Redaksjonen. Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Norsk teknologi gjør det billigere å produsere medisiner. Snuser på 200-milliardersavtale Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) Må få gratulere ! Men at produksjonspris har noe med produktprisen å gjøre tror eg en bare skal glemme. Aids medesin vart solgt i USA for $ 15 000 for årsdosen, men samme medesin gikk for $ 100 i afrika. Det er jo 150 gangeren. At man for medesin kan søke om forlengelse på patentets varighet er også ille sett fra mitt ståsted, 20 år er alt for lenge som det er. Nye gode produkter henter jo inn bra beløp første 5 år, se bare på iPhone. 10 år burde vere nok, og en oppstramming av det juridiske. Det er litt som med aksjehandel, der vil man aldrig få lagdt inn en avgift på 1 ‰ for å roe markedet. Men aktørene selv tar gjerne et 2% eller mer for transaksjonen, og 2% eller mer for å drive aktiv forvaltning. Så småkunden eller kraftkommunen blir jo hjelpt på et vis, men det er mest hjelp til selvhjelp. Legene har det tilsvarendes, dei får % av salget i de aller fleste tilfeller. Hadde brukt en uren sprøytespiss hadde eg vert lege for utsatte personer i US. Er som å fremprate et behov, for senere salg. Porteføljeforvaltning. Poletiet har vel sine time tilleg for å ha patron i løpet og et våpen som ikke har annen sikkerhet en at våpenet kan dette i bakken. Eg sier ikke noe på det, eg forstår dynamikken, og våre yrkessoldater må levere inn sine pistoler. Endret 9. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Hva slags unnskyldning skal den norske stat nå få for å praktisk talt ta livet av sine egne borgere ved å ikke gi de medisinen de trenger? De kommer nok på noe lurt noe, bare vent å se. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 (endret) Hva slags unnskyldning skal den norske stat nå få for å praktisk talt ta livet av sine egne borgere ved å ikke gi de medisinen de trenger? De kommer nok på noe lurt noe, bare vent å se. Nja, veit nu om mange med gikt som blir i Norge selv om dei får det doble for pengene i sørlige røverstater.Og selveste Gro kom tilbake for å få pleie i moderlandet. På finn.no er der flere stillinger ledig som "sprengstoff bærer" med de fineste evigheter. Eller man kan betale 30% av lønn i sykeforsikring i US. Fryse seg ned til -180 Celsius for å vakne som en steinalder severdighet. Alt var ikkje betre før. Man var bare yngre, greide mer, lærte raskere og hadde følgelig et betre liv. Memorandum passer best på stener, og litt kort. TAKK Endret 10. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Hva slags unnskyldning skal den norske stat nå få for å praktisk talt ta livet av sine egne borgere ved å ikke gi de medisinen de trenger? De kommer nok på noe lurt noe, bare vent å se. Nja, veit nu om mange med gikt som blir i Norge selv om dei får det doble for pengene i sørlige røverstater.Og selveste Gro kom tilbake for å få pleie i moderlandet. På finn.no er der flere stillinger ledig som "sprengstoff bærer" med de fineste evigheter. Eller man kan betale 30% av lønn i sykeforsikring i US. Fryse seg ned til -180 Celsius for å vakne som en steinalder severdighet. Alt var ikkje betre før. Man var bare yngre, greide mer, lærte raskere og hadde følgelig et betre liv. Memorandum passer best på stener, og litt kort. TAKK Ingenting av det du skriver i alle postene dine gir overhodet ingen mening. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 (endret) Hva slags unnskyldning skal den norske stat nå få for å praktisk talt ta livet av sine egne borgere ved å ikke gi de medisinen de trenger? De kommer nok på noe lurt noe, bare vent å se. Det er så feil som man får det. De norske reglene for medisin til pasienter er de beste i verden, vi regulerer til og med profitten apotekene kan ta for å ikke få skyhøye priser. Så har vi ordningen med frikort, man betaler et par tusen så får man medisin gratis, selvfølgelig bare reseptmedisiner skrevet ut av lege. At Norge må tenke på økonomi og ikke har alt under frikortet pga priser er ikke statens skyld, det er slik verden er. Skulle vi brukt "det beste av det beste" alltid så hadde utgiftene gått så mye opp at systemet hadde gått konkurs. Norge har heller ikke eierskap i noen medisinfirmaer og kan dermed ikke påvirke priser på noen måte. Hadde staten hatt et eget firma der de utviklet ting så kunne de solgt med ekstremt lav profitt og hatt langsiktige mål i forhold til å få betalt utviklingen. 15 milliarder (som er den gjennomsnittlige utviklingskostnaden oppgitt i artikkelen) er også relativt lite hvis man ser på hva Norge bruker penger på. Du må nok slutte å syte og klage fordi Norge ikke har mulighet til å ha et utopi i forhold til medisiner. (Nesten) umulig er en ting. Edit; Hva nå siden produksjonen blir billigere? Systemet vil fortsette på samme måte som før, Norge har aldri tjent penger på medisin og staten har ingen grunn til å gi produsentene mer penger, eller tjene penger selv, hvis noen medisiner blir billigere. Hvis en medisin vil koste 500,- istedenfor 1000,- så vil fortsatt %-regelen for apotekenes profitt være der. Det som er bra er at en medisin som var meget kostbar før vil være enklere å godkjenne i frikortordningen. Endret 10. juli 2016 av SlikGårNoDagan 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Jeg snakker ikke om medisiner som man får på resept, de er "billige" slik sett, med tanke på frikort ordningen, prøv for engangs skyld å tenk litt lengre enn din egen nesetipp. Det du din kyniske idiot ikke engang tenker på er at folk som f.eks har kreft nektes medisiner bare fordi at staten Norge skal være best i klassen og hjelpe lykke jegere og regelrett tyver som kommer hit og "har det så vondt", fy faen, dette er ett bra land hvor du ikke kan få en medisin siden den "er for dyr", men ellers så kan den norske staten søle bort penger på idioter som kommer hit og de kan søle bort penger på bare tull som å sende penger ut av landet og kjøpe ting i utlandet istedenfor å kjøpe medisiner til sitt eget folk, fy faen, litt av ett bra land vi bor i eller "det beste i verden", ja kyss meg i ræva. Så ja, jeg vil påstå at staten Norge med viten og vilje prøver så godt de kan å ikke hjelpe/ta livet av sine egne innbyggere, men det er vel bare så de skal kunne få plass til flere lykke jegere og tjuvradder. Du kan jo si hva du vil, men du har neppe vært avhengig av særlig med medisiner i livet, gleder meg til den dagen du trenger en medisin også nei, Norge vil ikke kjøpe den til deg, så kan du sitte der å ha så godt. Det er en grunn til at vi har skatter og avgifter, for å faktisk finansiere slike ting, men nei, Norge bare slenger på masse skatter og avgifter, salter ned pengene for å "spare" eller så gir de de bort til folk som i utgangspunktet aldri burde sett så mye som ei norsk krone i hele sitt liv. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Jeg snakker ikke om medisiner som man får på resept, de er "billige" slik sett, med tanke på frikort ordningen, prøv for engangs skyld å tenk litt lengre enn din egen nesetipp. Det du din kyniske idiot ikke engang tenker på er at folk som f.eks har kreft nektes medisiner bare fordi at staten Norge skal være best i klassen og hjelpe lykke jegere og regelrett tyver som kommer hit og "har det så vondt", fy faen, dette er ett bra land hvor du ikke kan få en medisin siden den "er for dyr", men ellers så kan den norske staten søle bort penger på idioter som kommer hit og de kan søle bort penger på bare tull som å sende penger ut av landet og kjøpe ting i utlandet istedenfor å kjøpe medisiner til sitt eget folk, fy faen, litt av ett bra land vi bor i eller "det beste i verden", ja kyss meg i ræva. Så ja, jeg vil påstå at staten Norge med viten og vilje prøver så godt de kan å ikke hjelpe/ta livet av sine egne innbyggere, men det er vel bare så de skal kunne få plass til flere lykke jegere og tjuvradder. Du kan jo si hva du vil, men du har neppe vært avhengig av særlig med medisiner i livet, gleder meg til den dagen du trenger en medisin også nei, Norge vil ikke kjøpe den til deg, så kan du sitte der å ha så godt. Det er en grunn til at vi har skatter og avgifter, for å faktisk finansiere slike ting, men nei, Norge bare slenger på masse skatter og avgifter, salter ned pengene for å "spare" eller så gir de de bort til folk som i utgangspunktet aldri burde sett så mye som ei norsk krone i hele sitt liv. Dette ble for mye usaklig piss til og med for meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå