Gå til innhold

Å følge en religion

Anbefalte innlegg

Her er det sikkert mange som har helt sin egne måte å følge sin religion på. Jeg etterspør deres tanker rundt hva som overbeviste dere om at akkurat deres religion er den rette å følge. Hva er det som gjør at historien om deres gudommelige figur føles så overbevisende fremfor de andre alternative religionene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Min religion har ingen metafysiske påstander som man må tro på - den setter bare spørsmål ved erfaringen ved å leve og diagnostiserer en kur for lidelsene som naturlig følger det  faktum at man er født. Den gir en metode for å etterforske saken, og når man så har fått de bevisene man trenger er det ikke så mye å diskutere lengre

Så det handler ikke om tro - det handler om å se nærmere på det som faktisk er her og nå, og så våkne opp fra den drømmetilstanden vi går rundt i til vanlig og som vi kaller den virkelige verden

Lenke til kommentar

Jeg valgte å tro på ateisme fordi religion er å tro på noe som ikke kan bevises, mens ateisme er å vite noe ved hjelp av vitenskapelig metode, som er den eneste måten vi kan vite noe sikkert på, noe vi vet helt sikkert. F.eks. vet vi at vi opphører vår eksistens når vi dør, dette er vitenskapelig bevist fordi vitenskapen aldri har bevist noe annet. En annen grunn er at jeg hater tanken om å være moralsk ansvarlig for mine handlinger. Godt og vondt eksisterer ikke, dessuten er gud og religioner ekstremt ondskapsfulle, hvis gud eksisterte ville han aldri gitt mennesker fri vilje slik at de kunne gjøre noe ondskapsfullt, så det at mennesker gjør onde ting beviser at gud må være ond, om det fantes en gud, noe det selvsagt ikke gjør. Vitenskap har bevist at gud ikke eksisterer, Yuri Gagarin kunne melde at han ikke observerte noen gud i da han var i verdensrommet, så det er absolutt ingen grunn til å tro at det skulle eksistere noen gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vitenskap har bevist at gud ikke eksisterer, Yuri Gagarin kunne melde at han ikke observerte noen gud i da han var i verdensrommet, så det er absolutt ingen grunn til å tro at det skulle eksistere noen gud.

Hadde Gagarin teke eit steg ut av romkapselen sin utan oksygen, ville han raskt få møte Gud. Det er også berre tull at det er ein motsetnad mellom kristen tru og vitskap eller at vitskapen har motbevist Gud. Vitskapen seier berre noko om kva vi empirisk veit her og no, den er dynamisk og forandrar seg heile tida. Bibelen på den andre sida er evig og tidlaus, den går aldri ut på dato. Det er mange ting Bibelen ikkje seier noko om, og då er vitskapen nyttig å ha. Bibelen og vitskapen utfyller kvarandre på ein god måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vitenskap har bevist at gud ikke eksisterer, Yuri Gagarin kunne melde at han ikke observerte noen gud i da han var i verdensrommet, så det er absolutt ingen grunn til å tro at det skulle eksistere noen gud.

Hadde Gagarin teke eit steg ut av romkapselen sin utan oksygen, ville han raskt få møte Gud. Det er også berre tull at det er ein motsetnad mellom kristen tru og vitskap eller at vitskapen har motbevist Gud. Vitskapen seier berre noko om kva vi empirisk veit her og no, den er dynamisk og forandrar seg heile tida. Bibelen på den andre sida er evig og tidlaus, den går aldri ut på dato. Det er mange ting Bibelen ikkje seier noko om, og då er vitskapen nyttig å ha. Bibelen og vitskapen utfyller kvarandre på ein god måte.

Sarkasme mister  ;)

Lenke til kommentar

Jeg følger humanismen/ateismen fordi du slipper å fokusere på 2000 år gamle ting, som har lite med dagens samfunn å gjøre. Humanismen sier også noe om grunnleggende respekt ovenfor andre mennesker, noe også mange religiøse mennesker kunne trengt en innføring i.. 

Jeg tror på et liv før døden ;)

(Har ingenting med guder å gjøre da :p )

Endret av Wilding
Lenke til kommentar

I motsettning til kristne hvis foreldre var religiøse, og derfor ikke lot dem velge selv?

Ja, det er et kjent fenomen at religiøse som får barn hjernevasker barnet sitt fra tidlig alder.

Burde gå under barnemishandling spør du meg.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er kristen fordi foreldrene mine var det og fordi jeg er vokst opp i den kulturen... Hmm.. nei, ikke helt.

Litt morsomt når det er ateistene som tror på bakgrunn av en genetisk feilslutning de ofte er så flinke til å kritisere andre for.

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke på noen guder, men noen mennesker tror at [sett inn et av kristendommenes svar her] 

Noen andre tror at [sett inn islam's svar, jødenes svar, hinduistenes svar, buddhistenes svar her] 

Før så trodde ganske mange at [sett inn det norrøne svaret, Inka, greske og egyptiske svaret her] og noen tror fortsatt på det.

Personlig så tror jeg at [sett inn ditt eget syn her] 

Det er tusenvis av andre religioner også som folk tror på, men ennå så lenge så finnes det ikke bevis for noen av dem. Det er opp til deg å bedømme hva som virker fornuftig og hva som virker riktig. Du kan tro på en av dem, flere av dem, alle sammen eller ingen av dem.

"Stop indoctrinating atheism!"

fire-icon.gif

Whoosh..

3022630800000578-3397827-Penny_Incorvaia

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3397827/Adorable-moment-baby-says-grace-family-round-dinner-table.html

Lenke til kommentar

Noe ateister (ikke-religiøse) selvsagt ikke gjør. ;)

Hjernevasket til å ikke tro på noe? Alle er født ateister. Fravær av tro er jo utgangspunktet vi alle starter med.

Den dagen ateister begynner å fortelle små barn at de kommer til å brenne i all evighet i helvetesild om de ikke forblir ateister så skal de få barnemishandlingsstempel fra meg de også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...