Gå til innhold

Politikere og byråkrater ønsker å fjerne parkeringsplasser og biler fra Oslo sentrum - men velger å gjøre unntak for dem selv


Anbefalte innlegg

Politikerne i Oslo ønsker å gjøre byen bilfri. Mens de samtidig freder seg selv og gir hverandre gratis parkering i Rådhusets kjeller.

 

Bør ikke politikerne gå frem som et godt eksempel og være de første som fjerner sine egne parkeringsplasser? Eller la alle nyte godt av samme godene som dem selv? Det virker heller som at man skal gjøre som de sier, ikke som de gjør.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke typisk at alle som er mot regimet du jour mener at politikerne bør gå foran med et godt eksempel (det vil si, at politikerne alltid bør måles opp mot den strengeste standarden de setter for andre), fremfor å analysere politikernes opptreden opp mot den standarden de setter for andre i sammenlignbar situasjon?

 

Politikerne i Oslo har - så langt - ikke ytret noe ønske om å forby arbeidsgivere å tilby ansatte parkering (gratis eller betalt) der dette er et utslag av tjenestlig behov. Det er denne standarden jeg mener de må måles opp mot, for det er det kriteriet som brukes (med forbehold for at ordlyden i tildelingsreglementet er forskjellig) for å vurdere hvem som får parkeringsplass på Rådhuset.

 

For min del mener jeg byrådet går for langt, og at det må skilles mellom godstransport og persontransport. Men at kommunen som arbeidsgiver forbeholder seg retten til å la ansatte disponere parkering synes jeg er uproblematisk.

 

Det er et større irritasjonsmoment for meg at gratis parkering i Oslo sentrum ikke fordelsbeskattes på lik linje med andre fordeler man får fra arbeidsgiver. Sponser arbeidsgiver deg med årskort på kollektivtransport i Oslo betyr det en skatteregning på to og et halvt tusen kroner. Sponser arbeidsgiver deg med gratis parkering blir skatteregningen (for dette - arbeidsgiver kan ikke gi kilometergodtgjørelse for reisen til og fra jobb skattefritt) null.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei!

 

Forstår hvor du kommer fra, men 29 parkeringsplasser er fryktelig lite på så mange hundre mennesker som jobber på Rådhuset. Gode 90% av oss som jobber eller har jobbet der reiser kollektivt til jobb. Jeg syns også det er positivt at ordføreren kommer med egen bil i stedet for å bruke penger på rep.biler når hun skal ut på oppdrag.

 

For ordens skyld jobber jeg ikke på Rådhuset lenger og er ikke medlem i et av byrådspartiene. 

 

krikkert forklarer resten veldig godt. 

Lenke til kommentar

Det er et større irritasjonsmoment for meg at gratis parkering i Oslo sentrum ikke fordelsbeskattes på lik linje med andre fordeler man får fra arbeidsgiver. Sponser arbeidsgiver deg med årskort på kollektivtransport i Oslo betyr det en skatteregning på to og et halvt tusen kroner. Sponser arbeidsgiver deg med gratis parkering blir skatteregningen (for dette - arbeidsgiver kan ikke gi kilometergodtgjørelse for reisen til og fra jobb skattefritt) null.

Pussig, jeg hadde trolig blitt mer irritert over den fordelsbeskattningen som jeg personlig måtte betale, enn faktum at andre får noen fordeler som de ikke må betale skatt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en tullete artikkel kun skapt for å skape negative holdninger mot byrådet/politikere. Dette er suppe på spiker.

 

Som det står i artikkelen, så fjernes mye gateparkering:

..for å gi plass til sykler og mer gangbart uteliv og underholdning.

Er det mange busser/sykler som kjører gjennom rådhusgarasjen, og som de parkerte bilene da er i veien for?

Er det mye uteliv og underholdning i rådhusgarasjen?

Lenke til kommentar

 

Pussig, jeg hadde trolig blitt mer irritert over den fordelsbeskattningen som jeg personlig måtte betale, enn faktum at andre får noen fordeler som de ikke må betale skatt på.

 

Personlig beskattes jeg ikke for noen av delene, siden jeg bor 20 minutter til fots fra arbeidsplassen min. Derfor har jeg ingen personlig reisebeskatningsirritasjon, og kan dedikere irritasjonen min til uhensiktsmessig skjevhet i skattesystemet på dette punktet i stedet.

 

Men jeg tror ikke vi kan ha en fruktbar diskusjon rundt dette temaet. En forutsetning for fruktbar diskusjon er at man kan være enig i grunnleggende forutsetninger, som for eksempel at man skal ha et skattesystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg tror ikke vi kan ha en fruktbar diskusjon rundt dette temaet. En forutsetning for fruktbar diskusjon er at man kan være enig i grunnleggende forutsetninger, som for eksempel at man skal ha et skattesystem.

Mulig du har rett, selv om jeg tror forutsettningen for en fruktbar diskusjon er at man er uenige.

 

Dog, diskusjonen om skattesysteme-t/r faller litt utenfor denne trådens emne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...