Petter Lønningen Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Både bransjen og spillerne har godt av mer mangfold.KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer 2 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Tja, jeg har spilt spill med kvinnelige hovedkarakter i flere tiår. Spiller ofte kvinnelige karakterer i MMO'er f.eks fordi det er mer unikt, også får man merkelig nok ofte female privilege antatt... 9 Lenke til kommentar
disk Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Ingen som tør å lage en ekte kvinne. De tenker med engang på idealer, og da blir kvinnelige roller som på TV, en real bitch som bare er der for å lage støy og drama og som samtidig prøver å ta på maskuline egenskaper som å presse seg frem etc. Synes Game of Thrones har klart det bra, så det er håp 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 9. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) Det er ikke akkurat flust med masseslakting av kvinner i spill heller. Når skal kvinnene få lov til å strømme på i horder som blir kuttet ned med sverd eller skutt i fillebiter av en kanon?Rett skal være rett. Endret 9. juli 2016 av SlikGårNoDagan 23 Lenke til kommentar
Stig79 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Ingen som tør å lage en ekte kvinne. De tenker med engang på idealer, og da blir kvinnelige roller som på TV, en real bitch som bare er der for å lage støy og drama og som samtidig prøver å ta på maskuline egenskaper som å presse seg frem etc. Synes Game of Thrones har klart det bra, så det er håp Ikke sett filmer som feks Alien serien? 6 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Hahaha, bra sagt Stig79. Skulle jeg ramset opp alle serier/ filmer med sterke kvinner som er et godt forbilde uten å nødvendigvis "ta på" maskuline egenskaper så ville jeg brukt halve dagen I TV-verden er det heller ikke mange kvinner som blir slaktet på samme måte som menn i actionfilmer f.eks. Latterlig. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg andau Skrevet 9. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. juli 2016 At det blir laget gode spill, som forteller gode historier, er det som er viktig for meg. Ikke så nøye om det er kvinner, menn, begge, svarte/hvite/gule: Hvis historien er god, og gameplay og alt det tekniske er godt, så er det bra. Samme for meg hvilket kjønn eller etnisitet som skildres. Tror mange gamere tenker slik også. 16 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Det er flaust av kvinner som blir drept I filmer og serier. Om man ser bort I fra alle kvinnene som blir torturert og patert I filmer og serier om serie mordere. Har du andre også Div action filmer med kvinnelige skurker går ofte dårlig for de. I flere historiske drama går det dårlig. Bare et eksempel er mini serien Napoleon hvor en gruppe opprørske parisere får musketter og canon i trynet på kort hold. Div krigsfilmer der kvinner blir drept osv. Lenke til kommentar
Populært innlegg bubba477 Skrevet 9. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. juli 2016 Atter en politisk korrekthets artikkel. Disse bråkete twitter aktivistene som ødelegger spill og forlanger forandring har ødelagt mye. Skriv heller om spill takk! 32 Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Nå kommer en haug med usikre smågutter til å klage på at det er for mye kvinner som har hovedrollen i spill. Akkurat som de gjør når det gjelder dagens filmer. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg herzeleid Skrevet 9. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg synes denne diskusjonen har en lei tendens til å bli enten eller. Enten snakker man om maktsyke feminister som vil ødelegge spillene, eller "usikre smågutter" som klager. Da forsvinner fort grunnlaget for noen givende diskusjon. At å spille som kvinne eller jente kan gi spillopplevelser som ellers ikke er mulig er jeg helt enig i. Jeg tror ikke the last of us hadde vært det samme om ikke en av hovedpersonene var en jente, og i tillegg en jente som i så stor grad var med på å forme historien. Noone lives forever ville ikke vært det samme uten sminkespeilpeileren og parfymeflasken med oppløsende væske. Samtidig mener jeg det helt åpenbart er sjangere og spilltyper der mangfold vil bidra negativt, og jeg tror i stor grad battlefield er et slikt spill. Å ha med kvinner i en sekvens der det er historisk korrekt kan være spennende og interessant, men å gjøre det til standarden i multiplayerslagene er jeg helt enig i at ville fremstått ganske fjollete. Det gjelder også i andre skytespill, kvinner utgjør en veldig liten andel av de stridende styrkene, i de fleste tilfeller, og det ville med andre ord sett rart ut med et større antall kvinner. Det ville fremstått ganske krampeaktig. Og jeg tror det er nettopp her mye av motstanden mot det som forkynnes om større mangfold kommer fra. Mange av de som klager på dagens spill går rett og slett for langt og klagingen fremstår ofte som krampeaktig og påtatt. Frykten blir dermed at spillutviklere hører på disse, og at mangfoldet i spillene blir tilsvarende krampeaktige og påtatte. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Forcedtowrith Skrevet 9. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. juli 2016 Nå kommer en haug med usikre smågutter til å klage på at det er for mye kvinner som har hovedrollen i spill. Akkurat som de gjør når det gjelder dagens filmer. Spar det usikre smågutter tullet. Det er kun en hersketeknikk for å tie meningsmotstander. Så er det merkelig at du bemerker kritikk for at det er for mange kvinnelige hovedpersoner i en artikkel om at det er for mange mannlige hovedpersoner. Personlig synes jeg spilleskaperne selv skal få bestemme kjønn på personer og handling i spillene. Hvis andre skal styre hva de skaper, så ender det bare med et dårligere spill. De vet best selv, og kan ha gode grunner usynelige for kritikere, for hvorfor de velger som de velger. 18 Lenke til kommentar
Phido78 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Nå kommer en haug med usikre smågutter til å klage på at det er for mye kvinner som har hovedrollen i spill. Akkurat som de gjør når det gjelder dagens filmer. Tror du bomma litt her. Ingen her som påstår at det er for MYE (for mange....) kvinner som har hovedrollen i spill. Tvert i mot så er det faktisk ikke en kjeft som klager på at kvinner er en del av spill som hovedfigurer... Prøv å les litt før du lirer av deg usaklige hersketeknikker og fremstår som en liten umoden femnazi (see what I did there?). 9 Lenke til kommentar
SterbeN Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Slutt å klag og lite dame hovedpersoner. Det blir bare trøbbel. Alle femenistene vil bare klage om at dama er for "sexy" og at fokuset er på "rumpa". Et godt eksempel er Tracer på Overwatch. De måtte tydligvis fjerne enn "pose" fordi den var for "sexy". Før dere lager slike artikler, eller før noen klager, tenk på at dere selv klager på karakteren som blir laget. Dere skjønner vel at ingen vil spille et spill med en fat ass ugly kvinne enn en pen, ung tøff dame? 1 Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Slutt å klag og lite dame hovedpersoner. Det blir bare trøbbel. Alle femenistene vil bare klage om at dama er for "sexy" og at fokuset er på "rumpa". Et godt eksempel er Tracer på Overwatch. De måtte tydligvis fjerne enn "pose" fordi den var for "sexy". Før dere lager slike artikler, eller før noen klager, tenk på at dere selv klager på karakteren som blir laget. Dere skjønner vel at ingen vil spille et spill med en fat ass ugly kvinne enn en pen, ung tøff dame? Vil si at Blizzard vant den, de var enige om å endre den, men gjorde den enda mer seksuell. Folk kan ikke la seg bli fornærmet av hver eneste lille ting i samfunnet, da får vi mange meningsløse diskusjoner og artikler hver dag. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg mikke83 Skrevet 9. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. juli 2016 ."bare to av ti i spillbransjen er kvinner" Hva så? Er det å legge føringer for kvinner, (ved å fortelle dem hva de burde jobbe med) frigjørende? Hvis det er 2 av 10 kvinner så hva så, kvinner vet jo hva de vil, de er jo ikke dumme. 10 Lenke til kommentar
XE800 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg synes denne diskusjonen har en lei tendens til å bli enten eller. Enten snakker man om maktsyke feminister som vil ødelegge spillene, eller "usikre smågutter" som klager. Da forsvinner fort grunnlaget for noen givende diskusjon. At å spille som kvinne eller jente kan gi spillopplevelser som ellers ikke er mulig er jeg helt enig i. Jeg tror ikke the last of us hadde vært det samme om ikke en av hovedpersonene var en jente, og i tillegg en jente som i så stor grad var med på å forme historien. Noone lives forever ville ikke vært det samme uten sminkespeilpeileren og parfymeflasken med oppløsende væske. Samtidig mener jeg det helt åpenbart er sjangere og spilltyper der mangfold vil bidra negativt, og jeg tror i stor grad battlefield er et slikt spill. Å ha med kvinner i en sekvens der det er historisk korrekt kan være spennende og interessant, men å gjøre det til standarden i multiplayerslagene er jeg helt enig i at ville fremstått ganske fjollete. Det gjelder også i andre skytespill, kvinner utgjør en veldig liten andel av de stridende styrkene, i de fleste tilfeller, og det ville med andre ord sett rart ut med et større antall kvinner. Det ville fremstått ganske krampeaktig. Og jeg tror det er nettopp her mye av motstanden mot det som forkynnes om større mangfold kommer fra. Mange av de som klager på dagens spill går rett og slett for langt og klagingen fremstår ofte som krampeaktig og påtatt. Frykten blir dermed at spillutviklere hører på disse, og at mangfoldet i spillene blir tilsvarende krampeaktige og påtatte. Kvinnelige figurer i Battlefield kan ikke skje fordi det er historisk ukorrekt, men at det ligger helbredende pakker rundt omkring som man bare kan løpe på og bli helbredet av, og spawn points, ødelegger ikke realismen i det hele tatt? Det blir som når mørkemanns-kristne påpeker at homofili er forbudt i følge Bibelen, samtidig som de glatt overser en drøss andre forbud (og avslører at homoforakt er den reelle beveggrunnen). At flere får muligheten til å spille karakterer som er nærmere deres egen identitet er bare en god ting, i tillegg til at det øker valgmulighetene for alle. Å kjempe mot dette under realisme-fanen samtidig som man ikke har noe i mot ekstraliv og andre spillmekanismer som umuliggjør realisme er det som virkelig er krampaktig. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) Jeg tror ikke dette betyr det mange tror det betyr. Det er gode grunner til at det har vært flere "mannlige" enn kvinnelige karakterer opp gjennom årene, og mye av det skyldes tekniske begrensninger. Mario ser ut som han gjør fordi det var det de fikk til med pikslene de hadde til rådighet, og han redder Peach fordi det er den enkleste historien man kan tenke seg. En strekfigur antas å være mannlig, både fordi den mangler ornamentene vi forbinder med kvinnen, og fordi mannen er mer nøytral. De fleste spillfigurer er menn rett og slett fordi man ikke ønsker fokus på det. Med en gang det er en kvinne, og spillet sier "se her, en kvinne", forventer publikum mer. Samus Aran avsløres ikke før rulleteksten. Vi har forsåvidt også flate kvinnelige spillfigurer, selv om de er sjeldnere, se Giana Sisters. Macho-figurer hører til unntakene, se Duke Nukem. Så det vi egentlig feirer her er kanskje at vi endelig har fått kvinnelige Duke Nukems. At mannen er nøytral og at mann-redder-kvinne er selve standardhistorien er et mer grunnleggende forhold som spillbransjens valg av hovedpersoner er et symptom på. I samme slengen kan et valg av kvinnelig hovedperson være en reaksjon på det samme, og det handler mer om PR enn edel kjønnskamp. Se tidlig Lara Croft. Det dreier seg ikke om en stor patriarkalsk sammensvergelse som endelig er overvunnet, men kanskje heller at mediet har kommer til et punkt hvor det rommer mer enn en kjønnsløs hovedperson. Med dagens narrative slagside forventer folk dypere karakterer, og da er det naturlig at de faktisk har et kjønn, og at noen av dem er kvinne. Man burde ikke la seg provosere av at ikke halvparten av spillfigurer er kvinnelige, for halvparten av dem er ikke mannlige. Endret 9. juli 2016 av Isbilen 5 Lenke til kommentar
Forcedtowrith Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Kvinnelige figurer i Battlefield kan ikke skje fordi det er historisk ukorrekt, men at det ligger helbredende pakker rundt omkring som man bare kan løpe på og bli helbredet av, og spawn points, ødelegger ikke realismen i det hele tatt? Det blir som når mørkemanns-kristne påpeker at homofili er forbudt i følge Bibelen, samtidig som de glatt overser en drøss andre forbud (og avslører at homoforakt er den reelle beveggrunnen). At flere får muligheten til å spille karakterer som er nærmere deres egen identitet er bare en god ting, i tillegg til at det øker valgmulighetene for alle. Å kjempe mot dette under realisme-fanen samtidig som man ikke har noe i mot ekstraliv og andre spillmekanismer som umuliggjør realisme er det som virkelig er krampaktig. Det er et dårlig argument å blande historie og spillemekanikken. Historien og personene er det du identifiserer deg med, spillemekanikken er det som gjør spillet spillbart. Man kan sikkert prøve å gjøre Battlefield mer realistisk ved å fjerne helbredelsespakker. Eller hva med at hver gang karakteren ble skutt, så ble han liggende å skrike på hjelp til hjelpen kom eller han døde. Hva med å følge opp hjelpen og vise karakteren ligge å kjempe mellom liv og død i ei seng på et sykehus. Veldig realistisk, men ikke spesielt gøy å spille. Helbredelsespakker gjør at spillet kan ha høy realisme når det gjelder skaderisikoen, uten at det går på bekostning av spillets underholdningsverdi. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dore123m Skrevet 9. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. juli 2016 Føler at artikkelen undergraver hele det asiatiske markedet, hvor det florerer av kvinnelige rollefigurer. Men de deler ikke våre verdier, så dermed er det vel irrelevant for diskusjon? Og den delen med Nintendo, ikke glem at Samus Aran er i Metroid og dette var på 80-tallet, de var tidlige "forkjempere". Føler også at det å bruke de nyere iterasjonene av Tomb Raider som eksempler på kvinnelige rollefigurer blir litt svakt da det var gigantisk også på 90-tallet. Den siste delen der med Battlefield 1 sier vel seg selv, blir nesten litt respektløst å skulle "endre" på historien kun for å tilfredsstille kvoteringer. En bør også ta i betraktning at flere og flere spill blir utgitt sammenlignet med bare noen år tilbake, naturlig at det også blir flere kvinner i hovedrollen. 11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå