dankar123 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Hei Da er tiden snart inne for at jeg skal kjøpe meg en lett sykkel! Jeg er en gutt som bor sentralt i trondheim. sykkelen skal hovedsakelig transpotere meg til og fra trening, venner, skole og noen ganger kjøre til hytten (14 mil). Mekking på sykkelen er noe jeg helst vil unngå, men skjer det noe skal jeg prøve å fikse feilen. Jeg var egentlig fast bestemt på å kjøpe meg yamaha yzf r125 men nå har jeg begynt å kikke på mt r125 og ktm duke. Jeg veier 72 kg og er 182 cm lang. Pappa vil at jeg skal kjøpe meg en ny sykkel med en motorsykkel forhandler som holder til i nærheten (trondheim). Hva er positivt med ny sykkel? Hvilken sykkel bør jeg kjøpe? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Om sertifikatet tillater det, ville jeg heller kjøpt noe mellomtungt. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Når det kommer til lettmc så er det en svært liten forskjell i hvordan 4takts syklene yter. Den største forskjellen ligger i utseendet og sittestilling. Har du muligheten så bør du prøvesitte de forskjellige syklene før du bestemmer deg. Duke og MT har en mer oppreist og avslappet sittestilling enn det YZF har, og vil da være mer behagelig å kjøre lengre turer med. Kan jo nevne at som fersk mcsjåfør er sjansen for å velte større, så det vil kanskje svi litt mer hvis du tipper en ny sykkel. . . 1 Lenke til kommentar
Eventyrtid Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 . Fordelen med en ny sykkel er at den er helt ny, man får som oftest garanti og den vil bli enklere å selge hvis den ikke er overpriset. Jeg ville heller ha kjøpt en brukt 2015 eller 2016 modell, da sparer du en del penger og kan bruke litt penger på skikkelig kjøreutstyr. Jeg ser at du i en eldre tråd skrev at budsjettet ditt var på rundt 60 000,- kr. Hvis du da kjøper en plett ny YZF R125 eller MT125, som koster 58 900,- og 54 900,-, vil det ikke bli så mye penger til overs til f. eks kjøreutstyr eller et nytt eksosanlegg. Ved å kjøpe brukt slipper du også det "store" verditapet som følger med ved å kjøpe en helt ny sykkel. Jeg har selv en YZF R125 fra 2010, på litt lengre turer fungerer den ganske greit, men sittestillingen er ikke helt optimal i forhold til MT og Duke, der du får en litt mer oppreist kjørestilling. Om sertifikatet tillater det, ville jeg heller kjøpt noe mellomtungt. Hvis han tenker på lett mc (A1), så er sannsynligvis mellomtungt ikke et alternativ. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Mellomtung krever et mer omfattende sertifikat, og jeg vil anbefale å ta den nødvendige opplæringen først som sist. Gå gjerne rett på tung MC (klasse A) med en gang, så slipper du å være begrenset til moped-liknende leketøy. Når du har lappen vil du neppe angre. Jeg tok lappen klasse A, og kan kjøre alle motorsykler. Jeg kjøpte en mellomtung som egner seg for pendling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå