Gå til innhold

Finnmarksfradrag, hvor mye kan man spare?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart flytte til Finnmark for å jobbe, men lurer på hva Finnmarksfradraget faktisk utgjør. Er det mye penger å spare og hva avhenger det egentlig av? Hvis jeg f.eks tjener 500.000 kr i året, hvor mye vil jeg spare enn hvis jeg hadde bodd en annen plass i norge?

Anonymous poster hash: f3c6a...fcb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Burde være omvendt i Oslo området, så de som bor der betaler for de som bor i Finnmark ;)

Er noe mer nyansert enn dette...

F. eks personer med litt utdanning flytter inn sentralt fordi jobbene er der.. de kommer jo fra alle kanter, og folk som trenger omskolering har lettere for å skifte yrke i større byer. Veldig mange pendler/har skiftarbeid til distrikt og bor sentralt. Ikke alle vil flytte.

Om man flytter hovedstaden til eksempel Trondheim ville dette på sikt blitt den mest produktive byen. Grunnet at hovedkontorer flyttes til hovedsteder. Er jo ikke dermed sagt at verdiene ble skapt der.. i Bergens glansdager, det var jo en handelsplass for fiskeprodukter mot Sør-Europa. Fisken kom jo ikke fra Bergen.

Ser man bort ifra de største byene, er snittet av uføre ganske likt per landsdel. Størst per fylke i Østfold, Hedmark og Aust-Agder.

Jeg er mer bekymret for våre nye landsmenns hjemmeværende kvinner, oftest bosatt sentralt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...