innlærer Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Hei alle sammen! Sannsynligvis vil dette være et spørsmål på barnehagenivå for dere som har norsk som morsmål, men for en innlærer som meg er det litt forvirrende. Hvordan bør man uttale tittelen til Alexander Kiellands roman Garman & Worse? Det er særlig det andre "leddet" jeg lurer på her, altså etternavnet Worse. Det eneste jeg vet er at det ikke burde uttales som det engelske ordet for værre. Samtidig når jeg prøver å si det på et mer eller mindre intuitivt vis, dvs. i retning av /våʃə/, høres det helt galt ut. Kan noen hjelpe? Med vennlig hilsen, Innlæreren Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Helt enkelt vårrsə, Få med r'en, ikke la det gli over i den dialektale ʃ. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 – ... Garman & Vosje ....– Det uttales Vårrsje.– Å ja, når jeg gikk på skolen og uttalte det som engelsk «worse» ble jeg korrigert til Vosje.– Ja, men det er ikke helt korrekt, det er Vårrsje.– Vosje er jo ikke så langt ifra, da. It could have been worse. Lenke til kommentar
innlærer Skrevet 10. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2016 Tusen takk til dere Vox_populi og Emancipate! 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Mest takk til vox_populi, da. Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Helt enkelt vårrsə, Få med r'en, ikke la det gli over i den dialektale ʃ. Hei! Jeg trodde at alle norsktalende med sin rulle-r skulde uttale navnet med den ''dialektale'' sj-lyden, og d.v.s. sannsynligvis de fleste nordmenn(?) Kun folkene med den skarre-R skulde ikke (kunne) realisere sj-lyden. Er det ikke saa? Endret 17. august 2017 av Audhumbla Lenke til kommentar
MKap Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Helt enkelt vårrsə, Få med r'en, ikke la det gli over i den dialektale ʃ. Hei! Jeg trodde at alle norsktalende med sin rulle-r skulde uttale navnet med den ''dialektale'' sj-lyden, og d.v.s. sannsynligvis de fleste nordmenn(?) Kun folkene med den skarre-R skulde ikke (kunne) realisere sj-lyden. Er det ikke saa? Det er omdiskutert i hvor stor grad dette bør regnes som standard uttale. Selv oppfordrer jeg alltid personer som lærer norsk til å uttale 'rs' skikkelig, men i en del dialekter høres dette fort litt stivt ut (dog ikke noe man bør tenke på hvis man har utenlandsk aksent) Forøvrig hadde Kielland selv antagelig skarre-R. 2 Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Jeg lærte m.ann. av boken LEARN NORWEGIAN av Sverre Klouman og deri var den retroflekse uttale av ''rs'' angiven som standard, såvidt jeg minnes. Og desuten i hver annen lærebok jeg har kiket inni. Innspillingene til bøkene mine var alltid laget av Oslo-folk. Og der er den sj-lyden allom enerådende, ikke sant? Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Helt enkelt vårrsə, Få med r'en, ikke la det gli over i den dialektale ʃ. Hei! Jeg trodde at alle norsktalende med sin rulle-r skulde uttale navnet med den ''dialektale'' sj-lyden, og d.v.s. sannsynligvis de fleste nordmenn(?) Kun folkene med den skarre-R skulde ikke (kunne) realisere sj-lyden. Er det ikke saa? Det er omdiskutert i hvor stor grad dette bør regnes som standard uttale. Selv oppfordrer jeg alltid personer som lærer norsk til å uttale 'rs' skikkelig, men i en del dialekter høres dette fort litt stivt ut (dog ikke noe man bør tenke på hvis man har utenlandsk aksent) Forøvrig hadde Kielland selv antagelig skarre-R. Mener De å sige at der er folk med sin rulle-r som uttaler ''rs'' skikkelig, d.v.s.''r'' en ''s'' for sig? Da bliver det en hård uttale, kanskje. Jeg hadde alltid trodd at kun de skarrende gjorde det (kunde gjøre det). Endret 18. august 2017 av Audhumbla Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 OK, og hvis man vilde lese nynorsk, føles det da mere naturlig og flott med r-s eller med sj? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Mener De å sige at der er folk med sin rulle-r som uttaler ''rs'' skikkelig, d.v.s.''r'' en ''s'' for sig? Javisst! 1 Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Mener De å sige at der er folk med sin rulle-r som uttaler ''rs'' skikkelig, d.v.s.''r'' en ''s'' for sig? Javisst! Godt å vite. Skulde De kanskje kunne nevne et område hvor dette forekommer som typisk? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Sunnmøre er veldig tydelig. Og så mitt distrikt: Setesdal og det egentlige Telemark. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå