo Lufthavn hver gang de skal på utenlandstur. Bakgrunnen er nettopp den tungvinte tollbehandlingen.

 

 

På kornet.

 

Har et annet vennepar som også skygger unna Gardermoen så ofte de bare kan. Sannheten er at man IKKE alltid tvinges til å bruke Gardermoen. Det er bare sløvhet, uvitenhet og evt. dersom du fremdeles benytter reisebyrå at Gardermoen bare velges for deg uten noen særlig videre medbestemmelsesmulighet som synliggjøres ihvertfall.

 

Neste gang jeg skal vestover, så blir ikke London Heathrow valgt en gang. Og ihvertfall ikke Gardermoen. Har funnet en annen gylden mellomdestinasjon, som jeg har testet ut en gang allerede. Den var en stor lettelse. Så nå slipper vi 5 - 6 timer venting på at neste fly skal gå på Heathrow også. Vinn-vinn-vinn.

 

Som sagt "September er lenge å vente". Min ferie blir sent. Altså i fra sent i August, så da er brorparten av denne sommeren ikke innenfor, selv for de som ferierer sent. "To bad" - for Gardermoen ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...