V_B Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Hei, Jeg restaurerer en gammel terrasse og har i den sammenheng lest litt på søkeplikter. For å kunne lage en bedre fundamentering ble terrassen utvidet med litt over 1 meter (se tegning). Av interesse leste jeg på byggsøknader der det står at man ikke må søke dersom man har en terrasse med høyde inntil 0.5 meter over ferdig planert terreng. I mitt tilfelle er forlengelsen bygget i et skrått terreng, slik at den ene siden av forlengelsen er omtrent 30 cm over fjellet den er fundamenter på, mens motsatt side omtrent vil være 70 cm over fjellet hvor den er fundamentert. Den totale størrelsen av den originale terrassen er på rundt 75 kvm, der forlengelsen blir på omtrent 3 - 4 kvm. Av de 3 - 4 kvm som utgjør forlengelsen er omtrent 1 - 2 kvm høyere enn 50 cm over bakkenivå. Jeg har søkt litt rundt for å finne definisjonene på uttrykk som blir brukt innen plan og bygningsloven. Det har ikke vist seg enkelt, men på molde kommune sine sider skrives det at ferdig planert terreng er beregnet gjennomsnittlig terrengnivå? Vil det si at jeg vil slippe å søke om å bygge den lille forlengelsen, eller vil de 1 - 2 kvm være nok til at hele prosjektet blir søkepliktig? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) Skien kommune skriver: Bygging av terrasse/utegulv/platting på bakken i områder med arealformål byggeområde er unntatt søknadsplikt. "På bakken" tilsvarer 0,5 m over bakkenivå, målt fra gjennomsnittlig planert terreng. http://www.skien.kommune.no/Dokumentbase-og-fellesinformasjon/Tjenester-a---a/Terasse-veranda-balkong/ Annen informasjon (f.eks den du har linket til hos dibk) burde vært like klar slik at det ikke er tvil om hva som er lov. Endret 9. juli 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå