Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skummel beskjed på min iPad, kan jeg trygt bruke den igjen nå?

Anbefalte innlegg

Hallo.

For cirka to mnd siden var jeg litt nysgjerrig på internett, og, vel, jeg gikk inn på noen sider jeg ikke skulle gått inn på. For å si det rett ut så hadde jeg plutselig veldig lyst til å se på en kvinne bli tatt bakfra av en stor hund. Det angret jeg på etterpå, for etter litt søking på nett (brukt google) med iPaden min, fikk jeg plutselig en skummel beskjed som dekte hele skjermen. Det stod at enheten min hadde blitt blokkert av myndighetene fordi jeg var mistenkt for å dele ulovlig innhold. Jeg ville bare se på noen videoer men ting poppet opp og jeg mistet litt kontrollen på alt som kom opp. Jeg prøvde jo aldri å dele noe som helst av det jeg ville se på.
Men iPaden min låste seg og det stod noe om bøter og mulig fengsel ihht en straffelov osv og denne lange meldingen så veldig alvorlig ut. Jeg fikk panikk og skrudde iPaden helt av og gjemte den en plass hjemme. Turte ikke å skru den på igjen på lenge. Etter ca 1 mnd så hadde ikke politiet vært på døra, ikke fått noe brev, mail, etc. om dette, så jeg tenkte dette gikk bra. Jeg skrudde på iPaden og prøvde å åpne Safari nettleser igjen (resten av iPaden fungerte som normalt) men i nettleseren så kom den samme meldingen opp, var umulig å få det vekk uansett hva jeg gjorde.
Så jeg gikk inn på innstillinger og sletta hele iPaden, så alt minne osv ble borte. Nå har det gått 2 mnd og jeg er fortsat litt paranoid, men iPaden kan jeg skru på og konfigurere på nytt hvis jeg vil. Kan jeg trygt gjøre dette uten fare for noe, og hva var det som kan ha skjedd egentlig?

Kan fint klare meg uten den iPaden liksom, men er jo kjekt å kunne bruke.

-A

Anonymous poster hash: 70fd5...dde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høre på meg ut som "virus" og noe et sikkerhetsprogram kjørende skulle tatt seg av.

Nei politiet kommer ikke på døra så det er bare å ta det helt med ro på den fronten.

Men litt artig at sikkerhetskjempen Apple sine produkter også kan bli angrepet av slikt.

Lenke til kommentar

Politiet har ikke låst iPad'en din, slapp helt av.

Det har ingenting med politiet å gjøre i det hele tatt. Som andre her sier, dette er skremselstaktikk som noen ondsinnede karer bruker for å prøve å loppe deg for penger. Sannsynligvis så var det en link ett eller annet sted der som du kunne trykke på for å enten "betale bot" eller på annen måte oppgi kredittkortdetaljer. Dette må du for alt i verden ikke gjøre!

Bare lukk safarifanen det gjelder, så er "problemet" løst. Får du ikke det til, kan du nullstille iPaden til fabrikkinstillingene.

Anonymous poster hash: 6164b...01e
Lenke til kommentar

Dette er ransomware , men er fake .

Scriptet låser bare opp nettleseren.

Trenger ikke nullstille (hatt det selv flere ganger)

Hold powerknappen inne til "slå av slideren" kommer.

Deretter hold "home knappen" inne til hoved skjermen kommer.

Dette clearer all cache i iPaden.

Kan hende du må i tillegg inn i instillinger - safari - tøm log og nettleserdata.

Med chrome holder det med clear iPad caches metoden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...