Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan en clean install av Win 10 være en løsning? (mer mas fra meg)

Anbefalte innlegg

nå har jeg maset en del på forumet her i det siste føler jeg, men må mase litt til.

Jeg har en relativt ny pc på ca 1 år (bortsett fra gtx 1080)

Intel i5 4690k

Gigabyte gaming 3 z97 1150 HK

Msi gaming x 1080

corsair vengeance ddr3 16gb minne

Crucial MX100 256GB SSD for windows

Seagate Desktop HDD 1TB 7200RPM

Corsair RM850 850W Psu

Jeg er vel ikke helt på bærtur om jeg enda kaller dette for en ganske high-end pc for gaming, men i det siste har jeg begynt å oppleve frame drops i flere spill. Jeg ligger for det meste stabilt i høy fps(70+) i alle spill, men innimellom ramler den ned i 20-30 frames i noen sekunder. spillene som jeg har opplevd dette i er hovedsaklig Rocket league, Overwatch og Gta V.

I Rocket league ligger jeg vanligvis stabilt på 144fps, men ramler ned i 20 frames helt plutselig, både mens jeg spiller og i reprisen.

i Overwatch er dette mindre merkbart, men fortsatt irriterende da det kan ødelegge enkelte øyeblikk i spillet. kan nevnes at jeg også sliter med mye lengre loadingtid enn hva som er normalt, og at ofte når en game starter, så loader ikke karaktermodellene inn før langt ut i matchen. sistnevnte er tydligvis et kjent problem hos flere enn meg uten at noen kan bekrefte om det er spillet eller hardware/software som er problemet.

I Gta går det fra å gå supersmooth i ultra til at det ser ut som om pcen er fra steinalderen. det er ofte jeg cruiser på motorveien i høy fart, og plutselig fryser spillet i 4-5 sek før det returnerer med 10-20 fps og helt umulig å spille. dette varer i 10-15 sek og skjer minst en gang hvert andre minutt.

Jeg har sjekket temperatur på både Gpu og Cpu når dette skjer og det er neppe det som er problemet da cpu ligger på rundt 50-60 grader og gpu på maks 77 grader.

Da jeg ikke har den minste anelse om hva som feiler pcen tenkte jeg kanskje at en clean install av windows kanskje er en løsning, men jeg tenkte å høre med dere litt mer datakyndige her på forumet om det i det hele tatt er noe vits å gøre. Kanskje dere ser noe annet som kanskje kan være en løsning.

noen spørsmål ang. clean install:

- hva skjer med filene på HDD'en min (Ikke windows disken)  ved en nyinstallasjon hvis jeg kobler den ut under prosessen og kobler til etterpå? 

- Jeg ønsker egentlig å slette ALT jeg har og bare starte på nytt med tomme harddisker hvis det kan gi meg en frisk pc. Er dette en prosess som skjer uavhengig av clean install og evt når burde dette skje? før eller etter installeringen?

- Har lest guider om hvordan å reinstallere windows så jeg skjønner prosessen, men vil windowsen jeg har nå automatisk bli borte/erstattet?

en annen ting jeg har tenkt på er om jeg burde sjekke for bios oppdateringer, men har lest at det er risikabelt å oppgradere den (?)

Beklager lang og rotete post, og beklager evt skrivefeil.

håper noen kan hjelpe meg

er det noe, så bare spør

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd me andre drivere, gamle eller nyere? http://www.guru3d.com/files-categories/videocards-nvidia-geforce-vista-|-7.html
Der finner du gamle og nye drivere.

noen spørsmål ang. clean install:

- hva skjer med filene på HDD'en min (Ikke windows disken)  ved en nyinstallasjon hvis jeg kobler den ut under prosessen og kobler til etterpå? 

- Jeg ønsker egentlig å slette ALT jeg har og bare starte på nytt med tomme harddisker hvis det kan gi meg en frisk pc. Er dette en prosess som skjer uavhengig av clean install og evt når burde dette skje? før eller etter installeringen?

- Har lest guider om hvordan å reinstallere windows så jeg skjønner prosessen, men vil windowsen jeg har nå automatisk bli borte/erstattet?

Filene på harddisken der windows ikke ligger, vil ikke bli berørt under reinstallasjon av windows, du kan formatere diskene i windows (da slettes alt på de) Håper dette er til hjelp :)

Lenke til kommentar

Nå er det mulig jeg driter godt på draget, men du har et 1080 gaming kort, og ellers "litt" gammel hardware. Mulig det er dette som skaper problemer da kortet oser avgårde og så blir resten av hardware "hengende" etter slik at GPU må vente litt eller ta det med ro en liten stund før den kan guffe på igjen.

I tillegg så er vel Overwatch, GTA V noen spill som krever mye av CPU, dette vet jeg ikke helt sikkert da jeg aldri har spilkt GTA spillene. Jeg holder meg til BF3 og BF4, CoD etc.

Når det gjelder clean install, så skal det ikke skje noe med filene dine på HDD'en i det hele tatt. Jeg tviler stekt på at det er den som skaper problemer, så den kan du la være i fred. Det eneste du må gjøre etter en clean install er at du forteller Steam eller Origin under installering av dem hvor du har game mappene dine.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke dette er en flaskehals-sak, da alt fungerte perfekt helt til nå for 3 dager siden.

Jeg har lenge tenkt å formatere pcen min, så nå har jeg unnskyldning for å gjøre det.

En liten ting jeg stusser på er at jeg satt hdd'en på formatering i går kveld, og nå klokken halv ett neste dag, er den bare på 5 %... Kommer dette til å ta flere dager eller er disken døende? (noe jeg smått har begynt å misstenke)

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

En clean install vil neppe hjelpe,tenker mer at problemet skylles hardware. Hadde selv en Seagate HDD, og spillene jeg hadde lagret på den led av lave frame-drops. I tillegg vil jeg anta at en 4. generasjons intel vil holde deg litt tilbake, da samtlige av spillene du nevner her er prosessortunge og klarer å dra nytte av intels i7 chipper.

Skjermkortet ditt er iværtfall ikke problemet, det høres for meg ut som du sliter med lav minimum fps som ofte tyder på flaskehals med CPU (kontra skjermkortet ditt som er veldig high-end).

Spørsmål, har du overklokket prosessor? Uansett er ikke i tvil om at CPU kan være en flaskehals mot GTX 1080. Mulig også at du sliter med "bad" HDD dersom den er noen år, og at denne derfor er klar for utskrift. Seagate har ikke rykte på seg for å være så veldig stabil, hatt flere HDDer fra dem som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Leser på Reddit at folk ikke har noe særlig problem med nyeste nvidia driveren. er det slik at noen kan få problemer, mens andre ikke?

Skal teste tidligere driver for å sjekke uansett.  

Den ene driveren til Nvidia for litt siden presterte å "svi av" skjermkortet til noen uheldige utvalgte. Så ja, problemer er stort sett noe som oppstår hos noen mens andre ikke. Det er forskjeller på f.eks. maskinvare og hva som har blitt gjort i Windows/ software.

BIOS er mye mindre risikabelt i senere år. Er det eksakt navn på HK'et ditt? Jeg fant ikke noe med det navnet, fant dette;

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#ov

Det har dobbel BIOS så hvis det skulle skje noe så har du backup :)

Lenke til kommentar

Mitt stalltips er definitivt harddisken.  Det er absolutt *mulig* at en reinstallasjon av Windows kan rette opp problemet, men om problemet kun manifesterer seg i spill så er det nok svært usannsynlig.  I motsetning til de dyrere modellene er Seagates billigste harddisker ikke de helt store når det gjelder konstant ytelse og du er ikke den eneste som opplever samme type "glitcher" i spill.

Konklusjonen er enkel: kjøp en SSD kun for spill og bruk harddisken kun til data.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En clean install vil neppe hjelpe,tenker mer at problemet skylles hardware. Hadde selv en Seagate HDD, og spillene jeg hadde lagret på den led av lave frame-drops. I tillegg vil jeg anta at en 4. generasjons intel vil holde deg litt tilbake, da samtlige av spillene du nevner her er prosessortunge og klarer å dra nytte av intels i7 chipper.

Skjermkortet ditt er iværtfall ikke problemet, det høres for meg ut som du sliter med lav minimum fps som ofte tyder på flaskehals med CPU (kontra skjermkortet ditt som er veldig high-end).

Spørsmål, har du overklokket prosessor? Uansett er ikke i tvil om at CPU kan være en flaskehals mot GTX 1080. Mulig også at du sliter med "bad" HDD dersom den er noen år, og at denne derfor er klar for utskrift. Seagate har ikke rykte på seg for å være så veldig stabil, hatt flere HDDer fra dem som har tatt kvelden.

Synes det virker rart da det har gått knirkefritt helt til nå nylig. Har ikke overklokket cpu

Leser på Reddit at folk ikke har noe særlig problem med nyeste nvidia driveren. er det slik at noen kan få problemer, mens andre ikke?

Skal teste tidligere driver for å sjekke uansett.

Den ene driveren til Nvidia for litt siden presterte å "svi av" skjermkortet til noen uheldige utvalgte. Så ja, problemer er stort sett noe som oppstår hos noen mens andre ikke. Det er forskjeller på f.eks. maskinvare og hva som har blitt gjort i Windows/ software.

BIOS er mye mindre risikabelt i senere år. Er det eksakt navn på HK'et ditt? Jeg fant ikke noe med det navnet, fant dette;

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#ov

Det har dobbel BIOS så hvis det skulle skje noe så har du backup :)

ja det er riktig hk

Mitt stalltips er definitivt harddisken. Det er absolutt *mulig* at en reinstallasjon av Windows kan rette opp problemet, men om problemet kun manifesterer seg i spill så er det nok svært usannsynlig. I motsetning til de dyrere modellene er Seagates billigste harddisker ikke de helt store når det gjelder konstant ytelse og du er ikke den eneste som opplever samme type "glitcher" i spill.

Konklusjonen er enkel: kjøp en SSD kun for spill og bruk harddisken kun til data.

jeg har nå gått til innkjøp av en 500gb ssd dedikert til spill. Jeg kommer til å kjøre en clean install uansett både for å få en ny start og også kanskje løse problemene mine. Den gamle hdd'en går trolig ut vinduet, eller kanskje brukes som lagringsplass for enkelte filer Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Har du en ekstra skjerm tilgjengelig?

Ville prøvd å kjøre opp litt monitoring på cpu, gpu, minne og disk-bruk under spilling. Da ser du fort hvor det spiker når du får framedrops. 

Veldig ofte er det noe software i bakgrunnen som skaper spikes, f.eks. drivere som henger. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk system avbrudd på pcen din. Du finner det under oppgavebehandling når du trykker ctrl alt delete.

Er hardisken dårlig vil det forstyrre hele pcen og kan gi hard page fault, noe som ofte vises ved forstyrrelser i lyd og bilde.

Pcen din bruker resurser på noe som den tidligere ikke gjorde. Det kan være feil i drivere eller hardware.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...