Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer

Anbefalte innlegg

Nei, fordi menn har også flere lederstillinger, flere fulltidsstillinger og jobber oftere i privat sektor. Ærlig talt, leser du dine egne kilder?

Som nevnt på forrige side tror jeg ikke "Keen" helt har forstått egne tall. At flere kvinner har høyere utdanning hjelper lite hvis mange jobber som sosionomer og bibliotekarer. Dette står til og med i hans egne kilder, men den type "fakta" glapp visst. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ingen hemmelighet i 2016 at kvinner fortsatt tjener mindre enn menn over hele verden, likevel ønsker folk å skape et bilde av at kvinner er likestilte.

Moving-the-goalposts-300x2402.jpg

I følge SSB har vi ikke mer enn 60% likestilling i næringslivet her til lands. Det er fakta.

Først snakker du om "hele verden", så vrir du det rett tilbake til nasjonalt nivå i neste setning, som om situasjonen verden over er lik som det den er her. Det er kanskje vanskelig for deg, men prøv i det minste å være ærlig. Alle har like muligheter til utdanning, og hvis noen får dårligere lønn for samme arbeid, så kan de politianmelde arbeidsgiver.

Det du vil ha er utjevning; ikke fordi kvinner vil ha det, for kvinner er voksne mennesker som velger sine egne yrker. Ikke fordi det er riktig å få gjennom, fordi det finnes motivasjoner for å velge en karrière utover pengene, og det er ingenting etisk bedre eller verre mellom å være ingeniør og lærer.

Du vil ha utjevning fordi ideologien din krever det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, fordi menn har også flere lederstillinger, flere fulltidsstillinger og jobber oftere i privat sektor. Ærlig talt, leser du dine egne kilder?

Som nevnt på forrige side tror jeg ikke "Keen" helt har forstått egne tall. At flere kvinner har høyere utdanning hjelper lite hvis mange jobber som sosionomer og bibliotekarer. Dette står til og med i hans egne kilder, men den type "fakta" glapp visst. 

Vi lever i et samfunn hvor kjønnskvotering er helt nødvendig, og det sier sitt. En av grunnene til at flere menn har lederstillinger er blant annet at menn ansetter menn, også i situasjoner der kvinner er bedre kandidater enn menn. Og la meg stille dere et spørsmål; tror dere det kan være en sammenheng mellom hva kvinner utdanner seg til, og hvilket kvinnesyn vi har? Er det sånn å forstå at kvinner iboende er mindre interessert i være ledere, er mer sykelig, vil jobbe mindre og ha mindre ansvar enn menn? Er det virkelig sånn? Det tviler i hvertfall jeg på.

Linker til et par gode artikler fra E24 på temaet.

"Det er dokumentert at selv i situasjoner der kvinner og menn objektiv sett er like godt kvalifisert til en topplederstilling, så er det som regel mannen som får stillingen. Det foregår altså en ubevisst form for diskriminering. Dersom intervjuerne i tillegg er menn forsterkes denne effekten"

...

"Når det i tillegg er dokumentert at menn, i større grad enn kvinner, har en tendens til skryte på seg ansvar og arbeidsoppgaver de ikke har hatt, så blir det et faktum at hele vurderingsprosessen favoriserer menn"

Den beste kvalifiserte er som regel en mann?

Ingen kvinner på topp i norske statsselskaper

Norge har færre kvinnelige ledere enn Rwanda, Colombia og Nicaragua

Lenke til kommentar

Ja, er det ikke merkelig? Vi lever altså i verdens mest likestilte land. Ikke bare har vi total likhet for loven som vi bør, men vi har også hatt flere tiår med incentivordninger i skolen og utdanningen som spesifikt ekskluderer gutter: egne jentedager, jentenettverk, stipendordninger for jenter, mentorordninger for jenter, jenteforum, jentekurs.

Kan det være mulig, at vi har et dårligere kvinnesyn her -- i verdens mest likestilte land -- enn i Rwanda?

Du konkluderer med at dette må bety at vi lider av en underliggende, usynlig sexisme som mainfesterer seg i at kvinner og jenter underbevisst lener mot spesifikke valg i livet. Med andre ord, en slags kollektivistisk tankekontroll som styrer halve befolkningen til å foretrekke yrker som er tryggere, men dårligere betalt.

For meg ser dette ut som kollektivistisk pseudovitenskap av verste sort.

Kan det tenkes at det er fordi vi lever i et fritt samfunn at vi har de forskjellene som vi har mellom menn og kvinner. Vi lever i et samfunn hvor man kan leve et godt og trygt nesten uansett hva man velger å gjøre ut av livet sitt. Enten man foretrekker å omgås tastaturer eller barn, så står man fri til å gjøre det man selv vil i livet uten å risikere noe.

Tror du man kan si det samme om Rwanda?

photo-no-2.jpg

Uansett hvilket kjønn man er, når man kan velge mellom denne profesjonelle tilværelsen, eller en godt betalt IT-karriere, så er det incentiv nok i seg selv til å velge sistnevnte selv om man kanskje ikke er spesielt interessert i IT.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flittig bruk av Simpson's paradox og lite kredibel kildehåntering er altså ditt utgangspunkt, spennende!

Hallo i luken. Jeg skal la dette bli min siste kommentar, men jeg finner det fantastisk teit at det er så mange i denne tråden som argumenterer mot at sexisme er en reell ting i samfunnet vårt (ikke overrasket at samtlige av dere er menn, men la gå). Kan illustrere det med noe så enkelt som dette:

Jeg er en mann som i bor i Oslo. Når jeg vil ta meg en fuktig kveld på byen trenger ikke jeg å stålsette meg for å bli klådd på og få masse uønsket oppmerksomhet fra det motsatte kjønn. Jeg trenger ikke å bli kalt en hore fordi jeg ikke vil ha en drink som blir kjøpt til meg. Jeg trenger ikke tenke på at jeg må ha en person til å følge meg hjem fordi det ikke er trygt for meg å gå i gatene. Alt dette har skjedd (flere ganger) med venniner av meg, og er neppe unikt for min omgangskrets.

Har levert side på side på side med fakta til dere som underbygger mine kommentarer, men i stedet for å ha produsert en eneste kilde på det dere mener, har dere vrengt på fakta for å få det til å passe fortellingen dere prøver å fortelle.

På noen få sider har altså enkelte klart å diskutere mot at sexisme er en reell ting i samfunnet, og det har de gjort med å bruke tall som viser klart og tydelig at menn og kvinner ikke tjener det samme, hverken gjennomsnittlig eller i samme yrker. De har prestert å diskutere mot sexisme med å vise til at få kvinner har lederstillinger i Norge. De har også prestert å diskutere mot sexisme med å fortelle hvordan booth babes ikke er kjønnsdiskriminerende.

Imponerende hvordan noen klarer å diskutere mot fakta, og heller baserer alt de sier på en følelse de har.

Av ren nysgjerrighet... Hva er posisjonen deres på global oppvarming?

Lenke til kommentar

Flittig bruk av Simpson's paradox og lite kredibel kildehåntering er altså ditt utgangspunkt, spennende!

Hallo i luken. Jeg skal la dette bli min siste kommentar, men jeg finner det fantastisk teit at det er så mange i denne tråden som argumenterer mot at sexisme er en reell ting i samfunnet vårt (ikke overrasket at samtlige av dere er menn, men la gå). Kan illustrere det med noe så enkelt som dette:

Jeg er en mann som i bor i Oslo. Når jeg vil ta meg en fuktig kveld på byen trenger ikke jeg å stålsette meg for å bli klådd på og få masse uønsket oppmerksomhet fra det motsatte kjønn. Jeg trenger ikke å bli kalt en hore fordi jeg ikke vil ha en drink som blir kjøpt til meg. Jeg trenger ikke tenke på at jeg må ha en person til å følge meg hjem fordi det ikke er trygt for meg å gå i gatene. Alt dette har skjedd (flere ganger) med venniner av meg, og er neppe unikt for min omgangskrets.

Har levert side på side på side med fakta til dere som underbygger mine kommentarer, men i stedet for å ha produsert en eneste kilde på det dere mener, har dere vrengt på fakta for å få det til å passe fortellingen dere prøver å fortelle.

På noen få sider har altså enkelte klart å diskutere mot at sexisme er en reell ting i samfunnet, og det har de gjort med å bruke tall som viser klart og tydelig at menn og kvinner ikke tjener det samme, hverken gjennomsnittlig eller i samme yrker. De har prestert å diskutere mot sexisme med å vise til at få kvinner har lederstillinger i Norge. De har også prestert å diskutere mot sexisme med å fortelle hvordan booth babes ikke er kjønnsdiskriminerende.

Imponerende hvordan noen klarer å diskutere mot fakta, og heller baserer alt de sier på en følelse de har.

Av ren nysgjerrighet... Hva er posisjonen deres på global oppvarming?

Ja, men jeg må unngå å bruke assless chaps.

Lenke til kommentar

Norge er det beste landet, eller en av de beste landene å være kvinnfolk i.

Så du kan ikke argumentere for at "hurr durr third wave feminism" i norge. I champagne, i tyskland, hvor sharialov er aktiv. Så ble rundt 1000 voldtatt? Stockholm også.

Jeg trenger ikke beskytte dama i TX, USA(Jeg går alltid rundt med .45 ACP, lovlig). I tyskland så vil jeg gjerne bære våpen lovlig, slik som jeg pleier. I Norge så holder det med kun knyttnever hvis noe skjer, da kriminelle ikke har skarpe våpen enda(Vel, kniver). Men siden politiet går rundt med pistoler så blir kriminelle å gjøre det samme.

Og i norge så skyter politiet seg bokstavelig talt seg i beinet.

Jeg ble dømt for grov vold for å kaste ut noen i fra mitt egent hus(vedkommende hadde 2 kutt). En innbruddstyv. Jeg var heldig som slapp unna frihetsbereøvelse, da jeg satt vedkommende i strips.

Dritert mer og mer i politikken, blir snart Trump/Hillary og flytter tilbake. Castle law og Stand your ground law.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Ærlig talt Keen, så blir det for mye gish gallopp og stråmenn på deg til at det går å følge argumentasjonen din. Jeg har tilbakevist påstander fra deg om lønnsforskjellene ved å forklare dataene du selv legger frem. Jeg ser du droppet å svare på mye av dette men hopper videre til nye påstander, for så å avfeie "enkelte" med diverse vage stråmenn. Merk at jeg kun deltok i denne delen av diskusjonen for å ta tak i påstanden din om "kvinner over hele fjøla ikke tjener det samme som menn (selv med lik utdannelse)" og påvise hvorfor påstanden i beste fall er upresis, i verste fall regelrett feil. Du kaller dette å "vrenge på fakta" og jeg tror det illustrerer veldig godt hvilken forståelse du har for dataene du selv bygger dine meninger på. Dine egne kilder har underbygget mine poeng, da er det kanskje en ide å gå i seg selv, heller enn å påstå at motparten diskuterer baser på følelser. Det blir kun pinlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Synast det er rart at fanatiske feminister og SJW'ere skal fjerne kvinners valgfrihet i form av å kreve/påtvinge sitt idelogiske syn. Det er jo ikkje slik at kvinner trenger enda fleire som ikkje respekterer kvinner.

Mangfoldet har vore her lenge og er i utvikling, men den heksejakta som mange SJW'ere setter i gang for å innelemme alskens krav og forandringer i spill vil i det lange løp bare ødelegge menneskeheten. Vi trenger fantasi og adspredelse som ikkje blir sensurert. Di som ikkje skjønner det har ein lang vei å gå med seg sjølv.

I så måte gir eg all honør til Daniel Vavra. Han tør å stå opp mot sensuren fanatiske femininster og SJW'ere står for. Sku ønske enda fleire turte å følge. Men alle kan bidra ved å bruke visakortet på spill som ikkje lar seg kue.

Forresten burde spill inkludere muligheten til å spille som fanatisk feminist samt som SJW'er. Di var sikkert hissig opptatt av å utforme ideologien sin under første verdenskrig mens di låg i skyttergravene. Om det ikkje stemmer heilt med virkeligheten er ikkje så nøye. Vi omskriver historien og pynter den litt her og der slik at jaffal SJW'ere passer inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har blitt vist hvordan dine kilder ikke støtter det du hevder at de gjør, men du har ikke vært i stand til å ta dette til deg. Derfor stagnerer denne diskusjonen. Sant skal sies at dere har værre tilstander i Oslo enn de aller fleste andre plasser i landet, men bildet du maler er ikke godt reflektert:

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/lovbrudda/aar/2015-04-15?fane=tabell&sort=nummer&tabell=224255

La oss se på noen tall: Voldtektsanmeldelser utgjorde i 2014 0.3% av alle anmeldelser, historisk er dette tallet på vei oppover i takt med vår innvandringsprosent, men likevel er tallet så lavt at det lettere sammenlignes med kriminaliteten "seksuell omgang med barn" enn noe samfunnet faktisk aksepterer. Du lemper inn "uønsket oppmersomhet" i samme åndedrag med seksuell trakkassering, som om samfunnets holdninger til disse to er den samme. Du er uærlig.

Lenke til kommentar

Lame, hannes manboobs e usensurert. Vi trenger likestilling, demmes boobs må også få lov til å vises å være usensurert !

Liker selv godt å ha kvinnelige figurer i spillene mine. Byttet umiddelbart over til en kvinnelig figur i Trials Fusion straks det ble implementert. Ser heller på rompa til en dame enn en dude, selv om det er polygons det er snakk om.

Lenke til kommentar

Du kan ha det, du kan ikke kreve det.

Stemmer, du kan ikke kreve det.

Og når man kaller de som avviser kravene for rasister, homofober, og kvinnehatere -- da fortjener man å latterliggjøres.

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

Er det? Eller er det en eller annen forumbrukers fantasier om hva som skjer?

AtW

Dette er dessverre 100% virkelig, selv om du kanskje ikke vil innrømme det.

http://knowyourmeme.com/memes/unsolicited-opinions-on-israel

Trenger du flere eksempler? Her er et par SJW-perler.

http://elle.in/assets/bulkUpload/_resampled/SetRatioSize609500-Trump-Marvel-landing.png

https://dougernst.files.wordpress.com/2016/05/red-skull.jpeg?w=750

Ah, du vil kanskje ha noen eksempler som har med spill å gjøre? Ålreit.

http://knowyourmeme.com/memes/events/dead-or-alive-xtreme-3-localization-controversy

http://www.theverge.com/2016/6/4/11857930/france-sexism-video-games-label-women

http://www.breitbart.com/big-hollywood/2015/07/28/developer-speaks-out-over-claim-historical-accuracy-pushes-white-supremacy-in-games/

http://techraptor.net/content/interview-daniel-vavra

Hva er 100% virkelig? Det er jo ikke sensur som sådan i den serien, det er en 4th wall-vits som kommenterer dagens samfunn, så kan man alltids diskutere som det gjør serien bedre eller dårligere, men alle kulturprodusenter påvirkes av samfunnet de operer i, er det det som er problemet?

Og hvorfor er dette noe som hemmer kreativitet og mangfold? Spillbransjen er mer mangfoldig enn den noensinne har vært, og går i en positiv retning i så måte. At folk feks løper rundt og innbiller seg at DOA-spill ikke kan gis ut i vesten pga "SJWs" viser en fundamental mangel på forståelse for hva bedrifter har lov til å gjøre, og man er bare nyttige idioter for en kommersiell identitet som har sin egen agenda der de legger skylda på eksterne faktorer.

AtW

Lenke til kommentar

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

Så du kan ikke ha mangfold uten at kvalitet og kreativitet må vike? Du kan altså kun ha kvalitet med hvite menn i hovedrollene for eksempel?

Du kan ha det, du kan ikke kreve det. Du har forresten allerede blitt vist at det er et mangfold i spillverdenen, og at det ikke bare er "hvite menn i hovedrollene", så hva er problemet ditt egentlig?

Edit: Om det mangler noe mangfold, så er det asiatiske menn. De lager forøvrig "seg selv" som oftest hvite, av en eller annen grunn.

Ikke bare selvfølgelig, men betyr det at det er "godt nok"? Om 99.99% av spill var FPS, så ville jeg ikke sagt mangfoldet var godt nok, selv om det ikke bare finnes FPS.

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke generell kvinnesak litt utenfor denne trådens tema? Det har såklart en viss kobling til kvinner i spill, og jeg skjønner jo at det har gått i den retningen, men det hadde vært fint å dra det litt mer inn mot spill igjen.

AtW

Etter min erfaring er det veldig få tråder som holder seg til tema over ti sider. Innen den tid har som regel debattentene vridd den over på egne kjepphester. Etter min mening var også den lange diskusjonen om historisk korrekthet en avsporing.

Lenke til kommentar

Ikke bare selvfølgelig, men betyr det at det er "godt nok"? Om 99.99% av spill var FPS, så ville jeg ikke sagt mangfoldet var godt nok, selv om det ikke bare finnes FPS.

AtW

Forsåvidt, du må gjerne selv presisere hva du mener ville være "godt nok" i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...