Gå til innhold

Har en 6.5 år gamel PC. Lurer på om jeg skal oppgradere eller kjøpe ny.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal skaffe ny maskin til WoW Legion, men siden jeg ikke gamer så mye som før prøver jeg å holde kostnaden så lav som mulig. Jeg har lest meg opp litt de siste ukene og sett på maskiner / sett på komponenter jeg kan bygge med, men jeg sliter med å komme under 10 000. Jeg kan i værste fall unne meg å bruke 12 000, men jo mindre jeg bruker jo mer fornøyd blir kona. Pluss at jeg synes det er unødvendig å bruke så veldig mye på ny maskin når jeg tross alt ikke gamer så mye lengre. Så derfor - jo billigere jo bedre! Men jeg vil kjøre Legion på minst high i 1080p.

Det som slo meg var at jeg kanskje kunne bruke noe av det som er i den gamle maskina mi. Men jeg har ikke fulgt med på dette her siden jeg kjøpte den for 6.5 år siden, så jeg aner ikke om ting fortsatt er kompatible. Skjermkort og prosessor må nok uansett byttes, og som en konsekvens av det også hovedkort og RAM. Men alt det andre er jeg usikker på. Kan spare mye dersom jeg kun trenger de fire. (Ser dog for meg at jeg kanskje uansett vil ha ny SSD for å få litt større plass og fordi nyere disker har ca dobbelt så rask lesehastighet.)

Har i utgangspunktet ikke noe behov for overclocking, men dersom det uten alt for mye styr kan gi meg mye mer valutta for pengene så er det mulig jeg prøver meg litt.

Her er det jeg har i maskina idag:

PSU: Chieftec Super Series 750W PSU

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156

Prosessor: Intel® Core™ i5-750

RAM: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9 (Har i ettertid utvidet til 8GB)

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

HDD: Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB

SSD: Intel X25-M SSD 80GB 2,5"

Endret av Bojah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort er helt klart første prioritert, så kommer vel cpu og hovedkort.

Da burde du ha haswell\ivyrbridge i mistefall.

Sjekk bruktmarkedet.

LGA 1155 er ofte vanskelig å få tak i hovedkort.

men lga 1150 kan jo alltids vurderes så slipper du å bytte ram? Men 16 GB er fint i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare for å ta et kjappt eksempel på en helt grei maskin;

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-rx-480-edition/11143#!tab:extra

Der kan du spare inn noen hundrelapper på mus/ tastatur

En tusenlapp på kabinett, dette er bra nok https://www.komplett.no/product/775801/datautstyr/kabinetterbarebone/midi-tower/cooler-master-cm-force-500-midi-tower

Hvertfall en tusenlapp de tar for å bygge den

Antagelig litt her og litt der

Bør ha litt bedre PSU enn den på Komplett eksempelet.

Da får du en god maskin for ~10.000,- men 1060 er rett rundt hjørnet så jeg ville muligens ventet på det.

Lenke til kommentar

Rimelig identisk med min rigg. 
Etter å ha kiket meg litt rundt fant jeg ut det var best å kjøpe alt nytt, selv om kabinett kunne blitt videreført.
Syntes kabinettet er litt i største laget og litt lite støydempet (har så og si samme kabinett som deg). 
Men det er nå min mening. Om jeg finner ei fin løsning på det tenkte jeg bruke gamle PC'en til enten server eller stuepc. 
Det var også en av grunnene til å kjøpe alt nytt

Lenke til kommentar

Høres ut som om det ikke er så veldig mye å hente fra den gamle maskina. Hva med PSU? Det eneste jeg skjønner av PSU specs er 750W, og det er jo relativt høyt og burde være nok i en ny maskin med f.eks. i5 og RX 480?

Lenke til kommentar

Høres ut som om det ikke er så veldig mye å hente fra den gamle maskina. Hva med PSU? Det eneste jeg skjønner av PSU specs er 750W, og det er jo relativt høyt og burde være nok i en ny maskin med f.eks. i5 og RX 480?

Ville ikke satset ny hardware på ett såpass gammelt og relativt ukjent merke av psu.

Kjøp et kvalitets psu med 80 Plus Gold/platinum/titanium rating. 

(corsair rmi og coolermaster v seriene gir mye for pengene. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...