Gå til innhold

Hvordan gjøre voksen hund renslig?

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen her inne kan hjelpe meg. Jeg har hatt en Engelsk setter tispe i litt over et år nå. Fikk henne i Mai 2015. Er veldig fornøyd med henne med nesten alt, bortsett fra at hun fortsatt ikke har lært seg å være renslig inne. Hun både tisser og gjør fra seg inne, av og til rett etter at hun har vært ute. Jeg har prøvd å følge flere råd som jeg har fått fra andre hundeeiere og til og med dyrlegen som eks. å belønne henne når hun først gjør fra seg ute osv. Jeg har til og med vært hos dyrlegen med henne og sjekket henne for noen form for blæreproblemer, men alt ser ut til å være i skjønneste orden helsemessig. Dette problemet er spessielt frustrerende når hun gjør det rett etter eks. en langtur da hun til og med ser ut til å vite at hun gjør noenting galt. Det har gått så langt nå at vi har vært nødt til å skifte ut deler av gulvet i huset vårt da det har fått synlige råteskader. Hvis hun fortsetter med dette så vet jeg desverre ikke hvor lønnsomt det var å skifte ut gulvet da vi mest sannsynlig må skifte det ut igjen om et års tid. Håper noen her inne kan hjelpe meg.

Frustrert hundeeier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Hunden forstår ikke at den har gjort noe galt. Hunder ingen som helst forståelse av vår moral eller våre retningslinjer. 

Ellers ville jeg rett og slett behandlet hunden som valp - ta den ut i hagen (i bånd) når den har spist, sovet, drukket og ellers ser ut til å begynne å snuse i krokene. Du kan også gjøre det sånn at den aktiviteten hun liker å gjøre (tur, lek, mat osv) får hun gjøre etter hun har tisset/gjort fra seg i hagen. Sånn at hun ikke erfarer at tissing ute = rett inn og ligge i ro/være kjedelig.

Uhell inne forbigås i stillhet. Følg med og ta henne ut ofte. I bånd på samme sted i hagen. 

Lenke til kommentar

Grunnen til at hunden "vet at den har gjort noe galt" er fordi den leser vår reaksjon. Den kobler ikke dette sammen, men reagerer på din oppførsel. Veldig enig i han over.

Følg med på hunden på tur. Gjør hun fra seg når dere er ute eller venter hun til dere kommer inn? I hvilke sammenhenger skjer det? Prøv å finn et mønster.  

Lenke til kommentar

Grunnen til at hunden "vet at den har gjort noe galt" er fordi den leser vår reaksjon. Den kobler ikke dette sammen, men reagerer på din oppførsel. Veldig enig i han over.

Følg med på hunden på tur. Gjør hun fra seg når dere er ute eller venter hun til dere kommer inn? I hvilke sammenhenger skjer det? Prøv å finn et mønster.  

Hun venter i de aller fleste tilfeller til vi kommer inn, selv når vi har vært på langtur i flere timer. Takk for tipsene så langt, men disse har vi allerede prøvd i flere mnd da det normalt sett er slik man lærer hunder til å bli renslige. Hun får alltid belønning etter å ha gjort det ute slik at hun forstår at det er det som er riktig. Vi har hatt hund i over 15 år (den samme rasen), men aldri slitt med dette problemet tidligere.

Lenke til kommentar

For det første: Hunden forstår ikke at den har gjort noe galt. Hunder ingen som helst forståelse av vår moral eller våre retningslinjer. 

Ellers ville jeg rett og slett behandlet hunden som valp - ta den ut i hagen (i bånd) når den har spist, sovet, drukket og ellers ser ut til å begynne å snuse i krokene. Du kan også gjøre det sånn at den aktiviteten hun liker å gjøre (tur, lek, mat osv) får hun gjøre etter hun har tisset/gjort fra seg i hagen. Sånn at hun ikke erfarer at tissing ute = rett inn og ligge i ro/være kjedelig.

Uhell inne forbigås i stillhet. Følg med og ta henne ut ofte. I bånd på samme sted i hagen. 

Takk for svar! Vi tar henne selvfølgelig med ut rett etter at hun har våknet/ spist og drukket, og hun får selvfølgelig godbit hvis hun gjør det ute, men det ser ikke ut til at det utgjør noen forskjell så langt. Vi har hatt hund og valper i 15 år allerede, men aldri slitt med dette problemet tidligere. Skal likevel prøve å følge rådet ditt med å belønne henne med tur og lek hvis hun er flink nok til og gjøre fra seg ute :) Krysser fingrene for at det funker!

Lenke til kommentar

Er det en fast plass i huset hun gjør fra seg? I så fall kan det jo virke som hun har fått det for seg at det er her det skal skje - om så, har dere mulighet til å blokkere den delen av huset fra henne?

Om det er gått såpass langt at det er snakk om råteskader så er det vel sannsynlig at det også ligger en del lukt der som hun tolker som et 'toalettområde'.

Lenke til kommentar

Jeg ser på min hund at hun har bestemte plasser i løypa der hun gjør fra seg. Og at hun gjerne holder seg til vi kommer til en av disse plassene. Det kan jo være det din hund gjør? Hvis hun gjør fra seg nesten med en gang dere kommer hjem? Du sier dere gjør med henne som med en valp. Prøver dere da å ta henne ut igjen med en gang etter dere har kommet hjem? Altså, om hun "sparer" seg til dere er hjemme igjen, så bør hun være god og klar når dere nærmer dere hjemme. Ta henne med inn som om turen er over, og ta henne så med ut igjen nærmest med en gang før hun rekker å gjøre fra seg inne.

Ellers når en hund ser litt "nervøst" på eier når den gjør fra seg, så er det fordi den er i en "sårbar" posisjon. Da ser den til sin trygghet. Om den får kjeft, eller opplever negativitet når den gjør fra seg. Så bekrefter man at posisjonen den er i er forbundet med "fare". Som Tabris sier over her, så må man ikke gjøre noe vesen av disse uhellene.

Om det er en bestemt plass inne hun som regel gjør fra seg, så kan dere kanskje kjøpe, eller be om kapp med linoleumsgulv hos teppebutikk å legge på denne eller disse plassene mens dere fremdeles trener henne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...